2020-02-09, 18:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det lustiga är att det är du som gör det som du anklagar polisen för, förtalar en död person genom att försöka fria en konstaterad mörderska.
Det är således DU som är den obehagliga som ger sig på en avliden som inte kan försvara sig. Sluta för bövelen att kasta sten i glashus!

Precis som du lyfter fram och hyllar en kvinna som talar sig varm om den sköna, ljuva och snälla Hanna - barnamörderskan.
Ja. Det kallas projicering.

På identiskt samma sätt som propagandakampanjen "Free Hanna":

De som anser att förundersökningens resultat är korrekt efter utredning och analyssvar - dvs att båda föräldrarna är skyldiga - utpekas vara Oskarkramare.
Citera
2020-02-09, 19:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Snick-snack, du slingrar dig som en ål. Hon tycker att du är blåst och falsk och förnekar dina påståenden! Rätt snyggt att hon insåg det på så kort tid. Många här tog mycket längre tid på sig.

Falsk är den eller de personen som falskeligen utgav sig för att vara anhöriga till de döda.
Rent osmakligt. Det skapades också en facbooksida där flera postare i denna tråd häcklades, hotades och hängdes ut med bild på sina avatarer.

Ett par nu avstängda postare påstod att de var anhöriga och vänner till familjen. Att de besökte villan och sörjde, att de saknade de mördade barnen.
De påstod i mail att de träffades för att ses och trösta varandra samt på årsdagen besöka Bjärred. De berättade detaljer om de mördade barnens personligheter och liv.
De påstods att en av dem var väldigt svårt sjuk, svävade mellan liv och död på MAS. De påstod att en namngiven anhörig till de mördade barnen hade våldtagit en postare så att hon förlorade det barn hon bar på. Man uppgav den anhöriges namn, den våldtagna postarens namn, hennes mans och mors namn.
Allt detta skickades i pm och i mail till några andra postares mailadresser i denna tråd.

PRECIS ALLT VAR RENA PÅHITT! Personerna existerade inte i verkligheten.
Fruktansvärt osmakligt och oetiskt.

Först när de påhittade individerna hotades med ”Trolljägarna” slutade mailen och pm att komma.
De postare som fick dessa mail var dock så smarta och förutseende att de uppgav nyskapade mailkonton enkom för detta - mailkonton som numera är nedstängda.

Denna tråd har varit väldigt sjuk i många avseenden. Men just de här påhitten tar verkligen priset.
Att någon i en tråd om mord på barn kan komma på idéen att hitta på att vederbörande är en anhörig och sörjer barnen, ta emot medkännande, tröst och sympati från andra och ljuga om påhittade detaljer är fruktansvärt. Hur fungerar psyket och samvetet när man gör så?

Varför uppstod denna sjuka företeelse liksom den råa tonen i tråden? För övrigt samma rå ton och formuleringar som också förekom i pm och i mailen.

I en tråd som också handlar om möjlig resursbrist till sjuka barn och att samhället och vi alla borde vara mer uppmärksamma när någon mår riktigt dåligt.
En hel del skaver i de uppgifter som polisen delgett oss. Därför hänger många kvar i tråden trots trollens försök att skrämma bort. Men varför har det varit så viktigt för dessa troll att skrämma bort postare med en annan åsikt?
Precis som det fortfarande är så viktigt för dig och några postare till att vi som vill veta mer ska tystna och acceptera?
Senast redigerad av Solglittret 2020-02-09 kl. 19:16.
Citera
2020-02-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Angående sjukdom kan vi konstatera att diagnosen har ställds av en välrenommerat läkare vid ett välrenommerat universitetssjukhus. Och att i EHs bok finns uppgiften att någon uttalade sig att M var ofta sängliggande när det kom lärare hem. Jag tror inte att man skulle ljuga om sådant i en bok. Finns liksom ingen anledning. Det är det jag vet kring sjukdomen med stor säkerhet. Jag vet ingenting med säkerhet kring graden av barnens sjukdom i övrigt. Det som yttrades i tidning och här i tråden har ofta ansetts som inte trovärdig. Det finns de som vet men inte vill berätta. Jag respekterar. Och det finns de som har yttrat sig och alla utan undantag har ansetts som inte trovärdig av till exempel dig och andra. Men någon vet om barnen låg i sängen på sin sommarsemester på Öland (om semestern inte är påhitt) eller inte. Och någon vet om det var M och A som hade en ”hyfsat ok” sommar med poolbad (och då menar jag inte 5 minuter och där man låg i sängen i en vecka efteråt) eller inte. Men hur kan jag veta? Men ingen verkar veta vad som hände efter sommaren. Barnens sjukdomstillstånd spelar egentligen ingen roll för bedömning av hur fel det var det föräldrarna gjorde - men OM barnen hade en ”hyfsat ok” sommar där det var möjligt att åka iväg är det ännu mindre förstålig för mig att man planerar för döden fom tidig höst.

Angående gemensamt beslut kan jag konstatera att polisen sa att det var så. Det tog mig mycket lång tid att vara övertygad kring det. Jag tycker inte att polisen har redovisat detta på ett sätt där man lätt kan vara övertygad (känner att man måste ”blind” lita på det som sägs och det känns svårt för min del). Så jag förstår de som tvivlar. Om man nu gick ut med dödsorsak så kunde man för min del åtminstone också förklarar varför man är övertygad att det var ett gemensamt beslut - förutom underskrift - alltså bevisning på brottsplats. Hade räckt med att meddela att det inte fanns indikation av försvar (H) och att H och O var gemensamt hos vittnen. Har H försvarat sig och var hon inte med hos vittnen - då hade man ännu mer behövd att veta hur polisen kom till sina slutsatser (baserat enbart på dokument och digitala spår?).

Många kloka reflektioner! Särskilt det du skriver om vilken skillnad det skulle vara, om polisen gått ut med information om att det inte fanns spår av försvar (hos H) och att H och O sågs tillsammans hos vittnen vid undertecknandet av testamentet.
Citera
2020-02-09, 19:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Falsk är den eller de personen som falskeligen utgav sig för att vara anhöriga till de döda.
Rent osmakligt. Det skapades också en facbooksida där flera postare i denna tråd häcklades, hotades och hängdes ut med bild på sina avatarer.

Var det inte exakt det du gjorde? Du har utgett dig för att ha koppling till familjen för att få information bakvägen. Eller minns jag så fel?
Citera
2020-02-09, 19:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Du ger ett omdöme om en person. Du har tidigare visat på stor omdömeslöshet just när det kommer till personporträtt, sannolikt pga av din underliggande agenda att fria en konstaterad barnamörderska. Så om det är samma person som finns bakom ditt nick så har du också samma brist på omdöme. Det betyder att du inte är något vidare karaktärsvittne som du försöker spela.

Mitt uttalande har således ingenting med ad hominem att göra, så även detta påstående från dig säger något om din omdömesförmåga.
Att jag valde att tro på en postare i tråden som utgav sig för att vara släkting till Hanna gör varken mig eller någon av de övriga i tråden, som också svalde betet, till omdömeslösa i någon som helst mening. Fetad text får också stå för dig.

Sluta upp med att manipulera och kommentera andra postares karaktärer i tid och otid. Fokusera på att argumentera sakligt och någorlunda objektivt istället.
Citera
2020-02-09, 19:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Var det inte exakt det du gjorde? Du har utgett dig för att ha koppling till familjen för att få information bakvägen. Eller minns jag så fel?

Jag har också en personlig koppling till detta.
Citera
2020-02-09, 19:14
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag har också en personlig koppling till detta.
Den personliga kopplingen har du definitivt inte eftersom du inte träffat någon av familjen eller deras släktingar, vilket du faktiskt sagt i tråden. Så nej, det har du inte.

Låt nu familjen vara ifred. Boken är utgiven. Något mer lär inte hända i fallet - utom att riva upp en massa sår.
Citera
2020-02-09, 19:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Den personliga kopplingen har du definitivt inte eftersom du inte träffat någon av familjen eller deras släktingar, vilket du faktiskt sagt i tråden. Så nej, det har du inte.

Låt nu familjen vara ifred. Boken är utgiven. Något mer lär inte hända i fallet - utom att riva upp en massa sår.

Jag har träffat en/flera av de döda - flera gånger.
Men det är tid sedan. (Jag vill inte precisera närmare hur många eller hur länge sedan)

Om det irriterar dig att vi andra fortfarande inte glömt bort de mördade barnen som inte blev lämnade ifred och fick fortsätta leva, kan du ju bara checka ut ur tråden.
Senast redigerad av Solglittret 2020-02-09 kl. 19:25.
Citera
2020-02-09, 19:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Det kallas projicering.

På identiskt samma sätt som propagandakampanjen "Free Hanna":

De som anser att förundersökningens resultat är korrekt efter utredning och analyssvar - dvs att båda föräldrarna är skyldiga - utpekas vara Oskarkramare.

Projicering är nog det sannaste jag läst på länge i den här tråden.

Hur gick det?

Fick du något svar på de tre frågorna du ställde?

Skulle ju vara ett bra sätt att komma vidare om man besvarade de frågorna istället för att dra allt ytterligare ett varv, tjänar liksom inget till att dra de gamla argumenten en gång till, måste till något nytt nu.
Citera
2020-02-09, 19:24
Medlem
Citat:
Läs igen. Det står i Höglund bok.
Jag har läst det. Trots ”inspelning” så finns det inget direkt citat på vad hon eventuellt har sagt. Påföljande kommentarer däremot, där hon förnekar det eventuella uttalandet skrivs ut som ett citat. Varför valde fru Höglund att inte transkribera inspelningen till ordagrant citat? Det hade varit intressant, men även straffbart om det visade sig att det inte gick att styrka.

Nåja, det hon eventuellt sade var att båda flickorna dödades av antingen pappan eller mamman, men inte en av varje (en agerande person).

Om polisens uttalande om två gärningsmän stämmer så finns det bara en möjlig barnamördare.
Citera
2020-02-09, 19:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag har träffat en/flera av de döda - flera gånger.
Men det är tid sedan. (Jag vill inte precisera närmare hur många eller hur länge sedan)
Mycket märkligt. Ingenting som framkommit i tråden. Du sa väldigt sent i tråden att du haft kontakt med en anhörig, men du har också skrivit att du inte träffat några av vare sig de döda eller anhöriga. Så nu ändrar du på uppgifterna. Igen.
Nå - jag ska inte genera dig mer. Måste vara jobbigt när folk i tråden har gott minne. Att plocka fram dessa inlägg låter sig inte göras med mindre att gå igenom hela tråden.
Citera
2020-02-09, 19:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Mycket märkligt. Ingenting som framkommit i tråden. Du sa väldigt sent i tråden att du haft kontakt med en anhörig, men du har också skrivit att du inte träffat några av vare sig de döda eller anhöriga. Så nu ändrar du på uppgifterna. Igen.
Nå - jag ska inte genera dig mer. Måste vara jobbigt när folk i tråden har gott minne. Att plocka fram dessa inlägg låter sig inte göras med mindre att gå igenom hela tråden.

Lägg av.
Jag har naturligtvis aldrig påstått att jag inte hade en personlig koppling eller inte träffat någon ur familjen. Varför skulle jag påstå det när det inte stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in