Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Om jag nu går Glittrets väg: En mördare och tre mord. Om vi ponerar att Hanna ångrade sig sista sekunderna. Då är hon ändå skyldig till anstiftan (eller nåt) samt förberedelse till mord. Dvs samma som Johanna Möller (som dock inte ångrade sig) som fick livstid. Nu tror jag ju inte på detta - även Hanna var med fullt ut. Nu dömdes Möller för mord och stämpling till mord, trots att hon inte höll i kniven själv.
Just därför borde polisens uttalande på Pressträffen formulerats annorlunda.
I beaktande av att man var tvungen att analysera avskedsbrevets äkthet så ingående och också la tyngdpunkten vid Pressträffen på analyserna av brevet - finns det sannolikt inga forensiska fynd av att två personer skulle strypt och kvävt flickorna. Utan precis som chefsjuristen Arni*evski också meddelade - endast forensiska fynd efter en barnamördare.
Eftersom polisen således
vet att endast en person har begått morden på Agnes och Moa borde SS på Pressträffen i stället sagt att utredningens slutsats var att bägge föräldrarna planerat och varit medvetna om att barnen skulle mördas.
Men att ”
en är misstänkt för att ha dödat barnen och en är misstänkt för anstiftan till mord”.
Precis som tidigare kunde SS hänvisat till att man inte vill gå in på vem som gjort vad.
Själv tror jag att man inför Pressträffen hade planerat att berätta mer om hur barnen och Hanna mördades, men precis som SS sa, korrigerat uppgifterna efter kontakt med anhöriga. Därför blev uttalandet om att båda är misstänkta för mord lite klumpigt och fel formulerat.
Mycket troligt att anhöriga ställt krav på att ingen fick pekas ut mer än den andre.
Något som omvänt faktist innebär att man pekar ut någon som misstänkt för att ha varit kapabel att strypa och kväva ihjäl sina barn - utan att vederbörande gjort det.
Något som polisen dessutom mycket väl vet.
Faktiskt väldigt obehagligt av polisen att göra när personen är avliden och inte aldrig kan försvara sig.