Citat:
Ursprungligen postat av
GaylordYanker
Jag skönjer ett visst kontrollbehov här.
Det börjar med den osäkerhet du ger uttryck för.
Hur skulle det se ut med människor som man inte har en aning om vad de tycker helt fritt gick omkring och gjorde precis som de ville?
Det tyder på en viss ängslighet, så du ska få en liten tanke från en Yogatjej som jag fick:
"Om du tycker att "grejer", varumärken och enkel steretypisk, standardiserad underhållning gör ditt liv bättre, ledare håller dig säker och en angenäm status i samhället är oumbärlig, tycker jag att du ska gå djupt in i ditt sinne och analysera det. För någonstans djupt nere kommer du inse att du lurat dig själv.
Vi har programmerats för att förbättra och uppnå. Så de flesta av oss somnar i ett ångesttillstånd, som ligger mittemellan var vi är och där vi tror att vi borde vara. Detta gör oss osäkra och exploaterbara. Men livet är inte tänkt att vara en ständig kamp. Vi är inte avsedda att leva i rädsla, oro och jämförelse eller bedömning.
Livet är en gåva, en sprängning. Om du är trött på att vara orolig och rädd - följ mig. Läs mina saker, titta på mina klipp och låt mig hjälpa dig att börja avprogrammeras.
Lär dig andas. Vad har du att förlora?"
Hur vet vi att någon av oss egentligen vill allt vi ändå måste göra under våra liv?
Hur mycket i-landsproblem är egentligen det i så fall?
Är inte den mängden dekadens det främsta tecknet på att människan är på väg att utrota sig själv?
Jag uttrycker att jag inte är tillräckligt påläst för att säga något definitivt, jag är ödmjuk och klok nog att veta att med tillräckligt mycket och seriös fakta kan det vara läge att omvärdera vissa saker.
Däremot tycker jag precis som jag skriver idag, utan all konkret fakta och bevisning. Och i nuläget har jag annat i livet som är mera prioriterat, så kan inte läsa all fakta och olika argument för och emot prostitution för stunden. Så jag anser att sex bara bör bytas mot sex, då det är en intim handling. Kanske ska tillägga för säkerhets skull att jag inte är rädd för konkurrens, det är nog bara sunt med viss konkurrens då det finns fler män än kvinnor.
Vad yogatjejen sa till dig fattar jag inte riktigt, så det låter jag bli att kommentera för stunden.
Däremot har jag sökt och lyssnat inåt en hel del på senare år, och kommit fram till vem jag är och vad jag tycker. Så oavsett vad någon annan tycker, så anser jag att sex bör födas/utövas utifrån den egna lusten och ingen annan påtryckning. Eftersom det är så svårt att veta ifall den som säljer sex gör det enbart för sitt höga nöjes skull, eller för att få in pengar fast dom egentligen inte gillar att ha sex med främmande människor.
Självklart kommer dom allra flesta människor att råka ut för att måsta göra saker man inte vill här i livet, men jag tror inte att det gör gott för själen att tvinga sig om det inte är väldigt viktigt. Däremot i vissa lägen kan det vara relevant att göra det, om valet står mellan att överleva eller köra över sin övertygelse. Då tror jag att dom allra flesta väljer att lägga övertygelsens röst åt sidan för att överleva.
Och sen är det lite intressant att veta varför den som vill legalisera sexköp vill göra det? För sin egen skull, för att ALLA individer ska ha tillgång till sex eller bara för att man anser att det är bra? För även med legalisering av sexköp, så har jag svårt att tro att precis ALLA individer får tillgång till sex.
Vad gör vi med dom som inte får tillgång till sex trots att sexköp är tillåtet, som att somliga individer har för låg inkomst för att nyttja tillgången till sex? Ska det allmänna sponsra det då, för annars finns det ju ändå individer som inte får sex...
Och hur hanterar vi den eventuellt ökade otroheten som lagligt sexköp skulle kunna leda till? Även om vissa individer blir nöjdare överlag med tillgängligt sex, så är frågan vilka konsekvenser det kan få? Är vi för eller emot att människor inte håller sig trogna i sina relationer? Även om det kanske inte drabbar majoriteten, så tycker jag att det är värt att fundera på. Även om det såklart är ett individuellt ansvar, så kan jag undra ifall det är lättare att hoppa över skaklarna om det är enklare än idag att köpa sig sex?