2020-02-07, 12:33
Bannlyst
Intressant!

Sjäv är mina favoriter:
GABA
5-HTP
L-tyrosin
Probiotic-10
Alla B-vitaminer
Tjack i låg dos

Använder även runt 25 andra men beroende på hur jag mår så får man lista ut vad som passar...
Senast redigerad av En.slav.lyder.alla 2020-02-07 kl. 12:36.
Citera
2020-02-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En.slav.lyder.alla
Intressant!

Sjäv är mina favoriter:
GABA
5-HTP
L-tyrosin
Probiotic-10
Alla B-vitaminer
Tjack i låg dos

Använder även runt 25 andra men beroende på hur jag mår så får man lista ut vad som passar...

Trevligt !

Vid problem med metylering så behöver man aktiva B-vitaminer i metylform (metylfolat, metylcobalamin, p5p) - dessa kan enligt hypotesen i denna tråd lindra autism. Om man har en sk mthfr mutation så kan man ej omvandla vanliga B-vitaminer till deras aktiva form/metylform, och detta kan teoretiskt ge autistiska besvär.

Möjligtvis pga att glutamat då ej kan omvandlas till gaba för att enzymet i processen ej fungerar som det ska.

Detta är hypotesen i tråden !

Även aminosyror som taurine och nac ska kunna reglera glutamat-gaba-balans.

Mvh
Autismochmyror
Citera
2020-02-07, 15:01
Medlem
Kolla på the magic pill på netflix, där förklarar dem om att människor mår bra av en ketogen kost.

De visar exempel på en autistisk pojke som inte kunde prata ordentligt, slutar äta kolhydrater och får sin energi från något från ketogener. Efter 5 veckor med dieten började han nästan prata normalt.

Jag känner en autistisk pojke också som har slutat äta socker, och minskat rejält på kolhydraterna. Han är så mycket mer social och glad och mår bättre än innan.
Citera
2020-02-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashcomeback
Kolla på the magic pill på netflix, där förklarar dem om att människor mår bra av en ketogen kost.

De visar exempel på en autistisk pojke som inte kunde prata ordentligt, slutar äta kolhydrater och får sin energi från något från ketogener. Efter 5 veckor med dieten började han nästan prata normalt.

Jag känner en autistisk pojke också som har slutat äta socker, och minskat rejält på kolhydraterna. Han är så mycket mer social och glad och mår bättre än innan.

Tackar,det ska jag kolla på .
Jag lever nu på hampa-te, det lindrar mina besvär. Cbd-te i princip.

Har nyss börjat med taurine och tycker det har liknande effekt som cbd än så länge.

Mod kan lägga till (hypotes ) i trådstarten kanske så det inte spårar ur.

Mvh
Autismochmyror
Senast redigerad av autismochmyror 2020-02-07 kl. 15:06.
Citera
2020-02-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autismochmyror
Det här är en hypotes.
Folk får söka läkare i första hand .

Men de som vill utvärdera nac och metylfolat mot autism får gärna skriva i tråden.

Återkommer med källor.

Detta kommer upp direkt om man söker på glutamat och autism :

https://www.dagensmedicin.se/artikla...-identifierad/

Avsikten är att hjälpa, inte äventyra någons hälsa.
Lägger här ut ett eventuellt samband, sedan får folk verifiera eller dementera om detta kan stämma!

Citat:
Ursprungligen postat av autismochmyror
Mthfr och autism
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5633227/
Skitbra, tack.

Jag borde kanske inte ha varit så aggressiv direkt, men jag kände att det var nödvändigt att göra det tidigt och tydligt för att det inte skulle råda några tvivel kring att jag ifrågasatte det starkt på grund av att belägg saknades (så att ingen skulle gå runt och börja göra skadliga grejer mot sig själva utan orsak).

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om man googlar lite så hittar man studier rörande glutamat-glutamine och hur det spelar in kring autism. Det verkar som att det behövs mer forskning på ämnet men jag tycker nog att man ändå borde få diskutera det på flashback.
Absolut får det diskuteras. Ifrågasättande och kritik ingår i att diskutera det.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-02-07 kl. 19:35.
Citera
2020-02-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Skitbra, tack.

Jag borde kanske inte ha varit så aggressiv direkt, men jag kände att det var nödvändigt att göra det tidigt och tydligt för att det inte skulle råda några tvivel kring att jag ifrågasatte det starkt på grund av att belägg saknades (så att ingen skulle gå runt och börja göra skadliga grejer mot sig själva utan orsak).

Absolut får det diskuteras. Ifrågasättande och kritik ingår i att diskutera det.

tack,
Tänk på karma, karma finns.

Åter till ämnet:

Här finns detaljerad information om hur viktigt en balans mellan glutamat och GABA är för god hälsa,
samt sjukdomar som ligger i riskzonen vid för mycket glutamat (autism inkluderat).
De listar taurin som första tillskott för att balansera glutamat-gaba.
https://bebrainfit.com/glutamate-neurotransmitter/

Av de 50-talet olika tillskott som jag testat mot autism så har jag svarat bäst på
metyl-b-vitaminer (p5p, metylfolat, metylkobalamin). Vilket lett mig till att tro att
jag har en mthfr-mutation.

Det kritiska momentet för att balansera glutamat-gaba verkar vara att man har ett fungerande Glutaminsyradekarboxylas-enzym. Detta omvandlar Glutamat till GABA. vid tex en mthfr-mutation så fungerar inte detta enzym optimalt. Det finns även andra tillstånd som kan försämra det enzymets funktion, vilka står listade i artikeln ovan.

Tråden handlar alltså om förljande hypotes:
Rätt Tillskott -> ger fungerande Glutaminsyradekarboxylas-enzym -> ger Glutamat-GABA-balans

De tillskott som fungerat bäst för mig är:
p5p (vitamin b6)
metylfolat (vitamin b9)
Metylkobalamin (vitamin b12)
NAC ( aminosyra)
Taurin (aminosyra)
Även cbd har fungerat väl för mig, men den verkar i sitt egna system (endocannabinoida systemet).

Taurin är det tillskott som gett mig minst biverkningar. Kanske lite orolig mage inledningsvis. Taurin har i vissa studier även höjt testosteron.
https://www.healthline.com/nutrition/what-is-taurine

Ni får gärna diskutera vilka tillskott ni använt, här i tråden, och om de gett effekt mot autism.
Eller om mat gett effekt.

Ingefära nämns i artikeln ovan.
Även antiinflammatorisk kost nämns i artikeln ovan.

Mvh
Autismochmyror
Senast redigerad av autismochmyror 2020-02-08 kl. 17:42.
Citera
2020-02-08, 18:37
Medlem
"How to Balance Glutamate Naturally
When it comes to neurotransmitters, you want to have the proper balance — not too much and not too little.

If you experience problems with mood, sleep, focus, and energy, you may be producing too much glutamate.

If you are easily stressed out, overwhelmed, and overstimulated, it’s likely you’re producing too little GABA.

Here are some things you can take and do to optimize glutamate levels and restore the glutamate-GABA balance:

Taurine
Taurine acts amazingly like GABA in the brain.

It has a similar structure to GABA and binds to GABA receptors. (46)

Taurine excels at protecting the brain against toxic levels of glutamate. (47)

The top food sources of taurine are seafood (especially shellfish), poultry (especially dark meat), and nori (the seaweed used to wrap sushi). (48, 49)

Ginger
Eat more ginger or take a ginger supplement.

Ginger protects the brain from MSG-induced excitotoxicity. (50)

The prominence in some Asian cuisines of ginger, seafood, and nori may offset the effect of the consumption of high-glutamate foods and MSG.

Vitamin C
Vitamin C protects receptors that control the release of glutamate and provides significant protection against MSG toxicity. (51, 52)

Coenzyme Q10
Coenzyme Q10 exhibits potent anti-glutamate properties. (53)

CoQ10 is also a powerful antioxidant that protects vulnerable brain cells from free radical damage.

Valerian
The herbal remedy valerian interacts with glutamate receptors to deliver relief from anxiety. (54)

L-Theanine
L-theanine, a relaxing compound found in tea, is structurally similar to both glutamate and GABA.

It has been found to enter the brain to stimulate GABA production and modestly lower glutamate levels. (55)

PQQ
PQQ (pyrroloquinoline quinone) is a little-known supplement that protects the brain from glutamate toxicity. (56)

Vitamin B6
Vitamin B6 (pyridoxine) is an essential cofactor required to synthesize GABA from glutamate. (57)

Inadequate B6 intake not only diminishes GABA synthesis, it also leads to a buildup of glutamate. (58)

Exercise
Physical exercise optimizes the balance between glutamate and GABA. (59)

Chronic Inflammation
And one final tip: Chronic inflammation increases glutamate so take active steps to reduce it. (60)

Balance Glutamate by Increasing GABA
Another way to offset excess glutamate is by restoring its balance with GABA.

Besides those mentioned above, other supplements that increase GABA include the traditional relaxing herbs kava, valerian, lemon balm, chamomile, and passionflower. (61, 62, 63, 64, 65, 66)

Psychobiotics are probiotic supplements that provide mental health benefits.

Amazingly, the bacteria in probiotics help produce neurotransmitters and facilitate communication between the gut and brain via the vagus nerve. (67, 68)

Related on Be Brain Fit —
You’ll find more ways to increase GABA naturally in our comprehensive article GABA Supplements for Stress and Anxiety (& which work best).

Look for probiotics that contain either Lactobacillus brevis or Bifidobacterium dentium which so far have been found to be the best GABA producers. (69)

You can get similar benefits from traditionally fermented foods such as unpasteurized sauerkraut, kimchi, kefir, and yogurt. (70)

All exercise is good for GABA production, but yoga stands out as a proven GABA booster.

Just a single one-hour session of yoga can increase GABA levels by an impressive 27%. (71)"

https://bebrainfit.com/glutamate-neurotransmitter/
Citera
2020-02-09, 12:25
Jag har Asperger, eller vad det kallas numera, o jag köpte en burk GABA:
https://i.imgur.com/UZoTSzl.jpg

Men jag tror den är rätt värdelös, då den inte går igenom blod/hjärnbarriären.
Citera
2020-02-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har Asperger, eller vad det kallas numera, o jag köpte en burk GABA:
https://i.imgur.com/UZoTSzl.jpg

Men jag tror den är rätt värdelös, då den inte går igenom blod/hjärnbarriären.

Anfallsvinkeln här bygger på att minska glutamat , samt förbättra möjligheten att omvandla glutamat till gaba.

Jag har än så länge kommit fram till att taurin (minskar glutamat, minskar adrenalin, ökar gaba) samt ett bvitaminkomplex med vitaminer i metylform (aktiverar enzymet som omvandlar glutamat till gaba) bör vara en god första metod att utvärdera.

Taurin kan köpas billigt som pulver på valfri gymkedja (jag tar 3G per dag).
Och tex jarrow har ett bvitaminkomplex med aktiva vitaminer (B-vitaminer i metylform ).

Taurine har Gett mig ett påtagligt lugn i kroppen efter några dagars användande, klinisk ångest har minskat. Kämpar dock fortfarande med ögonkontakt. Har dock bara använt taurin några dagar, kanske blir effekten mer kraftfull med tiden. Ska lägga till bvitaminkomplex .

Mvh
Aitismochmyror
Citera
2020-02-10, 16:58
Medlem
Jag kan börja med mig själv här !
Kampen mot autismochmyrors autistiska/sociala besvär börjar idag.

Tillskott 1:
Taurin - för att balansera glutamat och gaba (skydda sig mot glutamat och öka gaba)

Tillskott 2:
B-vitaminkomplex med B-vitaminer i metylform - för att hjälpa enzymet att omvandla glutamat till gaba

Jag uppdaterar med utveckling.
Kan jag länka till specifika tillskott eller räkmas det som reklam ?

Mot framtiden ,

Aitismochmyror
Citera
2020-02-10, 21:20
Medlem
Jag håller fast vid denna formula!:

Taurine + bvitaminkomplex med metyl-b-vitaminer

Detta skyddar mot glutamat, minskar adrenalin, höjer gaba.
Enzymet Glutamat decarboxylas aktiveras också av denna formula - vilket förbättrar omvandling av glutamat till GABA...

Denna formula kan teoretiskt vara bra mot autism och generell ångest.

Jag kan länka till alla källor.

-> Taurine + bvitaminkomplex med metyl-b-vitaminer minskar adrenalin, minskar glutamat och ger mer GABA
Senast redigerad av autismochmyror 2020-02-10 kl. 21:26.
Citera
2020-02-12, 00:14
Medlem
HenryBaketisss avatar
Känns ju faktiskt lite pundigt att försöka detaljstyra kroppsliga processer, eller handlar det om att bota autism med autism?

Jag är fullt normal, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in