Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-08, 22:46
  #27961
Medlem
Hur fungerar det här med mass extinction som Greta™ och XR pratar om? Vad beror det på att oupptäckta arter utrotas i en takt som är 3 miljoner gånger snabbare än kända arter? Jag har hittat ett vetenskapligt dokument som reder ut den teori som ligger bakom, med en genomgång av den empiri som underbygger teorin. (Det är ganska tung läsning för den som inte har bedrivit studier på forskarnivå.)

https://myfile.is/r31da4X4n0/Mass_extinction_jpg
2020-02-08, 23:28
  #27962
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja Harrison Ford, multimiljonären, det är en föredetting det. Hur många flygplan och bilar är det nu den där "miljömedvetna" gamla gubben äger? 12? Det var nog tur det för Greta att hon inte vet vem han är.

Typiskt annars detta med Hollywoods hycklande liberal-pack.
Å andra sidan säger detta rätt mycket om fröken Thunbergs allmänbildning och är en spark i skrevet på de som tror att hon i framtiden skulle kunna fungera i diverse sammanhang. Hon är bevisligen väldigt okunnig utanför sina specialintresseområden.

Att vid 17 års ålder inte veta vem Harrison Ford är kan jämföras med att om jag eller mina jämnåriga 1994 inte visste vilka Orson Welles, Ingrid Bergman, Gregory Peck eller Kirk Douglas var. Man hade helt enkelt klassats som korkad. Punkt slut.
__________________
Senast redigerad av Maltsev 2020-02-08 kl. 23:31.
2020-02-09, 05:42
  #27963
Medlem
wwrs avatar
Vad jag förstår har Greta tagit ställning för samernas rättigheter och sagt att vi skall lyssna på dem. I det fallet behöver de tydligen inte lyssna på Greta såvida hon inte börjat jaga, äta renkött och åka skoter. Hon (liksom Musk) får ju aldrig allvarligt menade, kritiska frågor. Hon verkar bara skickas runt och ha i uppdrag att dilla om olika ämnen.

Det finns gruvplaner i Kallak, 200-300 km NV Jokkmokk (typ det avstånd man lätt åk för att köp en korv) uppströms, Lule älvs sjösystem. (Det är inte den gruva som kraschade efter det att Löfven sagt att "det luktar pengar"). I Kallak ställs rennäring mot eventuell gruvnäring. Ännu är inget bestämt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...trar-samhallet

Men Greta förefaller alltså ha ställt sig på renskötarnas (köttproducenternas) sida?

Jag tror inte Gretas backare bryr sig så mycket i Norrland. Benjamin Wagner var aktiv mot en naturgashamn i Göteborg. På ytan är de utvecklingsfientliga men inte i realiteten, menar jag.

Skall jag gissa varför man släpar upp en 17-åring från Kungsholmen till lapparna så blir det Gretas och globalisternas vanliga budskap: Splittring, betona minoritetsgrupper. Klimatbudskapet har redan kopplats till kvinnor, ungdomar, även HBTQ har man sett. Det finns även exempel på koppling till icke-vit hudfärg. Vänsterpolitik. Koppling till veganer. Greta-dyrkare, Greta-hatare, alarmister, förnekare. Globalisterna söker alla sätt att skapa konflikt i samhället. Samerna är en etnisk grupp man kan använda för att pressa t.ex regeringen. Globalisterna får en grupp till de kan ställa mot andra.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-09 kl. 06:19.
2020-02-09, 07:04
  #27964
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Första världrekordet loggat hos Guinness world records, som yngsta personen att bli Times person of the year.

Den plötsliga hysterin kring Greta Thunberg påminner mycket om hysterin kring de ensamkommande flyktingpojkarna som plötsligt invaderade Sverige under några månader.
Först kom inga alls, sedan 35 000 under några månader, för att sedan upphöra igen.

Den som tror att detta är slumpen kan knappast gått ut skolan med godkända betyg.
2020-02-09, 08:01
  #27965
Avstängd
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag förstår har Greta tagit ställning för samernas rättigheter och sagt att vi skall lyssna på dem. I det fallet behöver de tydligen inte lyssna på Greta såvida hon inte börjat jaga, äta renkött och åka skoter. Hon (liksom Musk) får ju aldrig allvarligt menade, kritiska frågor. Hon verkar bara skickas runt och ha i uppdrag att dilla om olika ämnen.

Det finns gruvplaner i Kallak, 200-300 km NV Jokkmokk (typ det avstånd man lätt åk för att köp en korv) uppströms, Lule älvs sjösystem. (Det är inte den gruva som kraschade efter det att Löfven sagt att "det luktar pengar"). I Kallak ställs rennäring mot eventuell gruvnäring. Ännu är inget bestämt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...trar-samhallet

Men Greta förefaller alltså ha ställt sig på renskötarnas (köttproducenternas) sida?

Jag tror inte Gretas backare bryr sig så mycket i Norrland. Benjamin Wagner var aktiv mot en naturgashamn i Göteborg. På ytan är de utvecklingsfientliga men inte i realiteten, menar jag.

Skall jag gissa varför man släpar upp en 17-åring från Kungsholmen till lapparna så blir det Gretas och globalisternas vanliga budskap: Splittring, betona minoritetsgrupper. Klimatbudskapet har redan kopplats till kvinnor, ungdomar, även HBTQ har man sett. Det finns även exempel på koppling till icke-vit hudfärg. Vänsterpolitik. Koppling till veganer. Greta-dyrkare, Greta-hatare, alarmister, förnekare. Globalisterna söker alla sätt att skapa konflikt i samhället. Samerna är en etnisk grupp man kan använda för att pressa t.ex regeringen. Globalisterna får en grupp till de kan ställa mot andra.

Åkte hon renspann till snöland?
2020-02-09, 08:08
  #27966
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FindAway
Åkte hon renspann till snöland?
Bra fråga. Men kom hon längre än till Jokkmokk (tåg)? Samebyar är ju administrativa indelningar för bl a renskötsel, inte kåtor på fjället.
2020-02-09, 08:10
  #27967
Avstängd
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra fråga. Men kom hon längre än till Jokkmokk (tåg)? Samebyar är ju administrativa indelningar för bl a renskötsel, inte kåtor på fjället.

Först sällan te Jokkmokk, se'n hundspann sedan ridande på en ren sista biten, ätande på en kruska
2020-02-09, 09:08
  #27968
Medlem
Giant Squids avatar
Hon har en inbjudan till ryska duman, en inbjudan till Japan, och nu även till Ulan Bator.
Inbjudan kommer från Mongoliens president Khaltmaagiin Battulga, och är till Green Games eventet, september 13-19.
2020-02-09, 10:42
  #27969
Medlem
Från den stora klimattråden i går:

Citat:
"Ett par forskare i USA misstänker att Keelingkurvan är fabricerad. Om man jämför med tidigare mätningar så har koldioxidnivån följt temperaturkurvan. Grafen från Mauna Loa har knappt någon variation oavsett temperaturanomalier.

https://twitter.com/NikolovScience/s...62817028939776

Citat:
The Keeling CO2 curve has some synthetic features that suggest it might have been contrived or heavily doctored. No real-world measurements of a parameter would follow such a clean, simple, and straight trajectory for 60 years."

Keelingkurvan, ja. Kommer ni ihåg när Greta ondgjorde sig hos Skavlan över att politikerna inte kände till den? Det kanske var lika bra.

Oavsett om anklagelserna är sanna eller ej, så kan det inte uteslutas att hon får frågor om den av en aggressiv journalist (en av dom där som är finansierade av oljebranschen ) Hur ska flickstackarn då reagera? Genom "I'm only a child-ask the scientists-perhaps someone else in the panel could answer?"

*
Från det ena till det andra är jag inte så säker på att det är bra att hon tar samernas parti. Det låter förstås jättegulligt med det naturälskande urfolket som lever i samklang med Moder Jord men som blivit förtryckta av ondskefulla svenskar. Men kanske hon bara spär på de motsättningar som tydligen finns? Inte bara mellan icke-samer och samer utan också mellan olika samegrupper. Genom att stödja en grupp riskerar man att alienera sig med andra på kuppen, tänker i alla fall jag.

Som boende i landets sydligaste del hade jag inte aning om att samefrågan är väldigt inflammerad. Det var en tråd här på Flashback (var annars ) som jag fick kännedom om hur irriterad debatten faktiskt är. Helt logiskt egentligen att stora privilegier för några få grupper per automatik missgynnar andra.

I och med sina uttalanden blir Greta på nytt politisk, ofrivilligt eller ej. Men det är kanske inget framgångsrecept för en som vill få majoritetssamhället på sin sida.

Ett annat exempel. När Greta var i Kanada uppträdde hon med vissa grupperingar från urbefolkningen. Smart sätt av dem att få sina 15 minuter i rampljuset medan Greta själv stod på scenen och publiken jublade med något slags gutturala jojkande.

Fast det var tydligen inte alla kanadensare som uppskattade denna "foreign meddler" i deras val, arbetsmarknad och försörjningsmöjligheter. Missa inte HowDareYou-bilarna och anklagelser om såväl marxism som rasism (“Can we get white people to the back?” Is the most racist and hypocritical thing they could say.). Nedanstående länk har drygt 760 000 visningar och kommentarerna är inte alltid de snällaste.

https://www.youtube.com/watch?v=u7HdBJdQSjs


"Good to know there are Canadians who still have brains and a set of balls." 2 170 gillningar

"Greta is such a creepy snot. And she is no child. She's a self-serving asswipe." 420 gillningar

"The term is "pedocrasty" (using a child to front your political agenda knowing that any who argue against are seen as berating a child)" 282 gillningar

"There is a reason she is travelling the world, cause we in scandinavia has had enough with that little brat". 213 gillningar

Citat:
Greta is so annoying. She wants to be taken seriously - like an adult - until there's even the slightest backlash, then she's a little innocent child again.
It's not a coincidence they picked Greta to play this role - she's 16 years old, almost 17, but looks like she's 10. Perfect qualification to do this.
She's old enough not to be laughed at for her age when she makes big talks, but looks young enough to play the "don't say anything against me, I'm just a child!!" card when it's necessary.

Stackars Greta kommer nog få det hett om öronen framöver.
2020-02-09, 11:29
  #27970
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Dagens rubrik i Expressen: Veganen Greta tar strid för rennäringen. Som en radikalpacifist skulle göra reklam för Bofors vapenindustri. Hyckleriet bara frodas och växer.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...-jag-kan-gora/

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Men rennäringen är ju otroligt viktig, den har ju tillgång till över en tredjedel av landets yta och får hundratals miljoner i statligt stöd, det gör ju att landets köttdiskar dignar av allt producerat renkött!
Eller vänta nu?

https://www.expressen.se/ledare/eric...ren-apartheid/

Kanske Greta helt enkelt gillar kött och tycker att det är kul att köra snöskoter och att åka helikopter?

Så Greta vill inte att samerna ska bli veganer eller sluta fossilt? Bara alla andra?
Hur borde hennes manifesto se ut?
Mina krav bla bla bla
*gäller inte för:
-samerna
-indianer
-bögarna
-sjuka i huvudet
-kineserna
-de som bor på öarna
osv osv

Greta är 100% hypokrit / hycklare

all-hail-greta-great-carbon-hypocrite

Fattar inte tyska men detta är en rolig video om hypokriten Gretas resa tillbaka:
https://www.youtube.com/watch?v=SAn2T8HH0ns

en "whistleblower" från Greta-mafian berättar hur mycket CO2 Gretas resa tillbaka från USA egentligen släppte ut. Nu märkte jag att det finns textning på engelska

och är om Gretas CO2 utsläpp:
https://www.youtube.com/watch?v=MK_VfUErRaY
text på engelska
__________________
Senast redigerad av leifhooker 2020-02-09 kl. 11:34.
2020-02-09, 11:32
  #27971
Moderator
-Info-s avatar
Här kan ni se och höra Gretas tal i Jokkmokk i fredags:

Citat:
Hör Greta Thunbergs tal

Klimataktivisten Greta Thunberg och många samiska barn och ungdomar deltar i klimatmanifestation under Jokkmokks marknad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...nen-i-jokkmokk

Väldigt många människor närvarande, som ni kan se.

Fredagsstrejkskylten "SKOLSTREJK FÖR KLIMATET" var på plats, som vanligt.
2020-02-09, 11:36
  #27972
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här kan ni se och höra Gretas tal i Jokkmokk i fredags:



Väldigt många människor närvarande, som ni kan se.

Fredagsstrejkskylten "SKOLSTREJK FÖR KLIMATET" var på plats, som vanligt.

Greta imponerar. Ger 2 minuters tal -10 graders kyla för att jorden går under.
Resa 1000km för att ge 2 minuters tal? Inte så ekologiskt om ni frågar mig.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback