2020-02-08, 23:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Om vi ponerar att de siffror som sipprar ut stämmer, att ca 2 miljoner är smittade i Wuhan i nuläget (baserat på tyskarnas och japanernas smittoandel för en vecka sedan). Då har vi antagligen ca 5 miljoner smittade i Kina som helhet just nu.

Då börjar Kinas drakoniska åtgärder börja bli rimliga. 5 miljoner i Kina skulle motsvara ungefär 35000 i Sverige. Kanske rimligt för att helt stänga ner några av landets största städer.

Räknat på 5 miljoner smittade, så borde antalet döda per dag ligga på 5000-10000 eller till och med något högre. Ingen jättesumma i Kina, men tillräckligt för att oroa den högsta ledningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt
Har äntligen fått tag på min gamla kollega i Wuhan caidian. Var en person här i tråden som fråga om det stämmer att krematoriena gick 24/7 och det verkar stämma, men det betyder inte att det bränns kroppar konstant utan all utrustning/kläder som har blivit utsatta för viruset skall brännas också.

Men fick också bekräftat att mörkertalet är stort och folk som avlider utan att fått diagnos kremeras och det rapporteras inte som att dom avlidit av Corona.

Kan även berätta att folk som tros avlida förs bort från sjukhusen till barackläger i väntan på att dom skall dö. Liknande militärsjukhus, dom som kan betala får smärtlindring, resten lämnas åt sitt öde.
Det görs för att personer som har en chans till att tillfriskna skall få vårdplats på sjukhus.

Som sagt tidigare, kan inte bekräfta mina uppgifter men jag litar på honom helt att det han säger stämmer.

Just nu ägnar du dig enbart åt ryktesspridning, vilket inte är bra. Om det du säger är sant så föreslår jag att du försöker substantiera det lite mer med någon form av bevis.

Jag säger inte att det du skriver inte är rimligt, men utan källa eller annan form av bevis så kommer folk hävda att du ljuger.
Citera
Medlem
selusts avatar
Nu har ändå viruset kunnat studeras en tid i västländer som kanske känns mer öppna än till exempel Kina.

Borde det inte komma någon info snart svart på vitt om vad detta virus egentligen är? Vad har hänt med de sjuka i till exempel usa? Hur har de mått? Hur har dett gått? Hur blir man frisk?
Hur känns det? Osv.

Och hur går det egentligen i Jönköping? Hur behandlar de patienten där?

Jag menar vi har en människa i landet som är smittad med en nyupptäckt smitta som just nu är världens ”hetaste ämne”. Uppdatera oss.
Citera
2020-02-08, 23:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt
Har äntligen fått tag på min gamla kollega i Wuhan caidian. Var en person här i tråden som fråga om det stämmer att krematoriena gick 24/7 och det verkar stämma, men det betyder inte att det bränns kroppar konstant utan all utrustning/kläder som har blivit utsatta för viruset skall brännas också.

Men fick också bekräftat att mörkertalet är stort och folk som avlider utan att fått diagnos kremeras och det rapporteras inte som att dom avlidit av Corona.

Kan även berätta att folk som tros avlida förs bort från sjukhusen till barackläger i väntan på att dom skall dö. Liknande militärsjukhus, dom som kan betala får smärtlindring, resten lämnas åt sitt öde.
Det görs för att personer som har en chans till att tillfriskna skall få vårdplats på sjukhus.

Som sagt tidigare, kan inte bekräfta mina uppgifter men jag litar på honom helt att det han säger stämmer.

Glömde fråga, hur mår din gamla kollega?
Hans uppgifter är värdefulla då de bekräftar mycket för oss
Citera
2020-02-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, det tar inte så lång tid att avlida av viruset.

Om det finns 1 miljon idag så betyder det att 20 000 bör ha dött eller är på väg att dö. Inte ens dina 2000 stämmer, så något är fel i beräkningen.

Om det finns 1 miljon idag så betyder det att det fanns 100000 smittade för en vecka sedan.

Då påstår alltså att av dessa 100000 så skulle 20000 vara döda idag? Påstår du alltså det är 20% dödlighet? Har du källa på det?
Citera
2020-02-08, 23:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Ja, om man nu ska tro på skribent här på fb. Finns enligt hen 49 krematorier bara i Wuhan där personalen arber 24/7 sen en tid tilbaka enligt inlägg här på fb (har ingen källa på det) så är det ett antal människor som fått sätta livet till i denna jävulska pandemi.
Fel det finns 7 st krematorium i Wuhanområdet, ej inräknat sjukhusens egna.
Ni har säkert läst massor med mainstreamartiklar senaste dagarna om beskrivningar från verkligheten i Wuhans ena krematorium där de säger att
* de måste ha öppet 24/7
* trots detta hinner de inte hämta kroppar snabbt nog så de staplas på sjukhuset
* de bränner 100 döda per dag.
Detta innebär naturligtvis att det bränns minst 700 offer för ncov om dagen
Under januari blir det alltså 21 700 människor som fallit offer. Inte 500 eller vad Xi nu säger att det är

https://www.washingtonexaminer.com/news/we-cant-stop-funeral-worker-says-wuhan-cremating-at-least-100-bodies-a-day-amid-coronavirus-outbreak

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7969861/Wuhan-crematoriums-burning-bodies-24-7-cope-extra-workload.html
Citera
2020-02-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Jag tror också detta kan stämma helt eller delvis. Mycket information från andra håll säger ungefär samma sak. Sedan, förstås, kan rykten lätt uppstå... det är ju ändå några hundra miljoner som sitter inspärrade nu helt uttråkade och surfar, chattar på wechat, ringer med mera dygnet runt.

Tycker det är obehagligt att Kina verkar vara så pass angelägna att vilja dölja alla dödsfall på detta vis. Speciellt nu när resten av världen redan vet. Jag är helt med på noterna att ett land som Kina inte har något emot att dölja dödsfall, lik eller att rent generellt döda människor vid behov. Nu blir det ju bara mer tydligt att man har något att dölja.

Han är alltså inkallad för att hålla karantän, så uppgifterna jag fått av honom kommer ifrån det han sett eller hört från läkare och annan personal som arbetar med det.

Dom har fått order om att den som bryter karantän skall få en skarp varning, lyssnar inte personen så skjuts den. Men som tur är så lyssnar dom flesta och håller sig inomhus.
Citera
2020-02-08, 23:57
Medlem
qwerty-66s avatar
China’s Hubei Province reported 81 new coronavirus deaths, bringing provincial total fatalities to 780
The province also reported 2,147 new coronavirus cases, down from 2,841 new cases on Friday

scmp.com
Citera
2020-02-08, 23:57
Medlem
Ni som har följt detta lite mer.

Det förlängda nyårsfirandet tar väl slut på måndag, är tanken att alla ska gå tillbaka till jobb då som vanligt? (Förutom i karantänområden som wuhan etc då)

Eller har kineserna förmedlat något om att förlänga ledigheten ytterligare?

Och ni som skriver i tråden att det inte är så farligt etc då smittökningen är låg etc. Om vi antar att siffrorna är korrekta (Vilket de troligtvis inte är) så är ju ökningen ganska stor med tanke på de extrema åtgärder som Kina har satt in. Kan ni tänka er ökningen utan dessa extrema åtgärder? Då hade ni nog inte trivialiserat detta virus så.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2020-02-08 kl. 23:59.
Citera
2020-02-08, 23:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om vi ponerar att de siffror som sipprar ut stämmer, att ca 2 miljoner är smittade i Wuhan i nuläget (baserat på tyskarnas och japanernas smittoandel för en vecka sedan). Då har vi antagligen ca 5 miljoner smittade i Kina som helhet just nu.

Då börjar Kinas drakoniska åtgärder börja bli rimliga. 5 miljoner i Kina skulle motsvara ungefär 35000 i Sverige. Kanske rimligt för att helt stänga ner några av landets största städer.

Räknat på 5 miljoner smittade, så borde antalet döda per dag ligga på 5000-10000 eller till och med något högre. Ingen jättesumma i Kina, men tillräckligt för att oroa den högsta ledningen.

10 000/dag blir rejäla högar. Ambulanser och likbilar skulle behöva åka skytteltrafik. Skulle synas ganska tydligt i ett land halvt i karantänläge.
Citera
2020-02-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Glömde fråga, hur mår din gamla kollega?
Hans uppgifter är värdefulla då de bekräftar mycket för oss

Hans exakta ord var " jag mår inte alls, lyder order och gör det jag ska göra. Jag har inget val."
Men han är än så länge frisk.
Citera
2020-02-09, 00:01
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
10 000/dag blir rejäla högar. Ambulanser och likbilar skulle behöva åka skytteltrafik. Skulle synas ganska tydligt i ett land halvt i karantänläge.
Håller faktiskt med. Vi borde då ha sett videos/bilder på det för det skulle knappast gå att mörka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in