2020-02-08, 23:30
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad säger han om aerosol och luftburet 2019-nCoV?

Jag undrar varför så få misstänker att viruset kan vara luftburet, vad baserar man uppfattningen på, vad talar emot att det är luftburet, vilken fakta stödjer tesen?

Jag läste inte den artikeln, min vän läste den, han är tre ggr värre insatt än mig och han fann inte den intressant så jag la inte ner energi på den. Vi grävde och nådde en sida där de går igenom ursprunget ifrån 2019-nCoV.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag son kollade fel, var 80 dödsfall i Hubei igår. 85 eller något i hela Kina. Sett siffror på 90+ dödsfall också, svårt att veta hur västerländsk media räknar med tanke på tidsskillnaden.
Håller med om att det är svårt att hålla koll på alla siffror, de ä dras ju dessutom inte bara en gång per dag då ytterligare fall droppar in under dagen också.
Citera
Medlem
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
37111 och kvällen är inte över
Citera
2020-02-08, 23:33
Medlem
Såg ni att Singapore har hoppat upp från 33 till 40 idag?

Inte bra.
Citera
2020-02-08, 23:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
OK, så antalet nya fall planar ut men dödsfallen fortsätter att öka.

Vi vet ju hur det ser ut exempelvis i Wuhan/Hubei. Sjukvården har kollapsat helt och endast de absolut mest akuta fallen kan tas omhand i sjukhus och provisoriska salar. Så ser det ut enligt vittnesmålen.

Nu tror jag inte ett skvatt på siffrorna från Kina. Mest troligt är att vi har 5000-10000 döda per dag minst.

Tänk på att siffrorna som Kina rapporterar officiellt skulle motsvara ca 1 död varannan dag, om det räknas om på Sveriges befolkning. Tror inte det skulle leda till att hela samhället stängdes ner....
Citera
2020-02-08, 23:35
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Än en gång, det tar tid att dö av detta.

Läkaren Li kämpade på i runt en månad. För en månad sedan var antalet smittade mycket lägre.

Vi har förklarat detta några gånger nu...

Du är något på spåren här, att ens logga in var nog alla nötter som drar slutsatsen döda/smittade=sant när det är i princip helt nytt och kan ta en månad eller tre att dö ifrån...
Citera
2020-02-08, 23:37
Medlem
Har äntligen fått tag på min gamla kollega i Wuhan caidian. Var en person här i tråden som fråga om det stämmer att krematoriena gick 24/7 och det verkar stämma, men det betyder inte att det bränns kroppar konstant utan all utrustning/kläder som har blivit utsatta för viruset skall brännas också.

Men fick också bekräftat att mörkertalet är stort och folk som avlider utan att fått diagnos kremeras och det rapporteras inte som att dom avlidit av Corona.

Kan även berätta att folk som tros avlida förs bort från sjukhusen till barackläger i väntan på att dom skall dö. Liknande militärsjukhus, dom som kan betala får smärtlindring, resten lämnas åt sitt öde.
Det görs för att personer som har en chans till att tillfriskna skall få vårdplats på sjukhus.

Som sagt tidigare, kan inte bekräfta mina uppgifter men jag litar på honom helt att det han säger stämmer.
Citera
2020-02-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Satte ihop lite data över förändringen av antalet insjuknade baserat på:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ökningen har senaste dagarna visat tendenser på att ha avtagit, ska bli intressant att se siffror de kommande dagarna, men håller det sig lägre kanske utbrottet har börjat avta.

Stämmer att det nu tar lite fler dagar för att antal smittade skall dubbleras. Tror dom nämnde det på WHO pressträffen ikväll också. Men dom påpekade att det var tidigt att uttala sig om nånting egentligen.

Men man tycker kanske att karantänåtgärderna borde ha någon slags effekt.

En viss administrativ trötthet i rapportering kan väl spela in också.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi vet ju hur det ser ut exempelvis i Wuhan/Hubei. Sjukvården har kollapsat helt och endast de absolut mest akuta fallen kan tas omhand i sjukhus och provisoriska salar. Så ser det ut enligt vittnesmålen.

Nu tror jag inte ett skvatt på siffrorna från Kina. Mest troligt är att vi har 5000-10000 döda per dag minst.

Tänk på att siffrorna som Kina rapporterar officiellt skulle motsvara ca 1 död varannan dag, om det räknas om på Sveriges befolkning. Tror inte det skulle leda till att hela samhället stängdes ner....

Nu börjar Excel-mannens uträkningar att fallera, då får man dra till med hur det EGENTLIGEN ser ut på riktigt i Wuhan. 5000-10000 döda per dag alltså? Ja, herregud.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Bara bs, vilket mkt är ifrån alarmisterna. Såklart du får immunitet emot det. Viruset måste i sådana fall mutera så pass mkt så kroppen inte känner igen det. Detta är inget supervirus.

Skulle väl snarare tro att antal smittade i hubei området är extremt hög, och därmed så framstår dödligheten som högre där.

ALLA rapporter och källor jag har läst och tittat på bekräftar det han säger, du får ingen immunitet efter tillfrisknande.
Citera
2020-02-08, 23:41
Medlem
Passepartouts avatar
Varför gör dom på detta viset? Hur får polisen reda på att personer är smittade? Är det inte säkrare att låta folk stanna i sina hem i frivillig karantän istället för att släpa runt dem och placera dem i stora salar?

Eller är filmen fake? https://m.youtube.com/watch?v=nNeTWX7WgwA
Citera
2020-02-08, 23:42
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Och sedan runt en veckas inkubationstid. Och ytterligare en vecka innan du blir riktigt dålig. Så räkna med tre veckor från smitta till död i alla fall.

Nej, det tar inte så lång tid att avlida av viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om det finns 1 miljon idag så betyder det att det fanns 100000 för 7-11 dagar sedan så dina 2% skulle då betyda 2000 döda idag.

Om det finns 1 miljon idag så betyder det att 20 000 bör ha dött eller är på väg att dö. Inte ens dina 2000 stämmer, så något är fel i beräkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in