2020-02-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Sant, min hyra ligger nu på 7500 kr för en liten trea och elen är cirka 400 kr per månad och parkering på 400 kr.

Men ifall något går sönder så är det ingen kostnad för mig.

Januari:
Amortering och lån 3300
Avlopp, sopor och vatten 900
El 3200

Okej, det är bättre på sommaren iom elen, men saker går sönder och grejer behöver bekostas.
2019

Hydroforbyte 18000
Avloppsbyte 55000
Tvättmaskin, el jobb och annat 20000

Ganska lågt räknat, men på ett år 93000, dvs 7700/mån
Iofs ett dyrt år i jämförelse, men ändå
Citera
2020-02-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Januari:
Amortering och lån 3300
Avlopp, sopor och vatten 900
El 3200

Okej, det är bättre på sommaren iom elen, men saker går sönder och grejer behöver bekostas.
2019

Hydroforbyte 18000
Avloppsbyte 55000
Tvättmaskin, el jobb och annat 20000

Ganska lågt räknat, men på ett år 93000, dvs 7700/mån
Iofs ett dyrt år i jämförelse, men ändå
Du kan inte räkna in amorteringen i driftskostnaden och eluppvärmning är varken billigt eller speciellt komfortabelt.

Sedan måste du räkna renoveringar och byte av utrustning utslaget på antal år de beräknas hålla. Så ditt avloppsbyte kan man exempelvis slå ut på 40 år, alltså ca 114 kr/månad.
Citera
2020-02-08, 23:42
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Lol det där är fan en myt. Finns INGEN garanti för att du slipper grannar från helvete bara för att du flyttar till villa. Det kan de facto bli hundra vändor värre. Kolla grannfejden. Det är långt värre konflikter än lägenhetsditon. Blir mycket mer personligt i huskvarter.

Slippa bli störd för att du bor i villa? Nigga please. Kanske om du bor ute i skogen men i storstäderna står de ofta tätt som kedjehus.

Tänk tonårsgäng som sitter och pimplar öl på altanen hela jävla sommaren och gapar. Granne som kör gräsklippare kl 07 på lördag morgon. Grannbarn som hoppar studsmatta och gapskriker när du ska käka middag. Eller att du stör dig på att grannens tomt ser ut som en soptipp. Läste för övrigt om ett rättsfall där en villaägare drog sin granne inför rätta pga hennes kedjerökande (gick ej vägen).

Grilla och sola kan jag göra utan att äga hus och alla de jävla miljoner krav, kostnader och problem som kommer med hus. Fy fan.

Jag ser att du dels är en ganska orolig person och dels inte har pengar att köpa dig en värdig bostad. Men föralldel, hata på du. Om du inte förstår att risken för störningar är större om grannen bor två decimeter ifrån dig på andra sidan väggen än om det är 15 meter emellan rekommenderar jag grundskolans matematik för årskurs 2.

Jag har bott i brf och är numera inne på min tredje villa. Hälften av alla svenskar äger sitt boende. Hur svårt tror du det är?

Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor.
Citera
2020-02-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jag ser att du dels är en ganska orolig person och dels inte har pengar att köpa dig en värdig bostad.

Du är helt fel ute och således ingen vidare människokännare.

Citat:
Men föralldel, hata på du.

Jag hatar inte. Vad får dig att tro det lol. Konstaterar enbart fakta. Din bild var snedvriden och enfaldig. Jag bidrog med perspektiv. Bo i villa om du vill, kunde inte bry mig mindre.

Citat:
Om du inte förstår att risken för störningar är större om grannen bor två decimeter ifrån dig på andra sidan väggen än om det är 15 meter emellan rekommenderar jag grundskolans matematik för årskurs 2.

Men du som är så rik att du kan köpa en "värdig" bostad borde ju veta att nyproduktioner numera har ljudkrav och ljudklass B och A är oerhört bra som t ex JM bygger efter. Jag har bott i 90-talshus där jag aldrig hört ett knyst från grannarna på 10 år. Jag har bott i villa där jag velat mörda grannen.

Citat:
Jag har bott i brf och är numera inne på min tredje villa. Hälften av alla svenskar äger sitt boende. Hur svårt tror du det är?

Jaha och? Jag diskuterar inte hyresrätter.

Citat:
Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor.

Wow vilket coolt citat att avsluta med. Där fick du mig allt 🙄
Citera
2020-02-09, 00:22
Medlem
Dyrare per kvadrat gör bostadsrätt kan jag tänka mig bor i en etta o bet ca 3 k per månad hade jag haft en stuga i denna storlek o lagt undan pengar gör underhåll själv hade jag säkert kunnat ha en 1-2 k i boendekostnad
Citera
2020-02-09, 07:35
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joxxorz
Sedan måste du räkna renoveringar och byte av utrustning utslaget på antal år de beräknas hålla. Så ditt avloppsbyte kan man exempelvis slå ut på 40 år, alltså ca 114 kr/månad.

Hej,

Teoretiskt sett har du naturligtvis rätt. Men de åren flera större saker ska göras på huset gäller det att ha 100k liggandes - räkningarna ska trots allt betalas på
30 dagar - inte 40 år
Citera
2020-02-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Teoretiskt sett har du naturligtvis rätt. Men de åren flera större saker ska göras på huset gäller det att ha 100k liggandes - räkningarna ska trots allt betalas på
30 dagar - inte 40 år
Frågan var vad som är billigast, alternativt dyrast, villa eller bostadsrätt, och det måste man slå ut per månad för att kunna avgöra. Vid större reparationer kan man belåna fastigheten, förutsatt att man inte redan har den maxbelånad (vilket tyder på dålig ekonomisk hållning).

Det är även så man ofta löser större reparationer på lägenhetshus, fastigheten belånas och hyrorna/avgifterna höjs. Alternativt finns pengar i reparationsfonden, vilken man redan har betalat in pengar till. På precis samma sätt bör man ha ett sparade för reparationer på villan.

Oavsett, vad än folk dillar om här, så är det bevisat att villa oftast är billigast i längden om man jämför yta/krona. Att du dessutom förvaltar din egen pensionsförsäkring, fram tills den dagen det är dags att sälja är ju bara en bonus.
Citera
2020-02-09, 09:21
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joxxorz
Frågan var vad som är billigast, alternativt dyrast, villa eller bostadsrätt, och det måste man slå ut per månad för att kunna avgöra. Vid större reparationer kan man belåna fastigheten, förutsatt att man inte redan har den maxbelånad (vilket tyder på dålig ekonomisk hållning).

Oavsett, vad än folk dillar om här, så är det bevisat att villa oftast är billigast i längden om man jämför yta/krona. Att du dessutom förvaltar din egen pensionsförsäkring, fram tills den dagen det är dags att sälja är ju bara en bonus.

Hej,

Har husägaren inte inkomster/kassaflöde för att kunna hantera löpande utgifter (som gärna drar iväg om hen inte är händig) spelar det liten roll. Dåligt skötta hus är ingen bra affär.

Reparationsfonder används sällan idag. En välskött förening har en underhållsplan, om det sedan tas lån eller finns pengar fonderat varierar. Hursomhelst är det fler som delar på kostnaderna i Brf (fastighet med lägenheter, inte radhus) per jämförelsetal.

Yta/krona blir lätt lite missvisande - i många Brf finns det fler gemensamma utrymmen (t.ex. tvättstuga och förråd) som inte inkluderas i bostadens yta, villor ligger dessutom generellt mindre centralt.

Om vi pratar pensionssparande är det historiskt bättre att satsa de pengarna i fonder, då slipper man dessutom flytta från hus och hem för att få loss pengar
Citera
2020-02-09, 10:21
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Hej,

Har husägaren inte inkomster/kassaflöde för att kunna hantera löpande utgifter (som gärna drar iväg om hen inte är händig) spelar det liten roll. Dåligt skötta hus är ingen bra affär.

Reparationsfonder används sällan idag. En välskött förening har en underhållsplan, om det sedan tas lån eller finns pengar fonderat varierar. Hursomhelst är det fler som delar på kostnaderna i Brf (fastighet med lägenheter, inte radhus) per jämförelsetal.

Yta/krona blir lätt lite missvisande - i många Brf finns det fler gemensamma utrymmen (t.ex. tvättstuga och förråd) som inte inkluderas i bostadens yta, villor ligger dessutom generellt mindre centralt.

Om vi pratar pensionssparande är det historiskt bättre att satsa de pengarna i fonder, då slipper man dessutom flytta från hus och hem för att få loss pengar

Fonder? Människa har du ingen dagstidning?

Jag har haft ett pensionssparande som föralldel givit en del.
Men jämfört med de 1500 kr per dygn jag haft som värdeökning i 20 år är det en piss i Mississippi. Att tagga ner på boendet nu ger behagligt tillskott.
Citera
2020-02-09, 15:17
Medlem
submariners avatar
Citat:
Men jämfört med de 1500 kr per dygn jag haft som värdeökning i 20 år är det en piss i Mississippi. Att tagga ner på boendet nu ger behagligt tillskott.

Hej,

11 MSEK i värdeökning sedan 2000 - vore intressant att veta vad du ursprungligen betalade, och var
Citera
2020-02-09, 15:21
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Hej,

11 MSEK i värdeökning sedan 2000 - vore intressant att veta vad du ursprungligen betalade, och var
Nej, från 3 till 11.5, svårt att veta idag. En av huvudstadens dyraste områden.
Citera
2020-02-09, 16:22
Medlem
Citat:
Nej, från 3 till 11.5, svårt att veta idag. En av huvudstadens dyraste områden.
Och då tycker du att det gäller *ALLA* hus i Sverige?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in