2020-02-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Vilka siffror är fel?

Tar de direkt ifrån Hemnet.se

Villan:
Driftskostnad: 26 600 kr/år
Begärt pris: 2 000 000 kr
Nordeas beräkning: 8950kr/mån

BR:
Avgift: 5 762 kr/mån
Driftkostnad: 19 812 kr/år
Begärt pris: 700 000 kr
Nordeas beräkning: 9668kr /mån

Skrev max 300 000 kr kontantinsatts men kan jag ha kvar pengar och renovera så gör jag detta hellre och betalar in mera senare.

Sitter väll inte på FB 24/7 och FB har ingen app för notifikationer.

Vad i hela friden är det i driftkostnaden för BR som drar iväg till 1 651 kr/mån?
I min förening är det bara el som tillkommer.
Sen har vi också en försäkring men det måste man ju ha på huset också.

När det gäller lån så är det ju STOOOOR skillnad på att ha ett lån på 1,7 milj mot ett på 400 000.
Räkna vad det kostar extra om räntan går upp 1-2%-enheter.
Citera
2020-02-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Har husägaren inte inkomster/kassaflöde för att kunna hantera löpande utgifter (som gärna drar iväg om hen inte är händig) spelar det liten roll. Dåligt skötta hus är ingen bra affär.

Reparationsfonder används sällan idag. En välskött förening har en underhållsplan, om det sedan tas lån eller finns pengar fonderat varierar. Hursomhelst är det fler som delar på kostnaderna i Brf (fastighet med lägenheter, inte radhus) per jämförelsetal.

Yta/krona blir lätt lite missvisande - i många Brf finns det fler gemensamma utrymmen (t.ex. tvättstuga och förråd) som inte inkluderas i bostadens yta, villor ligger dessutom generellt mindre centralt.

Om vi pratar pensionssparande är det historiskt bättre att satsa de pengarna i fonder, då slipper man dessutom flytta från hus och hem för att få loss pengar
Som jag sa (vilket du inte citerat), att givetvis bör man ha ett sparande för både förutsedda och oförutsedda utgifter om man bor i villa. Men blir det riktigt kris går det att belåna fastigheten.

Givetvis finns det en underhållsplan, så har det alltid varit. Sedan skriver du ju själv att det kan betalas via lån eller fonderade pengar (även kallad reparationsfond/underhållsfond)
Sedan är skillnaden att om du säljer en villa med ex. nybytt tak och nya fönster, så får du garanterat tillbaka pengarna. Vid en lägenhetsförsäljning gör det ingen skillnad på försäljningspriset, men du har betalat för det ändå medan du bott där.

Tvättstugor och framför allt förråd brukar sällan ingå i boytan, utan tillhör villans biyta.

Ja, och på samma sätt får du knappast bo hemma hos fondförvaltaren bara för du investerat pengar hos dem. Dessutom är det väldigt sällsynt att nuvarande och blivande pensionärer behöver sälja villan för att ha råd att köpa mat. Det beror antagligen på att de över tid bott BILLIGT hela livet. När man sedan vill ha slut på gräsklippning och snöskottning säljer man villan och köper en bostadsrätt och en lägenhet i Spanien. Typ så.
Citera
2020-02-09, 19:05
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joxxorz
Som jag sa (vilket du inte citerat), att givetvis bör man ha ett sparande för både förutsedda och oförutsedda utgifter om man bor i villa. Men blir det riktigt kris går det att belåna fastigheten.

Givetvis finns det en underhållsplan, så har det alltid varit. Sedan skriver du ju själv att det kan betalas via lån eller fonderade pengar (även kallad reparationsfond/underhållsfond)
Sedan är skillnaden att om du säljer en villa med ex. nybytt tak och nya fönster, så får du garanterat tillbaka pengarna. Vid en lägenhetsförsäljning gör det ingen skillnad på försäljningspriset, men du har betalat för det ändå medan du bott där.

Tvättstugor och framför allt förråd brukar sällan ingå i boytan, utan tillhör villans biyta.

Ja, och på samma sätt får du knappast bo hemma hos fondförvaltaren bara för du investerat pengar hos dem. Dessutom är det väldigt sällsynt att nuvarande och blivande pensionärer behöver sälja villan för att ha råd att köpa mat. Det beror antagligen på att de över tid bott BILLIGT hela livet. När man sedan vill ha slut på gräsklippning och snöskottning säljer man villan och köper en bostadsrätt och en lägenhet i Spanien. Typ så.

Hej,

Nja, har du inkomst och löneutrymme kan du belåna såväl hus som BR. Det är upp till banken.

Det ska iaf finnas en underhållsplan, om denna sedan är uppdaterad beror på Brf. Och underhåll kan betalas kontant utan att slantarna funnits i en reparationsfond.
En bra förening kan absorbera en hel del lån utan att det påverkar avgiften. Det kan inte en husägare göra.

Finns aldrig en garanti att få igen pengarna för investerat underhåll, beror helt på hur attraktivt huset är (viss skillnad på Bromma och Filipstad). Dessutom har du fel gällande att investeringar i Brf`ens fastighet inte påverkar priset - det är därför mäklare gärna skriver alla större underhållsåtgärder utförda eller liknande

Jag skrev inte att man inte ska köpa hus, däremot bör inte huset ses som en pensionsförsäkring (även om de som köpte på 60-talet idag kan göra det).
Citera
2020-02-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vad i hela friden är det i driftkostnaden för BR som drar iväg till 1 651 kr/mån?
I min förening är det bara el som tillkommer.
Sen har vi också en försäkring men det måste man ju ha på huset också.

När det gäller lån så är det ju STOOOOR skillnad på att ha ett lån på 1,7 milj mot ett på 400 000.
Räkna vad det kostar extra om räntan går upp 1-2%-enheter.

Denna BR är ett "hus" som värms upp av el-element. Så jag antar att 1600 kr är el-kostnad och kostnaden för vattnet. Allt annat ingår.

Så bostaden blir billigare nu under sommaren och med dessa milda vintrar så antar jag att det blir billigt framöver med värmen.
Citera
2020-02-09, 20:04
Medlem
Citat:
Denna BR är ett "hus" som värms upp av el-element. Så jag antar att 1600 kr är el-kostnad och kostnaden för vattnet. Allt annat ingår.

Så bostaden blir billigare nu under sommaren och med dessa milda vintrar så antar jag att det blir billigt framöver med värmen.

Tror jag inte.
Föreningen lägger en budget som täcker hela året och då sprider man ut kostnader för tex uppvärmning fördelat på årets alla månader.
Citera
2020-02-09, 20:32
Medlem
Citat:
Vill få en liten klarhet med bostadsrätt, jag och min sambo söker större boende och lägenhet är inget jag är intresserad av nu. Man betalar ju bara massa tiotusentals kronor till ett företag.

Vår budget är 2 000 000 kr och vår kontantinstats är max 300 000 kr

Villa 130m2
Bostadspris: 2 000 000 kr
Banklån: 1 700 000 kr
Kontantinstats: 300 000 kr
Driftkostnad: 32 400 kr /år
Pantbrev: ~20 000 kr
Lagfart: 30 000 kr

I månaden hade detta kostat oss 8454 kr + engångskostnad på 350 000 kr

Bostadsrätt 130m2
Bostadspris: 695 000 kr
Banklån: 1 700 000 kr
Kontantinstats: 104 250 kr
Driftkostnad: 19 812 kr /år
Avgift/månad: 5 762 kr kr/mån

I månaden hade detta kostat oss 9668 kr + engångskostnad på 105 000 kr

Min fråga är ska man satsa på villa istället för bostadsrätt? Vilka kostnader har villor som inte bostadsrätter har? Jag vet att BRF gör om yttre delar som tak, färg och område. Men hur ofta gör man detta på ett hus? Vart 25e år?

Men låtsäga att lånen är borta då blir villan bara driftkostnad på cirka 3000kr/mån medans BR blir cirka 7000 kr.

Jag har läst igenom tråden men jag skall försöka ge dig ett mer generellt svar.
I princip skilljer det inte så mycket melan just bostadsrätt och villa men oftast blir ett egenägt boende billigare.
Underhållskostnader blir det både i fallet villa BR och hyresrätt.
Villan betalar du själv, bostadsrätten betalar du tillsamans med grannarna men kan påverka hyresrätten tar hyresvärden ut på hyran.
Det som skilljer är hur det betalas.
Äganderätten Villan beslutar du 100% själv över och bestämmer själv vad du vill göra själv eller leja ut, dessutom har du full kontrol över finasiering och kan dra av räntekosnader från skatten.
Bostads rätt. Du delar förvaltning och kosnader för underhåll med dina grannar, underhåll och skötsel tas gemensamt så ni måste vara överens om vad ni sköter själva eller lejer ut. Detta brukar ge att mer lejs ut men samtidigt brukar man kunna få bättre priser p.g.a skalfördelar. Dessutom har man oftast gemensamma ytor som skall underhållas och det blir oftast kostsamt, och en hiss kräver ständig tillsyn och är en dyr affär.

Så kan man göra mycket själv så blir det nästan alltid billigare med egenägd villa, är man inte händig och kanske inte så kunnig finns fördelar med BR.

Sen en viktig detalj är belåningen i föreningen, du tar ett lån för att köpa en del av en förening som i sin tur kan ha lån på fastigheten. Så det är en viktig parameter på vad du köper.
Citera
2020-02-09, 22:03
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Januari:
Amortering och lån 3300
Avlopp, sopor och vatten 900
El 3200

Okej, det är bättre på sommaren iom elen, men saker går sönder och grejer behöver bekostas.
2019

Hydroforbyte 18000
Avloppsbyte 55000
Tvättmaskin, el jobb och annat 20000

Ganska lågt räknat, men på ett år 93000, dvs 7700/mån
Iofs ett dyrt år i jämförelse, men ändå
direktverkande el??
kör människor med sånt fortfarande?
Citera
2020-02-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
direktverkande el??
kör människor med sånt fortfarande?

Såklart inte.
Direktverkande el hade nog resulterat i 8000 mån för att värma huset.
Luftvärmepump och ett par oljeelement på sparlåga resulterar i denna driftkostnad.

Men människor som bor i hyresrätter och betalar 300/mån för att ha igång datorn och micron förstår inte bättre.
Det var liksom poängen med inlägget
Citera
2020-02-09, 22:29
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Såklart inte.
Direktverkande el hade nog resulterat i 8000 mån för att värma huset.
Luftvärmepump och ett par oljeelement på sparlåga resulterar i denna driftkostnad.

Men människor som bor i hyresrätter och betalar 300/mån för att ha igång datorn och micron förstår inte bättre.
Det var liksom poängen med inlägget

isolera isolera isolera, och borra ner en bergvärmepump.
Citera
2020-02-09, 22:32
Medlem
Kosmos.s avatar
Över en längre tidshorisont är villa såklart billigare. Speciellt idag. I en BRF får du leva med en ständigt ökande avgift samt kan inte påverka din el/uppvärmning.

Jämfört mot villa där efter,säg 10 år kan man ha betalat av hela lånet. Och har då bara el, uppvärmning och sop/vägavgift att betala.
El och värme kan man minimera idag också med solpanelinstallation och bergvärme t.ex. Då har man till slut sina löpande utgifter nära noll.
Citera
2020-02-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Över en längre tidshorisont är villa såklart billigare. Speciellt idag. I en BRF får du leva med en ständigt ökande avgift samt kan inte påverka din el/uppvärmning.

Jämfört mot villa där efter,säg 10 år kan man ha betalat av hela lånet. Och har då bara el, uppvärmning och sop/vägavgift att betala.
El och värme kan man minimera idag också med solpanelinstallation och bergvärme t.ex. Då har man till slut sina löpande utgifter nära noll.
Varför skulle en BRF ha "ständigt ökande avgift"?

Vad det gäller el så har iaf vi "egen" elräkning som vi själva styr över.
Citera
2020-02-11, 11:38
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Varför skulle en BRF ha "ständigt ökande avgift"?

Vad det gäller el så har iaf vi "egen" elräkning som vi själva styr över.
Därför att fastigheter blir äldre och behöver allt mer underhåll.

Åh häftigt, ni kan välja bland 5 olika lika dyra elbolag.

Själv installerar jag vind och solkraft och blir av med elräkningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in