2020-02-08, 12:13
Medlem
FruStormuftis avatar
Har du inte kommunalt vatten så tillkommer ibland brunnsborrning för någon hundring.
Citera
2020-02-08, 12:22
Medlem
En villa är billigare per kvadratmeter än en bostadsrätt.
I en villa betalar man åt sig själv. I en bostadsrätt är det massa andras kostnader som man får vara med o betala på.

I en bostadsrätt har du dessutom sällan rätt att utföra något själv såsom att byta hängrännor, lägga om taket, byta fönster eller liknande. Detta medför en större utgift.
Citera
2020-02-08, 12:23
Medlem
TS kalkyl verkar extremt konstig?

Men lite svar, i en villa får du räkna med underhåll, och utslaget på några år blir det ett antal tusenlappar i månaden.
Själv brukar jag se amorteringen som jag lägger in, (har ingen lagststadgad amortering men jag amorterar trots det 5%).
Sen vilket som blir dyrast är du lite händig och rädd om dina saker är det oftast billigast att äga sitt boende själv, vilket då blir villan.
Skötsel av almänna ytor underhåll av hiss etc kostar en del.
Själv var vi lkte sugna på att flytta till lägenhet vid senaste flytten, men då hade det blivit mindre troligtvis 80-90 m2 i stället för de 136 m2 som vi fastnade för. Men det som avgjorde är fördelarna med att bo på marken och att ha tillgång till trädgård.
Citera
2020-02-08, 12:44
Medlem
Roll8ors avatar
Stirra dig inte blind på mäklarens driftskostnader, men det kan vara en fingervisning. Uppvärmning kan tex diffa beroende på temperatur, väder, hur varmt man vill ha det. Vet inte om fastighetsskatten är inräknad i din kalkyl, men där tillkommer dessutom en årlig avgift på 0,75% av taxeringsvärdet. Kolla också så att hemförsäkring är med, annars är det 4-8k ytterligare per år. Glöm inte heller att besiktiga ev husköp (kostar 8-12 tusen).

I villa tillkommer andra löpande grejer som man kanske inte tänker på men som man måste ha eller byta med jämna mellanrum, tex gräsklippare (som ska underhållas), snöskyfflar, trädgårdsredskap, målarfärg, etc. Sedan ska själva huset underhållas löpande med fönster, målas, tak ska hållas i skick från mossbildning, dränering, man måste ha koll så att takpannor ligger som de ska etc. Har bostaden kamin/vedpanna ska även ved införskaffas och hanteras, skiten ska sotas och brandinspekteras, etc. Dessa grejer är aldrig med i mäklarens kalkyl (på sin höjd sotning). Man är dessutom rätt utlämnad när något händer så en buffert i kontanter är ett måste.

Med det sagt, med villa får man fördelar man aldrig kan få i en BRF: man slipper andra människor. Ingen bryr sig om du duschar 03.00 eller har en fest hemma i tre dygn. Du slipper också idioter ovanför/under dig och idioter som röker/grillar på balkongen så att det dras rakt in i din friskluftventil, eller idioter i föreningen som man måste deala med. Du får dessutom en trädgård du kan sitta i och grilla/sola/dricka öl/skjuta på småfågel med luftgevär.

Villa är lite dyrare om man ska generalisera, men man köper inte en villa för att det är billigt boende, det är helt enkelt bättre (om man inte tycker att underhållet är överväldigande).
Citera
2020-02-08, 12:47
Medlem
submariners avatar
Hej,

Är villan relativt nybyggd är det många år till större underhåll. Dock ska det alltid fixas med såväl hus som trädgård (är du händig och har du verktyg?) vilket kräver både tid och pengar - tror därför din uppskattning av driftskostnad över tid är väl låga.

En bostadsrätt i en förening med bra ekonomi resulterar i låga löpande kostnader utöver avgift och lån (det är ofta många medlemmar som delar på tråkigheterna), därmed minimalt med tillkommande arbete/kostnader. Varför inte lägga 500k till så ni får en med lägre avgift?
Citera
2020-02-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Sådana frågeställare som du är värdelösa. Du ställer en fråga för att få svar antar jag. Du har fel lånebelopp på BR, sannolikt även fel driftkostnad. Flera påpekar detta, men på över 2,5 timmar orkar du inte återkomma med rätt siffror och svar på frågorna. Då ska du inte ha något svar du heller.

Vilka siffror är fel?

Tar de direkt ifrån Hemnet.se

Villan:
Driftskostnad: 26 600 kr/år
Begärt pris: 2 000 000 kr
Nordeas beräkning: 8950kr/mån

BR:
Avgift: 5 762 kr/mån
Driftkostnad: 19 812 kr/år
Begärt pris: 700 000 kr
Nordeas beräkning: 9668kr /mån

Skrev max 300 000 kr kontantinsatts men kan jag ha kvar pengar och renovera så gör jag detta hellre och betalar in mera senare.

Sitter väll inte på FB 24/7 och FB har ingen app för notifikationer.
Citera
2020-02-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Vilka siffror är fel?

Tar de direkt ifrån Hemnet.se

Villan:
Driftskostnad: 26 600 kr/år
Begärt pris: 2 000 000 kr
Nordeas beräkning: 8950kr/mån

BR:
Avgift: 5 762 kr/mån
Driftkostnad: 19 812 kr/år
Begärt pris: 700 000 kr
Nordeas beräkning: 9668kr /mån

Skrev max 300 000 kr kontantinsatts men kan jag ha kvar pengar och renovera så gör jag detta hellre och betalar in mera senare.

Sitter väll inte på FB 24/7 och FB har ingen app för notifikationer.

Gissningsvis är det banklånet på 1.7 miljoner för en bostadrätt som kostar 700 som är fel. Eller att du skriver att du inte är intresserad av lägenhet men jämför med bostadsrätt?
Citera
2020-02-08, 20:03
Medlem
Risken är ju något som inte tas i beaktning.
Varför finns det människor i hyresrätter om bostadsrätt/villa är sååå fördelaktigt är något du måste ställa dig.
Det är väldigt skakiga tider att sätta sig i skuld på 1,7 miljoner till banken. Ett lån som tar en livstid att betala igen, med en framtid där våra barn förmodligen kommer ärva skulder, oavsett om det inte är så idag.
Kanske inte relevant till frågeställningen, men väl värt att fundera över i frågan.

För att svara på topic,
(hus) Förra året fick jag riva upp och dra om avloppsrör pga stopp, 55k och en trädgård som såg ut som Beirut hela sommaren. Året innan hade vi fuktskador i källaren och fick gräva upp i och dränera om ena sidan som spruckit.
Tvättmaskiner har vi gjort åt säkert en om året, diskmaskiner etc etc
Till sommaren tänkte vi lägga om taket.
Hus är dyrare än bostadsrätt.

Men om jag fick välja om så vetifaan om jag inte skulle välja en hyresrätt.
Hyresrätt är ungefär som allinclusive på tenefiffa i jämförelse. Dyrare kanske, men Problemfritt.
Senast redigerad av eyecreate 2020-02-08 kl. 20:14.
Citera
2020-02-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Varför finns det människor i hyresrätter om bostadsrätt/villa är sååå fördelaktigt är något du måste ställa dig.
Det är väldigt skakiga tider att sätta sig i skuld på 1,7 miljoner till banken. Ett lån som tar en livstid att betala igen, med en framtid där våra barn förmodligen kommer ärva skulder, oavsett om det inte är så idag.
Kanske inte relevant till frågeställningen, men väl värt att fundera över i frågan.

För att svara på topic,
(hus) Förra året fick jag riva upp och dra om avloppsrör pga stopp, 55k och en trädgård som såg ut som Beirut hela sommaren. Året innan hade vi fuktskador i källaren och fick gräva upp i och dränera om ena sidan som spruckit.

Hyresrätt är ungefär som allinclusive på tenefiffa i jämförelse. Dyrare kanske, men Problemfritt.

Sant, min hyra ligger nu på 7500 kr för en liten trea och elen är cirka 400 kr per månad och parkering på 400 kr.

Men ifall något går sönder så är det ingen kostnad för mig.
Citera
2020-02-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate

För att svara på topic,

Svårt att få tag på attraktiva hyresrätter..

Villa är bäst imo såvida man inte har extremt krävande jobb och aldrig är hemma.
Citera
2020-02-08, 21:22
Medlem
Visst att man slipper tänka på alla kostnader kring fasad, tak, panna och i vissa fall snöröjning med mera. Jag tror ändå man kommer undan billigare med hus i många fall. En bostadsrätt med en yta på ungefär 120kvm får man betala 7+ tusen för i månaden. Bara för den summan kan jag byta tak på huset varannat år om jag så vill. Då behöver jag inte lyfta ett finger själv heller
Citera
2020-02-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Det är det pris man får betala för att slippa höra grannens skrikiga ungar och han under som spelar dålig musik halv två på natten. Plus - att man får egen trädgård, soldäck, solstolar, skön grill och enkelt liv med ungarna.

Ett enkelt val om du frågar mig.

Lol det där är fan en myt. Finns INGEN garanti för att du slipper grannar från helvete bara för att du flyttar till villa. Det kan de facto bli hundra vändor värre. Kolla grannfejden. Det är långt värre konflikter än lägenhetsditon. Blir mycket mer personligt i huskvarter.

Slippa bli störd för att du bor i villa? Nigga please. Kanske om du bor ute i skogen men i storstäderna står de ofta tätt som kedjehus.

Tänk tonårsgäng som sitter och pimplar öl på altanen hela jävla sommaren och gapar. Granne som kör gräsklippare kl 07 på lördag morgon. Grannbarn som hoppar studsmatta och gapskriker när du ska käka middag. Eller att du stör dig på att grannens tomt ser ut som en soptipp. Läste för övrigt om ett rättsfall där en villaägare drog sin granne inför rätta pga hennes kedjerökande (gick ej vägen).

Grilla och sola kan jag göra utan att äga hus och alla de jävla miljoner krav, kostnader och problem som kommer med hus. Fy fan.
Senast redigerad av kentuckyfry 2020-02-08 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in