Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Prioriteringsfrågan – Mänsklighetens framtid eller storägare inom fossilindustrin?
Det är hela tiden detta som det kommer ner till.
–
Nja, jag är inte så säker på att det är främst sådant som ligger bakom detta. Oavsett är jag inte intresserad av politiken i den här frågan. Jag vill förstå fysiken.
I veckan råkade jag stöta på en astronom i en förening som jag är medlem i. Jag fick veta att han bl.a föreläser inom astroklimat. Jag blev såklart väldigt intresserad, eftersom att det är precis detta jag suttit och läst om på kvällarna i några veckor (och som jag skrivit om i tråden). Vi hann inte prata så länge, men han tog upp att solen påverkar klimatet genom modulation av kosmisk strålning. Tyckte jag var intressant att han tog upp det. Antar att han refererade till Svensmark. Men Svensmark har fått så stark kritik, så jag trodde att det var vedertaget inom den etablerade vetenskapen (som jag förmodade att astronomen representerade), att Svensmark hade fel. Bestämde mig för att kolla upp det senaste i ämnet.
Så nu ikväll sökte jag lite på nätet, och fick upp några artiklar om att andra forskare också funnit starka samband mellan klimat och kosmisk strålning, precis som Svensmark. Forskare i Brasilien 2018:
Effects of solar activity and galactic cosmic ray cycles on the modulation of the annual average temperature at two sites in southern Brazil
https://www.researchgate.net/publication/324189366_Effects_of_solar_activity_and_galactic_c osmic_ray_cycles_on_the_modulation_of_the_annual_a verage_temperature_at_two_sites_in_southern_Brazil
En japansk grupp publicerade i Nature 28 juni 2019:
https://www.nature.com/articles/s41598-019-45466-8
Så det kanske inte är så vedertaget ändå, att Svensmark hade fel? Solen påverkar oss mer än vi tror?
Detta tillsammans med att planeterna påverkar solens aktivitet, gör ju att planeternas banor kan orsaka cykliska förändringar av klimatet på jorden. Det blir många yttre variabler involverade. Om den etablerade vetenskapen inte använder sig av astrofysikens komponenter i klimatet, hur kan de då avgöra hur mycket CO2 påverkar?