2020-02-08, 21:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Kapten klänning var väl i 50 års åldern när han åkte dit? Var väl ingen som hört att han våldtog småflickor innan dess mig veterligen, förutom bland likasinnade kanske. Är ju samma med han polisen som åkte fast i Örebro nu (visserligen för vanlig våldtäkt). Han är också i 50 årsåldern.

En massa folk som kommer undan sitt rättmätiga straff under lång tid. Det lustiga är att först ska Olle Möller haft en dubbelgångare i Stockholm vid namn Hugo Färnström (är det någon som sett en bild från samtiden om de ens påminner om varandra?). Inte nog med detta utan som gubbe i Örebro många år senare, ska en ny dubbelgångare dyka upp. Han ska köra lastbil precis som Olle också. Han är dessutom lågbegåvad precis som Olle och skryter med mordet för en kvinna i Örebro (han nämner även vindruvor). Dock ska han trots allt vara som bortblåst.

Ja, det finns absolut svagheter i Södermans resonemang. Idag vet vi dessutom från forskning att sexuella övergrepp mot barn inte alltid bottnar i pedofili. Det finns en viss typ av sexuella predatorer som kan ge sig på dem bara för att de är lätta offer.

Spekulationer om brist på motiv och fel karaktär hos den misstänkte har varit populära i vissa mordtrådar på Flashback. Även om såna resonemang kan ha ett visst intresse så måste man komma ihåg att de inte trumfar reell bevisning. Klarar man inte det blir man alternativteoretiker och rätt som det är sitter man och förklarar bort stark och solid DNA-bevisning med någon mystisk kontamination eller rentav att polisen planterat den (exempel från Lisa Holm-tråden, det fanns flera tokstollar i den som på fullt allvar trodde på det).

Nu är ju problemet med Olle Möllers fall just att solid teknisk bevisning saknas. Jag är inte insatt närmare i detaljerna och avstår från att gå in i den delen av diskussionen. Utifrån ett rätt stort intresse för fall i USA kan jag dock säga att i de fall där folk verkligen dömts oskyldiga för mord så har det så gott som alltid rört sig om personer med en del suspekta inslag i sin bakgrund och personlighet. Personer som framstått som "lämpliga" gärningsmän p.g.a. det.
Citera
2020-02-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ja han hade hund. Är dock osäker på rasen. Sen så arbetade han åt en åkare som hade dagliga körningar in till Stockholm vid tiden för Gerd-mordet. Han hade även släkt i Stockholm. Både i Vasastan och i Sundbyberg. Jag vill ändå understryka att jag inte helt tror på Färnström som Gerda mördare. Det kan mycket väl varit nån helt annan.

Jag och en massa andra har också en stor del av släkten i Stockholm. Var nog samma 39-40. Det enda som talar för Färnström som gärningsman är att han just var lastbilschaufför, pedofil och barnamördare. Hund var nog minst lika vanligt att ha 39 som idag.

Jag tror själv Kerstin var hans första mordoffer. Inte en chans han inte mördat fler barn under tiden mellan Gerd och Kerstin. Dessutom var åldersskillnaden mellan Olle Möller och Färnström avsevärd.
Citera
2020-02-08, 21:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ordentlig bestraffning.

Citat:
Finns en massa pedofiler som inte våldfört sig på sina egna barn. Olle Möller dödade Gerd under våldtäktsförsök så får ju vara lika illa. Fimns en massa pedofiler som begått en massa övergrepp som aldrig blir dömda. Ett känt exempel är Jimmy Saville på BBC som våldförde sig på en otrolig massa barn och aldrig blev dömd.

Tyvärr har du rätt i det.

Varenda dj*vla pedo skulle åka fast och straffas riktigt ordentligt.
Citera
2020-02-08, 21:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Är det inte mer sannolikt att det är Kerstin Bloms, mördare som mördat Gerd ?

Är inte insatt i fallets detaljer även om jag läst en del om det genom åren och hörde talas om det genom släktingar redan under min barndom. Kan därför inte svara på din fråga.
Citera
2020-02-08, 21:14
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ja han hade hund. Är dock osäker på rasen. Sen så arbetade han åt en åkare som hade dagliga körningar in till Stockholm vid tiden för Gerd-mordet. Han hade även släkt i Stockholm. Både i Vasastan och i Sundbyberg. Jag vill ändå understryka att jag inte helt tror på Färnström som Gerda mördare. Det kan mycket väl varit nån helt annan.

Familjen Färnström hade, liksom åkaren, hund.

Båda var schäfrar.
Citera
2020-02-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är inte insatt i fallets detaljer även om jag läst en del om det genom åren och hörde talas om det genom släktingar redan under min barndom. Kan därför inte svara på din fråga.

Läst om bägge fallen och visst finns likheter, Kerstins fall var också fruktansvärt. Färnström lockade lilla Kerstin med sig med godis vill jag minnas, och våldtog och mörda henne bestialiskt. Gerd fick en krona först av mördaren för att köpa kakor på bageri.Dock så finns många skillnader också. Kerstin var exempelvis betydligt yngre än Gerd. Gerd mordet var också mycket mer riskabelt då Gerd togs på öppen gata mitt i Stockholm med flera vittnen närvarande. En idiot cyklade t o m förbi och kände på sig något var fel men ville inte bli inblandad. Han var duktig på bilar dock och kunde identifiera mördarens fordon.

Men tyvärr ser många pedofilmord ut så här. Vidriga pedofiler lockar barn med djur eller godis till avskild plats och våldtar dem. Ofta sker ju mord också, vet inte om det är sexuella motiv för detta också eller om det är för att undanröja spår. Borde vara dödsstraff för dessa gärningsmän.
Citera
2020-02-09, 05:58
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Jag och en massa andra har också en stor del av släkten i Stockholm. Var nog samma 39-40. Det enda som talar för Färnström som gärningsman är att han just var lastbilschaufför, pedofil och barnamördare. Hund var nog minst lika vanligt att ha 39 som idag.

Jag tror själv Kerstin var hans första mordoffer. Inte en chans han inte mördat fler barn under tiden mellan Gerd och Kerstin. Dessutom var åldersskillnaden mellan Olle Möller och Färnström avsevärd.

Jag menade förstås att han hade släkt både i trakten av Gerds hem och platsen där hon hittades död. Ursäkta om jag var otydlig.
Citera
2020-02-09, 06:21
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Finns en massa pedofiler som inte våldfört sig på sina egna barn. Olle Möller dödade Gerd under våldtäktsförsök så får ju vara lika illa. Fimns en massa pedofiler som begått en massa övergrepp som aldrig blir dömda. Ett känt exempel är Jimmy Saville på BBC som våldförde sig på en otrolig massa barn och aldrig blev dömd.

Hur vet du att Olle Möller dödade Gerd?
Citera
2020-02-09, 07:03
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Åtminstone ett bortförandevittne tvekade, menade att Möller var lik den man man sett vid St Eriksplan men att hans utseende inte stämde riktigt.

Färnström var mycket lik OM, äldre poliser trodde först att man kom med Möller när den förre togs in för förhör efter exhustruns nyvaknade minne.

Att pedofiler ger sig på barn innebär inte nödvändigtvis att offret ska dö. Om barnet t ex skriker och därmed kan påkalla uppmärksamhet/avslöjande ökar risken. Att det inte finns fler döda barn där Färnström kan misstänkas betyder inte ett sk-t.
Citera
2020-02-09, 07:15
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Läst om bägge fallen och visst finns likheter, Kerstins fall var också fruktansvärt. Färnström lockade lilla Kerstin med sig med godis vill jag minnas, och våldtog och mörda henne bestialiskt. Gerd fick en krona först av mördaren för att köpa kakor på bageri.Dock så finns många skillnader också. Kerstin var exempelvis betydligt yngre än Gerd. Gerd mordet var också mycket mer riskabelt då Gerd togs på öppen gata mitt i Stockholm med flera vittnen närvarande. En idiot cyklade t o m förbi och kände på sig något var fel men ville inte bli inblandad. Han var duktig på bilar dock och kunde identifiera mördarens fordon.

Men tyvärr ser många pedofilmord ut så här. Vidriga pedofiler lockar barn med djur eller godis till avskild plats och våldtar dem. Ofta sker ju mord också, vet inte om det är sexuella motiv för detta också eller om det är för att undanröja spår. Borde vara dödsstraff för dessa gärningsmän.

Det finns inget känt vittne till hur Färnström tog kontakt med Kerstin, hon kan - spekulation givetvis - ha blivit indragen i bil precis som Gerd.

En flicka man tror var Gerd var inne i ett bageri intill platsen där hon drogs in i bilen; helt riktigt. Däremot var det inte kakor hon ville ha utan något med vispad grädde (slutsålt för dagen och hon gick tomhänt därifrån, fanns heller inget ”godis” påvisat vid obduktionen vad jag vet).

Det var fler än en ”idiot” som såg bortförandet och kunde ha ingripit, varför pekar du ut just denne som idiot? Är det för att han bestämt hävdade att det var en personbil han såg och inte Möller skåpbil (jmf med Chevavittnena från Lötsjön senare samma kväll)?
Citera
2020-02-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det finns inget känt vittne till hur Färnström tog kontakt med Kerstin, hon kan - spekulation givetvis - ha blivit indragen i bil precis som Gerd.

En flicka man tror var Gerd var inne i ett bageri intill platsen där hon drogs in i bilen; helt riktigt. Däremot var det inte kakor hon ville ha utan något med vispad grädde (slutsålt för dagen och hon gick tomhänt därifrån, fanns heller inget ”godis” påvisat vid obduktionen vad jag vet).

Det var fler än en ”idiot” som såg bortförandet och kunde ha ingripit, varför pekar du ut just denne som idiot? Är det för att han bestämt hävdade att det var en personbil han såg och inte Möller skåpbil (jmf med Chevavittnena från Lötsjön senare samma kväll)?

Han var en idiot som inte ingrepp när han hade på känn något var fel. Så feg kan man inte vara.
Citera
2020-02-09, 09:24
Medlem
Citat:
Hur vet du att Olle Möller dödade Gerd?

Lagakraft vunnen dom som stått sig i alla instanser. Att en massa konspirationsteoretiker gnäller gör den inte sämre. All bevisning som finns tyder på Olle Möller som ensam gärningsman. Att försöka hänga upp allt på en ung Färnström är enbart oseriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in