2020-02-08, 16:08
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Riktigt smidigt men bromsskivan blir dock dyrare då.
Ja läs på noga. Byta hjullager är inte svårt, dock kan det nog vara lite värre att pressa in den.

Okej ska kika ordentligt på alternativ. Känner en del mekare så arbetskostnaden i vid monteringshjälp blir inte hög.
Citera
2020-02-08, 16:40
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Okej ska kika ordentligt på alternativ. Känner en del mekare så arbetskostnaden i vid monteringshjälp blir inte hög.
Ja gör så. Vilken tur du har!
Citera
2020-02-08, 19:05
Medlem
Vill inflika att spindelleder inte är svårt att byta med rätt verktyg. Vilka är rätt verktyg undrar du?

Gas-svets
Hylsnyckel
Citera
2020-02-08, 19:41
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApNegern
Vill inflika att spindelleder inte är svårt att byta med rätt verktyg. Vilka är rätt verktyg undrar du?

Gas-svets
Hylsnyckel
Har ingen tillgång till gas svets :/
Citera
2020-02-09, 06:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Gick till en MECA-verkstad och fick lagret ipressat.
Hade jag vetat hur det var att pressa ut det gamla hade jag bett om hjälp med det också.

Finns speciella verktyg för hjullager. Istället för hydrualpress används en gängad stång.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/chassiverktyg/hjullagerverktyg/verktygset-for-framhjulslager-2000021491

Kolla gärna en video på hur det används. Tveksam till att det funkar för urpressning av lager på 25 år gamla bilar som min.
Citera
2020-02-09, 13:24
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gick till en MECA-verkstad och fick lagret ipressat.
Hade jag vetat hur det var att pressa ut det gamla hade jag bett om hjälp med det också.

Finns speciella verktyg för hjullager. Istället för hydrualpress används en gängad stång.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/chassiverktyg/hjullagerverktyg/verktygset-for-framhjulslager-2000021491

Kolla gärna en video på hur det används. Tveksam till att det funkar för urpressning av lager på 25 år gamla bilar som min.

Hmm okej, tack så mycket för tipset!
Det där kanske inte är någon dum investering.
Men hur mycket gick det för inpress hos MECA?
Citera
2020-02-09, 15:14
Medlem
grisgubbens avatar
Med alla dom felen på bilen, varför åker du inte tillbaka till handlaren och ber dom fixa allt eller ta tillbaka bilen?
Citera
2020-02-09, 17:18
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Det stämmer inte att franska bilar har mer problem än andra märken. Min vän har en Kia Ceed år 13 och den har 10 fel just nu. Vet en annan som har en Kia optima från 18 och den slutade hybriden funka så snälla sluta snacka skit om franska bilar. Ni som hyllar koreanska/japanska bilar kan fara långt åt farskogen!

Jag kommer nog definitivt köpa en Renault igen om några år, lite nyare dock, kanske Megane IV eller Talisman.

Har en Hyundai i30. Kan instämma att även dessa dras med fel.
Ständigt byte av H7 lampor. Ruttna stabilisatorstag som inte håller för nåt och usla bussningar i krängningshämmare, är några exempel.
Citera
2020-02-10, 02:19
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Nej jag kan absolut inte skrota den. Hade jag vart gjord av pengar fine.
Är inne på samma spår.

Ska börja med att beställa delarna själv och sen singla slant om hur jag ska göra med verkstaden.

Antingen synkringarna eller motorkuddarna. Kan jag låta en verkstad titta på det iaf utan att det kostar skjortan?
Kollade på Bildelsbasen, hittade en låda som gått 10K mil och kostade runt 3K.

Dörrstoppet är beställt från Ebay och det kommer jag montera dit nästa vecka. Låskistan hittar jag tyvärr inte så det är svårt. Bagageluckan går inte att öppna ibland, och den kan öppna sig under färd men även stänga sig själv om det kommer ett gupp på vägen.

Många delar finns på skroten.
De större brukar köra självplock till ett löjligt bra pris. Tänkte på låskistan b.la.
Citera
2020-02-10, 10:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Hmm okej, tack så mycket för tipset!
Det där kanske inte är någon dum investering.
Men hur mycket gick det för inpress hos MECA?

Hmm, hade förväntat mig 0:- men blev 200 - 300.
Han gjorde jobbet "någon gång under dagen".

"Utpressningen" var värre. Den inre rullbanan fick vi kapa med vinkelslip.
Inte lätt när hålet bara är 80 mm.

På en annan bil som jag lämnade in för hjullagerbyte på märkesverkstad så ringde de från verkstan:
-Hjälp, vi får inte ut lagret. Vi har en 10 tons press och det går ändå inte så vi måste byta hela spindeln och det går inte att få tag på till den modellen. Kan vi ta en från en senare modell?

-Ja. för fan, kör på. Det drabbar ingen fattig.

Nja, det sista sa jag inte, bara tänkte.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-02-10 kl. 10:28.
Citera
2020-02-10, 17:40
Medlem
Citat:
Nej jag kan absolut inte skrota den. Hade jag vart gjord av pengar fine.
Är inne på samma spår.

Ska börja med att beställa delarna själv och sen singla slant om hur jag ska göra med verkstaden.

Antingen synkringarna eller motorkuddarna. Kan jag låta en verkstad titta på det iaf utan att det kostar skjortan?
Kollade på Bildelsbasen, hittade en låda som gått 10K mil och kostade runt 3K.

Dörrstoppet är beställt från Ebay och det kommer jag montera dit nästa vecka. Låskistan hittar jag tyvärr inte så det är svårt. Bagageluckan går inte att öppna ibland, och den kan öppna sig under färd men även stänga sig själv om det kommer ett gupp på vägen.

Att bakluckan inte går att öppna ibland och öppnar sig under färd är med all säkerhet knappen på bakluckan. Brukar komma in vatten i dessa. Har för mig att den går att byta genom att ta bort regskylten och hållaren och sedan bara bända bort den samt bort med kontaktstycket. Kostar väl en 500-600kr på Renault.

Angående drivknutarna så är det en variant om det är 5vxl och en annan om det är 6vxl.

Spindellederna behöver man väl inget speciellt verktyg för väl? Sitter inte dessa nitade original? Isf är det ju bara slipa bort skallen på undersidan och slå bort de med ett dorn eller mejselhammare. De nya är ju skruvade i länkarmen man köper.
Där vid den genomgående skruven är det ju bara bort med den, slå in en mejsel eller huggmejsel i springan så ramla ju spindelleden bort. Dessa finns det bara en variant på.

Stabilisatorstagen samma sak, finns bara en variant som är ca 275mm långa.

Lycka till.
Citera
2020-02-10, 20:32
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisgubben
Med alla dom felen på bilen, varför åker du inte tillbaka till handlaren och ber dom fixa allt eller ta tillbaka bilen?
Hade gjort det men utlänningsjäveln vill inte fixa det förutom drivknutarna. Eftersom jag inte fick ett köpeavtal när jag köpte bilen (kom på det senare) så hjälper inte ARN mig. Så ja gott folk, köp Alltid bilar av svenska personer och beblanda er inte med såna här avskum från andra länder. Har en verkstad som ska fixa detta åt mig nästa onsdag för en billig peng, delarna är beställda för 1700 kr ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in