2020-02-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Vad ska det betyda? 😂

att det kan bli dyrt så pass att du får börja sälja av kroppsdelar. gör du det på mekonomen eller liknande stora verkstäder kan det bli dyrt.
kolla upp lite mindre verkstäder och kolla priset där först.
Citera
2020-02-08, 00:26
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
att det kan bli dyrt så pass att du får börja sälja av kroppsdelar. gör du det på mekonomen eller liknande stora verkstäder kan det bli dyrt.
kolla upp lite mindre verkstäder och kolla priset där först.
Bra idé.
Citera
2020-02-08, 04:28
Medlem
PeterNosters avatar
Min franska Peugeot -95 har gått 25000 mil. Samma drivknutar.
Jag tvivlar på att det är felet.
Om det knakar när du svänger kan det vara fjäderbenslagren.
Där knakar mina. Drivknutar gör väl att det t.ex rycker i ratten.

Googling fjäderbenslager Renault Megane.

https://www.google.com/search?rlz=1C1ASUM_enSE702SE702&sxsrf=ACYBGNQ-JMoNVy2YTDee9tCNo1SegzGxZA%3A1581132304515&ei=ECo-XsDSHo2KrwTplKUw&q=fj%C3%A4derbenslager+renault+me gane&oq=fj%C3%A4derbenslager+renault+megane&gs_l=p sy-ab.3..0i30.14262.16257..16887...0.0..0.77.572.9... ...0....1..gws-wiz.......35i39j0i7i30j0i5 i30j0i7i5i30j35i304i39j0i13i5i30.g3Itzw7_RLg&ved=0 ahUKEwjAmunqgMHnAhUNxYsKHWlKCQYQ4dUDCAs&uact=5

Finns säkert någon video där om hur man byter.

exempel, Lagret högst upp på benet:
https://www.youtube.com/watch?v=G6uPBQLQmbA

Ta reda på vad de där andra delarna heter på engelska och googla efter videor.
Även om du inte gör reparationen själv är det bra att veta hur komplicerat det är för att bedöma priset.

Du har säkert lika många mil kvar på den bilen och du sköter om den.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-02-08 kl. 04:39.
Citera
2020-02-08, 04:47
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Kort och gott kan jag nämna de nuvarande fel på bilen.
Drivknutar h&v, spindelled h&v, stabilisatorstag höger (krängningshämmare), 2ans växel hoppar ur ibland, låskistan i bagageluckan krånglar, ena dörrstoppet behöver bytas och tillslut är det lite trögt att backa så man får ge mer gas. Kanske har att göra med att det är en bensin/etanol motor, de är väl mer klenare än en vanlig diesel/bensin motor?

Jag har kollat upp delarna på internet och får de billigare men det finns olika alternativ såsom olika mått på drivknut, spindelled och stagen så jag vågar inte beställa dem och låta en verkstad sätta dit dem.

Bilen är för övrigt en Renault Mégane III -11.

Mekonomen tar lite över 10K för att BARA fixa drivknutarna, dörrstoppet och låskistan där bak. Det har jag inte råd med just nu.. Snälla ge mig tips.

Om du handlar genom Trodo så kan du välja att företaget går igenom alla delar så att dessa verkligen passar bilen. Brukar köra genom dem och aldrig blivit fel på måtten.

Mycket av det du behöver fixa är relativt enkelt att ordna med själv. Kika på lite guider så kommer du inse hur lätt det faktiskt är, och med delar från utlandet blir kostanden betydligt mindre.
Citera
2020-02-08, 13:20
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Min franska Peugeot -95 har gått 25000 mil. Samma drivknutar.
Jag tvivlar på att det är felet.
Om det knakar när du svänger kan det vara fjäderbenslagren.
Där knakar mina. Drivknutar gör väl att det t.ex rycker i ratten.

Googling fjäderbenslager Renault Megane.

https://www.google.com/search?rlz=1C1ASUM_enSE702SE702&sxsrf=ACYBGNQ-JMoNVy2YTDee9tCNo1SegzGxZA%3A1581132304515&ei=ECo-XsDSHo2KrwTplKUw&q=fj%C3%A4derbenslager+renault+me gane&oq=fj%C3%A4derbenslager+renault+megane&gs_l=p sy-ab.3..0i30.14262.16257..16887...0.0..0.77.572.9... ...0....1..gws-wiz.......35i39j0i7i30j0i5 i30j0i7i5i30j35i304i39j0i13i5i30.g3Itzw7_RLg&ved=0 ahUKEwjAmunqgMHnAhUNxYsKHWlKCQYQ4dUDCAs&uact=5

Finns säkert någon video där om hur man byter.

exempel, Lagret högst upp på benet:
https://www.youtube.com/watch?v=G6uPBQLQmbA

Ta reda på vad de där andra delarna heter på engelska och googla efter videor.
Även om du inte gör reparationen själv är det bra att veta hur komplicerat det är för att bedöma priset.

Du har säkert lika många mil kvar på den bilen och du sköter om den.
Det har du rätt i. Fast den lilla verkstaden hos mamma trodde först det var fjäderbenslagren så han gick igenom men det slutade med att det var drivknutarna. Han hade beställt hem fjäderbenslager till bilen men bytte de inte då det inte var det som var felet.

Tydligen måste man ha nån sorts form av avdragare för spindellederna, orkar inte åka och köpa det, sen är det fortfarande för kallt för att stå ute och greja så får tyvärr lämna in den. Får hjälp med kostnaden dock men hade gärna velat gjort det själv för det är kul att meka bil.

Javisst, jag tar verkligen hand om bilen, tvättar den varannan vecka och ser till att den alltid är i ordning.
Citera
2020-02-08, 13:23
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Om du handlar genom Trodo så kan du välja att företaget går igenom alla delar så att dessa verkligen passar bilen. Brukar köra genom dem och aldrig blivit fel på måtten.

Mycket av det du behöver fixa är relativt enkelt att ordna med själv. Kika på lite guider så kommer du inse hur lätt det faktiskt är, och med delar från utlandet blir kostanden betydligt mindre.
Ska absolut kolla upp den sidan, tack!
Blir nog mycket billigare att köpa hem delarna själv och låta en verkstad sätta dit dem än att de ska köpa hem och montera.

Det som är lätt kan jag tänka mig är stabilisatorstaget, drivknutarna och spindellederna var värre, krävs en viss avdragare såg jag, kollade lite på Youtube filmer.
Citera
2020-02-08, 13:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Kommer lämna in den.
Så du menar alltså att jag ska skrota en bil värd 40K som jag fortfarande har billån kvar på 38K och köpa en ny bil? Låter riktigt orimligt. Köpte den för 50K. Just nu har den gått 17,5K.
Svårt val, jag hade nog inte heller skrotat den med tanke på vad den kostat.
Krängningshämmaren kan du möjligen byta själv.
Drivknutar och spindelled skulle inte jag ge mig på, förutom själva bytet kommer du behöva göra en framvagnsinställning efter detta. Hitta en kvartersmek som gör detta, brukad vara humanare priser. Finns i alla förorter, har sällan egen hemsida utan man får leta.
Växeln som hoppar ur kommer kosta tiotusentals kronor att fixa hos märkesverkstan, det är förmodligen synkringarna som är slut. Kolla istället vad en begagnad låda kostar på skroten (Bildelsbasen), brukar ligga runt 3-4000kr. Eller kör vidare och hoppas att det håller.
Låset i bakluckan och dörrstoppet kan du nog fixa själv.
Citera
2020-02-08, 14:21
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ska absolut kolla upp den sidan, tack!
Blir nog mycket billigare att köpa hem delarna själv och låta en verkstad sätta dit dem än att de ska köpa hem och montera.

Det som är lätt kan jag tänka mig är stabilisatorstaget, drivknutarna och spindellederna var värre, krävs en viss avdragare såg jag, kollade lite på Youtube filmer.

Inga problem!

Blir betydligt billigare. Bytte själv alla stabilisatorstag under helgen och det gick bra. Se till att ha en rondell till hands bara!

Köper du hem och låter någon annan montera så är det enorm skillnad. Gick på typ 3000kr att byta kamrem inklusive jobb, men då var det iof svart.

Lycka till!
Citera
2020-02-08, 14:41
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Svårt val, jag hade nog inte heller skrotat den med tanke på vad den kostat.
Krängningshämmaren kan du möjligen byta själv.
Drivknutar och spindelled skulle inte jag ge mig på, förutom själva bytet kommer du behöva göra en framvagnsinställning efter detta. Hitta en kvartersmek som gör detta, brukad vara humanare priser. Finns i alla förorter, har sällan egen hemsida utan man får leta.
Växeln som hoppar ur kommer kosta tiotusentals kronor att fixa hos märkesverkstan, det är förmodligen synkringarna som är slut. Kolla istället vad en begagnad låda kostar på skroten (Bildelsbasen), brukar ligga runt 3-4000kr. Eller kör vidare och hoppas att det håller.
Låset i bakluckan och dörrstoppet kan du nog fixa själv.
Nej jag kan absolut inte skrota den. Hade jag vart gjord av pengar fine.
Är inne på samma spår.

Ska börja med att beställa delarna själv och sen singla slant om hur jag ska göra med verkstaden.

Antingen synkringarna eller motorkuddarna. Kan jag låta en verkstad titta på det iaf utan att det kostar skjortan?
Kollade på Bildelsbasen, hittade en låda som gått 10K mil och kostade runt 3K.

Dörrstoppet är beställt från Ebay och det kommer jag montera dit nästa vecka. Låskistan hittar jag tyvärr inte så det är svårt. Bagageluckan går inte att öppna ibland, och den kan öppna sig under färd men även stänga sig själv om det kommer ett gupp på vägen.
Citera
2020-02-08, 14:43
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Inga problem!

Blir betydligt billigare. Bytte själv alla stabilisatorstag under helgen och det gick bra. Se till att ha en rondell till hands bara!

Köper du hem och låter någon annan montera så är det enorm skillnad. Gick på typ 3000kr att byta kamrem inklusive jobb, men då var det iof svart.

Lycka till!
Exakt, vill få det så billigt som möjligt. Hittade mina delar för runt 1400 på Trodo, det är ju inte farligt alls. Speciellt om de kontrollerar så delarna passar, kan inte bli bättre.
Vad är en rondell? Såg nu att det är typ kapskiva.

Sjukt billigt ju, kamremsbyte brukar väl ligga nära 10K annars...
Citera
2020-02-08, 14:47
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Exakt, vill få det så billigt som möjligt. Hittade mina delar för runt 1400 på Trodo, det är ju inte farligt alls. Speciellt om de kontrollerar så delarna passar, kan inte bli bättre.
Vad är en rondell? Såg nu att det är typ kapskiva.

Sjukt billigt ju, kamremsbyte brukar väl ligga nära 10K annars...

Haha ja du ser. Kul, det var ett jäkligt lågt pris. Kikade på spindelled efter trådstart. Ekonomen ville ha typ 3500kr. Vansinne!

Svindyrt är det, varför vet jag inte. Arbetet tar faktiskt inte så lång tid vid byte av kedja.
Citera
2020-02-08, 14:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Nej jag kan absolut inte skrota den. Hade jag vart gjord av pengar fine.
Är inne på samma spår.
Ska börja med att beställa delarna själv och sen singla slant om hur jag ska göra med verkstaden.
Det är inte alla verkstäder som är så pigga på att man kommer med delarna i en påse och vill att de ska montera dem. De brukar vilja köpa delarna själva från sina kontakter då vet de att det blir rätt grejer. Ofta tjänar de pengar på delarna de köper in också.
Citat:
Antingen synkringarna eller motorkuddarna. Kan jag låta en verkstad titta på det iaf utan att det kostar skjortan?
Kollade på Bildelsbasen, hittade en låda som gått 10K mil och kostade runt 3K.
Risken är att det kostar lika mycket att "titta på det" som att göra hela jobbet. Om de ska riva ned lådan och mäta upp delar så kan de lika bra byta grejerna på en gång. Men börja med att hitta en lokal verkstad och diskutera jobbet med dem. Vem vet, de kanske har nån bra ide om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in