2020-02-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddanollaren
nybyggt sjukhus?? Varför har man läktare som en basketarena pa ett nybyggt sjukhus?

Antagligen är det något av idrottshallarna som de konverterat till viruskarantäner. Många sådana. Sjukhusen ser annorlunda ut.
Citera
2020-02-08, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Historien visar oss hur evolutionen för mutation och resistens ser ut. Detta är ingen unik händelse i världshistorien och mänskliga släktet hade inte kunnat nå till 2020 utan det faktumet. Novel corona virus delar 85% med SARS som mörkades i månader och var enligt all tillgänglig data dödligare. Även där strök asiater med i betydligt större utsträckning.

Det här viruset har redan nu med råge passerat SARS både när det gäller smittorisk samt dödlighet så skulle inte säga att det ens är jämförbart längre.

https://ncov.r6.no/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Nej det vill vi inte. Men inge pekar på det. Ta Ebola som hade en dödlighet på 50%, inte ens en person i Sverige dog. I Afrika dog tusentals människor, massvis smittades. Men ingen smitta nådde hit. Inget tyder på att vi drabbas av det som folk inbillar sig. Det är utefter siffrorna som finns tillgängliga att betraktas som vanföreställningar.

Ebola smittar inte så här fort och lätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Har inte sagt ett ord om varken skogen eller att gömma mig? Du projicerar dina egna tankar på mig verkar det som.

Redan nu ser du väl att det här viruset är bra mycket mer smittsamt än Ebola? Så varför ens jämföra?

Vad tror du själv? 6% dödlighet skulle innebära enorma mängder människor. Och som sagt så är det inte bara själva dödligheten som spelar roll. Som det ser ut nu så är sjukdomsförloppet väldigt långt och en ganska stor procent av de smittade får allvarliga symptom och kräver sjukvård.

Vad tror du själv händer ifall en stor del av världen insjuknar i det här ungefär samtidigt? Jo, alla samhällsfunktioner skulle sluta fungera då folk ej skulle kunna gå till arbetet. Vården skulle självklart bli fullkomligt överbelastad vilket skulle leda till än högre dödlighet.

Det är hur smittsamt det här viruset verkar vara som är det stora problemet, inte nödvändigtvis själva dödligheten. Du måste kunna lägga ihop 1+1 och inte se det på ett sånt smalt sätt och bara kolla på dödligheten måste du väl ändå förstå?

Grejen är bara att stora världen inte smittas av detta samtidigt. Kan du ange för mig hur många som smittats eller dött än så länge utanför Kina? Alltså av ca 6 miljarder människor? Är det rimligt tycker du?

Jag säger inte att Kina överskattar vidden av detta eller agerar fel. Jag säger att era profetior saknar grund helt och hållet.
Citera
2020-02-08, 15:34
Medlem
Citat:
Alla tänkande människor har nog vid det här laget förstått att de officiella siffrorna är totalt bullshit. De följer en redan uträknad modell och släpps kontrollerat för att ej orsaka panik/skada Kinas ekonomi och samhälle mer än nödvändigt.

Vanlig influensa ligger på ca 0.09% så redan nu, om man nu litar på de officiella siffrorna, så är det nya Coronaviruset ca 20 gånger dödligare.

0.09% är en uppskattning av dödligheten för alla oavsett om de uppsökt sjukhus och fått en diagnos eller inte. 2% å andra sidan baseras på antal konstaterade fall av folk som uppsökt läkarvård. Du jämför äpplen och päron.... Om man istället jämför med de som uppsökt läkarvård för vanlig influensa så är dödligheten lägre för detta nya virus.

Tal från länder vars myndigheter jag litar på indikerar inte att detta virus är väldigt dödligt och något svenskar behöver oroa sig för. Om man inte är purung så har man hört många skräckscenarier många gånger för och är lite luttrad jämfört med någon 20ish åring.

Om viruset muterar kan det dock bli farligt men det finns så mycket att oroa sig för så jag tar inte ut sorgen i förskott.
Citera
2020-02-08, 15:35
Medlem
Citat:
Nej det vill vi inte. Men inge pekar på det. Ta Ebola som hade en dödlighet på 50%, inte ens en person i Sverige dog. I Afrika dog tusentals människor, massvis smittades. Men ingen smitta nådde hit. Inget tyder på att vi drabbas av det som folk inbillar sig. Det är utefter siffrorna som finns tillgängliga att betraktas som vanföreställningar.
Men snälla nån. Lite sunt förnuft måste du ju ändå ha. Det är smittspridningen som är det stora problemet.
Citera
2020-02-08, 15:36
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ja det är givetvis viktigast. Däremot är alla farhågor om en undergång eller eventuellt stor belastning statistiskt sett vanföreställningar, utefter de uppgifter vi har och hur situationen ser ut nu.
Men det är ju du som gaggar om ”undergång” och att ”gömma sig i skogen”? Du är den som svänger dig med termer som ”paranoid schitzofreni” och dylikt.

Du verkar inte vara mottaglig för svar på dina inspel i tråden, men om du slutar att jiddra om att ”sitta still i båten” slipper tråden preppingdiskussionerna på köpet.
Citera
2020-02-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
På wikipedia skriver de så här:

Där pratar man dels om en dödlighet på 10-20 procent och sedan om att 2,5 procent av de som fick diagnosen dog. Jag kanske är trött men hur går dessa två påstående ihop?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Ett flertal som dog fick aldrig någon diagnos.
Citera
2020-02-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men snälla nån. Lite sunt förnuft måste du ju ändå ha. Det är smittspridningen som är det stora problemet.

Och hur många har smittats utanför Kina av världen 6 miljarder människor?
Citera
2020-02-08, 15:37
Avslutad
Citat:
Grejen är bara att stora världen inte smittas av detta samtidigt. Kan du ange för mig hur många som smittats eller dött än så länge utanför Kina? Alltså av ca 6 miljarder människor? Är det rimligt tycker du?

Jag säger inte att Kina överskattar vidden av detta eller agerar fel. Jag säger att era profetior saknar grund helt och hållet.

Det är alldeles för tidigt att säga. Självklart smittas inte hela världens befolkning på en dag? T.ex. Spanska sjukan hade ett förlopp under flera år då den kom och gick i olika vågor, den ena dödligare än den andra pga mutationer.

Som det ser ut nu smittar det här viruset väldigt effektivt och det är inte speciellt avancerad matte att förstå att det kommer fortsätta så. Peaken är uppenbarligen inte nådd då antalet smittade per dag ökar hela tiden även när man ser på de officiella siffrorna.
Citera
2020-02-08, 15:39
Medlem
Citat:
Det här viruset har redan nu med råge passerat SARS både när det gäller smittorisk samt dödlighet så skulle inte säga att det ens är jämförbart längre.

https://ncov.r6.no/

SARS hade en dödlighet på runt 10%, denna ser ut att ha en dödlighet under 1%
Citera
2020-02-08, 15:39
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Nej. Det är inte luftburet på det sättet. Folk satte bredvid infekterade på flygplan och blev likförbannat inte smittade. Det måste ske en vätskeöverföring.

Du får kolla dina fakta, det sprider via droppsmitta samt är luftburet (aerosoler) och detta redan under inkubationsperioden enligt USA, WHO och Kina.
Aerosoler är det du andas ut, det räknas som luftburet (om än det finns grader i helvetet om man vill jämföra med vissa virus som torkar och sprids med vinden som kanske är vad de flesta tänker på när man talar om luftburna virus). För att förstå hur det fungerar med aerosoler så kan du tänka dig hur det ser ut när någon andas i minusgrader. Inte ens om det är helt vindstilla så faller de direkt till marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in