2020-02-08, 15:22
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
2 miljarder/33 ger ca 670 miljoner. Av dessa dog 50-100 miljoner. Det ger en dödlighet på 7,4%-15% med avrundningsfel.
På wikipedia skriver de så här:
Citat:
Uppskattningsvis infekterades 500 miljoner, vilket motsvarade ungefär en tredjedel av alla människor. Den globala dödligheten är inte känd men uppskattas till mellan 10 och 20 procent. Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier där högst 0,1 procent dör.[3]
Där pratar man dels om en dödlighet på 10-20 procent och sedan om att 2,5 procent av de som fick diagnosen dog. Jag kanske är trött men hur går dessa två påstående ihop?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Citera
2020-02-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Du verkar inte förstå hur världen fungerar. Om det skulle ha 6% dödlighet så skulle det vara totalt ödesdigert för världen förstår du väl? Det skulle vara bra mycket värre än Spanska sjukan t.om.

Det är inte bara själva virusets direkta dödlighet som spelar roll, utan de ekonomiska och samhälleliga följder det skulle kunna orsaka. Sverige är inte något självförsörjande land helt oberoende av vad som händer i omvärlden förstår du väl, så även om vi skulle ha turen att ej drabbas hårt av själva smittan så skulle det kunna få en dominoeffekt som destabiliserar även vårt samhälle ifall andra länder, som vi är beroende av, drabbas hårt.

Fast att gömma sig i skogen kommer inte hjälpa din ekonomi. Eller inbillar du dig att folk kommer vilja ha ihjäl dig och råna dig som på filmer??

Ebola hade en dödlighet på 50%.. Nu var det iof i Afrika, men ändå.. Inte en enda i Sverige dog.. Sedan pratar du om ekonomin... Hur vet du att 6% dödlighet skulle vara förödande för världsekonomin, är du internationell civilekonom nu också? Hur kan du dr de slutsatserna?
Hur kan du bara ett sånt antagande??? Tror du att världens ekonomi ska raseras för att 3 gånger fler dör?? Idag har det dött 700, om det är 6% så blir den siffran alltså drygt 2000 pers.. Än så länge, men ändå.. Det är alldeles för tidigt och spekulera om en "förödande "framtiden. Vad vi VET är att 35 000 kineser smittats, av 1 000 000 000 möjliga. Sluta noja.
Citera
2020-02-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fråga Indianerna.
Man kan ju säga att hela världen är indianer, indianerna stod inte emot den nya smittan som kom med koloniseringen, nu är hela världen i samma situation, coronaviruset är nytt för alla.
Citera
2020-02-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Du har ju totalt missförstått vad som är problemet. En snabb smittspridning innebär att det inte finns någon vård, då det inte finns vårdplatser. Det är Detta som gör att 10ggr så många dör i Hubei jämfört med i övriga Kina just nu.

Det viktigaste är att minska smittspridningen.

Ja det är givetvis viktigast. Däremot är alla farhågor om en undergång eller eventuellt stor belastning statistiskt sett vanföreställningar, utefter de uppgifter vi har och hur situationen ser ut nu.
Citera
2020-02-08, 15:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Bra sagt.

Man inser snabbt hur sårbar man är när man ser över sin möjlighet att klara sig längre än ett par dagar till ett par veckor. Visst, du kanske har något kilo ris, pasta och den där sockerförpackningen som stått i ett par år. Tillsammans med en liter olivolja så är kalorierna där för att kunna överleva månaden ut, men det finns ingen anledning att inte ha sin egna lilla "servicebutik" hemma.

Personligen så påbörjade jag min servicebutik för exakt två veckor sedan, dagen efter Kina började rapportera mer än ett par hundra fall och jag insåg allvaret i situationen. Innan dess hade jag mat för mindre än vecka hemma då jag tidigare köpt det jag behövt när jag behöver det.

Att ha ett lager av basvaror med lång hållbarhet och vätska för minst en vecka är inget annat än att vara en god medborgare. Skulle krisen infinna sig så är det bara bra om så många som möjligt klarar sig själva tills krisen är över eller Sveriges "beredskap" har möjlighet att rycka in (). Att slippa behöva trängas i matbutiken när folk, rädda och stressade, tömmer butikslagren ger viss trygghet.

Att ha påbörjat förberedelsen i tid möjliggör dessutom att man kan se till att kunna leva i relativ lyx ifall butikslagren är tomma, då man har över tid att omsorgsfullt välja sådan mat som man vanligtvis äter till vardags.

I dagsläget står jag mig två månader utan vatten och sex utan mat. Allting är inventerat och bokfört med bäst före-datum och mängd. I värsta fall får jag slänga mat då jag införskaffat mig oproportionerliga mängder och får slänga mat för en trivial summa...

Utan sex i två månader? Hur klarar du det?
Citera
2020-02-08, 15:27
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Där pratar man dels om en dödlighet på 10-20 procent och sedan om att 2,5 procent av de som fick diagnosen dog. Jag kanske är trött men hur går dessa två påstående ihop?

Det står ju.
Den faktiska dödligheten är inte känd men uppskattas till 10-20%, men den var minst 2,5%?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Ja för det var ju vad jag sa.
Varför skulle det ha med någon domedag att göra att kanske 30 pensionärer blir sjuka varav kanske 1-5 stycken max dör?

Jag informerade om hur lätt man smittas, även av andra virus. Inte fan innebär det att halva Sverige trillar av pinnen av ett virus som hos de flesta orsakar förkylning och endast dödsfall hos riskgrupp.

Varför skulle det här viruset inte kunna spridas i Sverige? Tror du det stannar hos den tillreste kinesen om det nu kommer en kines som är smittad med flyg?

Nej jag raljerade över hur många svenskar jag tror kommer smittas inom 1 år. Vad jag skrev från början var att jag är helt övertygad, utefter de uppgifter som finns, att inte ens 5 svenskar kommer smittas inom 1 år och det står jag fast vid. Om det nu råkar komma en kines hit som är smittad, vilket statistiskt är vanföreställningar i nuläget, så är jag övertygad om att denne tidigt kommer isoleras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Ja det är givetvis viktigast. Däremot är alla farhågor om en undergång eller eventuellt stor belastning statistiskt sett vanföreställningar, utefter de uppgifter vi har och hur situationen ser ut nu.
Vi vill ju inte ha det som I Hubei I alla fall. Då havererar samhället.
Citera
2020-02-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Mycket möjligt att det för tillfället drabbar Kineser hårdast pga genetik. Men som sagt så muterar i princip alltid virus helt utom vår kontroll så hur det ser ut om några månader/år återstår att se.

Historien visar oss hur evolutionen för mutation och resistens ser ut. Detta är ingen unik händelse i världshistorien och mänskliga släktet hade inte kunnat nå till 2020 utan det faktumet. Novel corona virus delar 85% med SARS som mörkades i månader och var enligt all tillgänglig data dödligare. Även där strök asiater med i betydligt större utsträckning.
Citera
2020-02-08, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Fast att gömma sig i skogen kommer inte hjälpa din ekonomi. Eller inbillar du dig att folk kommer vilja ha ihjäl dig och råna dig som på filmer??

Ebola hade en dödlighet på 50%.. Nu var det iof i Afrika, men ändå.. Inte en enda i Sverige dog.. Sedan pratar du om ekonomin... Hur vet du att 6% dödlighet skulle vara förödande för världsekonomin, är du internationell civilekonom nu också? Hur kan du dr de slutsatserna?
Hur kan du bara ett sånt antagande??? Tror du att världens ekonomi ska raseras för att 3 gånger fler dör?? Idag har det dött 700, om det är 6% så blir den siffran alltså drygt 2000 pers.. Än så länge, men ändå.. Det är alldeles för tidigt och spekulera om en "förödande "framtiden. Vad vi VET är att 35 000 kineser smittats, av 1 000 000 000 möjliga. Sluta noja.

Har inte sagt ett ord om varken skogen eller att gömma mig? Du projicerar dina egna tankar på mig verkar det som.

Redan nu ser du väl att det här viruset är bra mycket mer smittsamt än Ebola? Så varför ens jämföra?

Vad tror du själv? 6% dödlighet skulle innebära enorma mängder människor. Och som sagt så är det inte bara själva dödligheten som spelar roll. Som det ser ut nu så är sjukdomsförloppet väldigt långt och en ganska stor procent av de smittade får allvarliga symptom och kräver sjukvård.

Vad tror du själv händer ifall en stor del av världen insjuknar i det här ungefär samtidigt? Jo, alla samhällsfunktioner skulle sluta fungera då folk ej skulle kunna gå till arbetet. Vården skulle självklart bli fullkomligt överbelastad vilket skulle leda till än högre dödlighet.

Det är hur smittsamt det här viruset verkar vara som är det stora problemet, inte nödvändigtvis själva dödligheten. Du måste kunna lägga ihop 1+1 och inte se det på ett sånt smalt sätt och bara kolla på dödligheten måste du väl ändå förstå?
Citera
2020-02-08, 15:32
Medlem
För alla som har svårt med Spanska sjukan ska se denna serie. Den är väldigt pedagogisk men på engelska. Till och med barn gillar den.

https://www.youtube.com/watch?v=XQ9WX4qVxEo
Citera
2020-02-08, 15:32
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Det är alltså skillnaden mellan diagnostiserade säkra fall, de som dog i hemmen får anses vara de övriga procenten.
Spanska sjukan var för övrigt fågelinfluensan H1N1, utan vaccin och med ingen immunitet så blev antalet smittade och döda så stort.

Det påminner om ett annat virus som går just i dagarna, inget vaccin och ingen immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in