2020-02-07, 16:22
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Med dåliga spindelleder har bilen problem att köra rakt fram. Den vill gärna "orma" sig.

Krängningshämmare brukar börja klonka. Detta är dock inte farligt.

Jo, men de brukar ju då köpa nya bilar, med garantier och serviceavtal osv...
Då vet jag att spindellederna är dåliga, den ormar sig ibland och jag visste inte varför.

Jag funderar starkt på att fixa detta själv, är det svårt tror du? Får delarna från skruvat.se för ca 2600 kr. Vet fortfarande inte måtten på delarna, ca två olika alternativ per del. Har bytt hjullager och bromsar själv, kan serva en bil utan problem men detta har jag aldrig gett mig på.

Klart att nyare bilar är bättre, man får vad man betalar för.
Citera
2020-02-07, 16:37
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Då vet jag att spindellederna är dåliga, den ormar sig ibland och jag visste inte varför.

Jag funderar starkt på att fixa detta själv, är det svårt tror du? Får delarna från skruvat.se för ca 2600 kr. Vet fortfarande inte måtten på delarna, ca två olika alternativ per del. Har bytt hjullager och bromsar själv, kan serva en bil utan problem men detta har jag aldrig gett mig på.

Klart att nyare bilar är bättre, man får vad man betalar för.

Spindelleder brukar sitta något överjävligt. Du får banka dig svettig med den största släggan du har om du inte kan värma den glödhet.
Citera
2020-02-07, 16:43
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Spindelleder brukar sitta något överjävligt. Du får banka dig svettig med den största släggan du har om du inte kan värma den glödhet.
Hmm misstänkte att det kunde vara så. Det enda jag har hemma är dragskaft, spärrnyckelsats med hylsor så kanske kan bli svårt. Har egentligen ingenstans att vara och fixa detta utan det får ske på en liten avlägsen parkering.
Citera
2020-02-07, 16:51
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Hmm misstänkte att det kunde vara så. Det enda jag har hemma är dragskaft, spärrnyckelsats med hylsor så kanske kan bli svårt. Har egentligen ingenstans att vara och fixa detta utan det får ske på en liten avlägsen parkering.
Omöjligt är det väl inte, men slitsamt. Sen kommer det nog bara bli ännu jobbigare om du kör fast så pass att bilen är obrukbar. Känner du ingen med lite kunskap som kan hjälpa till?
Citera
2020-02-07, 17:20
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Omöjligt är det väl inte, men slitsamt. Sen kommer det nog bara bli ännu jobbigare om du kör fast så pass att bilen är obrukbar. Känner du ingen med lite kunskap som kan hjälpa till?
Kan tänka mig det.
Jo som jag skrev tidigare har jag en som kan hjälpa till men vi bor typ 40 mil ifrån varandra och tiden räcker inte till för att åka ner. Men ska se om det går för känner mig lite osäker på att byta detta själv.
Citera
2020-02-07, 17:34
Medlem
VanligtNamns avatar
Skulle rekommendera dig att lämna in bilen någonstans.
Citera
2020-02-07, 17:49
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Skulle rekommendera dig att lämna in bilen någonstans.
Kommer göra det. Får betala priset helt enkelt. Hellre att betala lite för mycket än att jag råkar paja något och jag sitter fast.
Det jag kan fixa själv är dörrstoppet och möjligtvis låskistan till bagageluckan.
Citera
2020-02-07, 17:53
Medlem
Tammers avatar
Byta spindelleder mm är inget man gör själv, om man inte kan det. Behöver man fråga om råd på Fb ska man nog låta bli dess jobb. Frågan är om det alls är värt att lägga dessa pengar på en bilen. Hur långt har den gått? Har den gått över 15´mil och har så många fel är det nog skroten som gäller. Växlar som hoppar ur blir inte bättre av sig självt heller, och såna jobb kostar utan vidare 30-40´.
Citera
2020-02-07, 18:23
Medlem
Citat:
Det stämmer inte att franska bilar har mer problem än andra märken. Min vän har en Kia Ceed år 13 och den har 10 fel just nu. Vet en annan som har en Kia optima från 18 och den slutade hybriden funka så snälla sluta snacka skit om franska bilar. Ni som hyllar koreanska/japanska bilar kan fara långt åt farskogen!

Jag kommer nog definitivt köpa en Renault igen om några år, lite nyare dock, kanske Megane IV eller Talisman.

Kia är gjorda i slovakien inte i frankrike.
Citera
2020-02-07, 18:38
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Byta spindelleder mm är inget man gör själv, om man inte kan det. Behöver man fråga om råd på Fb ska man nog låta bli dess jobb. Frågan är om det alls är värt att lägga dessa pengar på en bilen. Hur långt har den gått? Har den gått över 15´mil och har så många fel är det nog skroten som gäller. Växlar som hoppar ur blir inte bättre av sig självt heller, och såna jobb kostar utan vidare 30-40´.
Kommer lämna in den.
Så du menar alltså att jag ska skrota en bil värd 40K som jag fortfarande har billån kvar på 38K och köpa en ny bil? Låter riktigt orimligt. Köpte den för 50K. Just nu har den gått 17,5K.
Senast redigerad av Colloidal 2020-02-07 kl. 18:43.
Citera
2020-02-07, 18:41
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Kia är gjorda i slovakien inte i frankrike.
Kia är skit bilar. Toyota är väl det bästa kanske. Volvo är också crap. Det är ju nån stackars sate som har hittat på att franska bilar är kassa, varför köper folk Renault i dagens läge då? Skulle aldrig falla mig in att köpa t.ex en Audi, BMW, VAG eller Volvo. Problem bilar. Nuff said!
Citera
2020-02-07, 18:50
Medlem
Jag har gjort det du behöver göra på andra bilar och en eller 2 olika avdragare är i princip ett krav för att kunna få bort vissa saker. finns billiga på biltema som funderar rätt bra.

Som med alla bil reparationer så är det sällan svårt bara jobbigt med allt jävla rost och det gäller att ha rätt verktyg. ibland när jag gör större jobb hemma så känns det som jag rotar mer tid efter verktygen jag behöver än att faktiskt mecka.
så köp rätt verktyg som du behöver vilket kommer göra att du inte lessnar och går in o gömmer dig under täcket och förbannar dig själv för att du inte köpte en avdragare.

har du rätt verktyg och rätt delar och en hyfsad plats att vara på och kanske en vän som kan assistera ibland och berätta roliga historier under tiden så ska det nog gå bra.

kolla upp noga vad för delar du ska ha för det är nästan så man vill gråta när man plockat ned halva bilen och ska sätta dit det nya när man med skräck och fasa inser att man köpt FEL delar. speciellt om man måste spendera dagar eller ibland veckor med att returnera och beställa nytt, få in pengarna på kontot osv.

dagens bilar är i princip samma skräp alltihop bara olika märken på grillen och lite olika mängd ljuddämpning.
franska bilar va skräp förr men blivit betydligt bättre med åren men en dålig stämpel är svår att få bort, lite likadan med att volvo oavsett modell är driftsäkra kort.
asiatiska bilar brukar hålla bättre för dom är enklare med mindre elektronik som kan fallera men även dom är på väg in i teknik träsket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in