2020-02-07, 14:00
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Känns inte som de här grabbarna är några lustmördare, måste finnas nått som lockade att göra detta. Pengar, men hur kunde de tro att de skulle få överfört så mycket pengar till sig själva enbart genom att tvinga till sig konton, koder och kunna utföra detta utan en visuell bankkontakt. Det ger ju bara småbelopp i förhållande till gärningen. Man skulle kunna tro att de lider av livlig fantasi och är idioter. Om nu BO har sett någonting han kände att han inte borde se vad skulle det kunna vara, har han kanske sett MGM hantera narkotika i stora mängder som MGM ville undgå straff för ? Stölder av stora mått eller något vem vet.

Det är ju så klart fullt möjligt att tvinga till sig bankkoder och tömma konton och även komma undan med det. Men som tur är ägnar sig personer som kan det inte så mycket år våldsbrott.

Dessa GM har likt Elias Vecalius frihetsberövat personer utan att ens ha planerat hur pengarna ska hanteras utan att spåras.
Citera
2020-02-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Vi i vänkretsen tror på ekonomiskt motiv. Det första som kom upp som tanke var ju att han några månader tidigare hade sålt gården och att dessa uppgifter låg ute offentligt.
.
.
Det enda märkliga jag kan komma på är väl några yttranden han hade gjort ganska nyligen. Framförallt att han hade sagt "Jag råkade se nåt som det inte var meningen att jag skulle se".

Ekonomiska motiv låter lite konstigt kan man tycka. Det vore då, som någon skrev, att gärningsmännen inbillade sig att BO förvarade pengarna hemma i en koffert men sådana idioter är väl knappast gärningsmännen men vem vet?

Det sistnämnda du skriver är däremot ganska intressant. Månne vad han hade råkat se? Det måste ha varit ganska allvarliga saker om det t.o.m var av den digniteten att man skulle riskera bli mördad p.g.a att man hade bevittnat något.
Citera
2020-02-07, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
En äldre man, oklart om det är den biologiska pappan, skriven på samma adress som CÖ, har ett företag som står skrivet på hemadressen men även Sursta 22. Det är en tänkbar koppling åtminstone geografiskt. Något annat som man kan nysta i och teorisera om är att det manliga brottsoffret köpte en ny bil i somras - och CÖ jobbar med bilförsäljning.

Men någon skrev igår en teori om att GM kan ha haft ekonomiska bekymmer, och via omvägar kopplat till Sursta 22 fått veta att ett par i det grannskapet sålt en fastighet för stora belopp. Det låter som en gångbar teori tycker jag.

C.ö pappa var okänd sen länge sade någon tidigare i tråden.

Var det helt ny bi han köpte? Så var det nog inte från c.ö, tror bara han sålde begagnat.

Skumt att dom tog med sig deras bil.. kanske skulle till olika platser.
Citera
2020-02-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ekonomiska motiv låter lite konstigt kan man tycka. Det vore då, som någon skrev, att gärningsmännen inbillade sig att BO förvarade pengarna hemma i en koffert men sådana idioter är väl knappast gärningsmännen men vem vet?

Vill åter igen påminna om Uppsalakidnappningen där Elias drev sig själv att kidnappa utan att ha en plan för hur lösensumman ska hanteras. Det var endast ekonomiska motiv.

Dels är det möjligt att lyckas och dels kan man ha ett ekonomiskt motiv utan att faktiskt kunna lyckas. Ekonomiska problem kan ibland driva vissa människor till otroliga saker.
Citera
2020-02-07, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Håller med. Tycker det är intressant det @terrieterrie, väninnan till
det kvinnliga BO har skrivit, att L@rs nyligen skall ha sagt till en
granne/ bekant, att "jag råkade se något som jag inte skulle se".

Kan det vara handhavande av narkotika/ narkotikaaffärer, andra kriminella brott
med stora pengar inblandade, brott av allvarligt slag? Oegentlig handel med bilar?

Kanske att när de anlände till huset och konfronterade paret och sedan helt rått
dödade de var de höga på anabola, knark?

Det är svårt att ta in vad än som ligger bakom, brutaliteten och grymheten på det
sätt som de mördade paret. Fruktansvärt.

Det enda jag tänker om det, är att det inte verkar finnas någon polisanmälan från brottsoffren? Och då skulle det kanske inte vara någon fara?

Och om det handlade om något som L*ars hade sett som verkligen var allvarligt, borde det inte kommit fram till vännen som han sa det till?

Men avskriva det, det kan man inte göra.
Därför hoppas jag att denne vän har berättat för polisen om detta yttrande.

Jag tänker också att plasten runt kvinnans huvud, den talar ett eget språk.
Senast redigerad av notknapparen 2020-02-07 kl. 14:16.
Citera
2020-02-07, 14:17
Medlem
Finns uppgift tidigt i tråden att manlig BO skulle vara pensionerad militär. Är detta falskt?
Citera
2020-02-07, 14:21
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Känns inte som de här grabbarna är några lustmördare, måste finnas nått som lockade att göra detta. Pengar, men hur kunde de tro att de skulle få överfört så mycket pengar till sig själva enbart genom att tvinga till sig konton, koder och kunna utföra detta utan en visuell bankkontakt. Det ger ju bara småbelopp i förhållande till gärningen. Man skulle kunna tro att de lider av livlig fantasi och är idioter. Om nu BO har sett någonting han kände att han inte borde se vad skulle det kunna vara, har han kanske sett MGM hantera narkotika i stora mängder som MGM ville undgå straff för ? Stölder av stora mått eller något vem vet.
Att begå ett sådant brott i sin egen omedelbara närhet och efter det bara stanna kvar och hoppas på det bästa, tycker jag inte vittnar om någon påtaglig intelligens i alla fall.

Ja, det blir väl en nöt för polisen att knäcka om det där yttrandet har med det här att göra. Han kan ju ha pratat om något mycket mer trivialt, som att han såg någon vänstra eller stjäla något i affären... Vad som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Det sistnämnda du skriver är däremot ganska intressant. Månne vad han hade råkat se? Det måste ha varit ganska allvarliga saker om det t.o.m var av den digniteten att man skulle riskera bli mördad p.g.a att man hade bevittnat något.
Som sagt, jag tycker inte att de verkar vara några direkta ljushuvuden. Jag har ingen koll alls på vad man eventuellt skulle kunna avtvinga människor med hjälp av bankkonton, överföringar och dylikt. Det kanske går att komma över ganska stora summor?

Eller så kan de ha tänkt att eftersom han nyligen hade fått en stor summa pengar så hade han investerat i dyrbarheter som skulle finnas i hemmet? Jag har ingen aning. Det övergår min fattningsförmåga hur något byte skulle kunna få människor att göra det de gjorde mot Sussie.
Citera
2020-02-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Finns uppgift tidigt i tråden att manlig BO skulle vara pensionerad militär. Är detta falskt?

Han hade jobbat på Skattemyndigheten och som kronofogde.

Men pensionerad militär kan jag inte erinra mig att jag läst?
Citera
2020-02-07, 14:22
Medlem
Observera att det står inget om rån. Borde inte det stå också?
Motivet återstår.

C.ö verkar vara skriven hos mamman och hennes sambo.

Verkar inte som han har nåt bolag.
Vad var det hans bilfirma hette nu igen, eller var han bara lite lätt delägare.
Citera
2020-02-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Vill åter igen påminna om Uppsalakidnappningen där Elias drev sig själv att kidnappa utan att ha en plan för hur lösensumman ska hanteras. Det var endast ekonomiska motiv.

Dels är det möjligt att lyckas och dels kan man ha ett ekonomiskt motiv utan att faktiskt kunna lyckas. Ekonomiska problem kan ibland driva vissa människor till otroliga saker.

Jo, ekonomiska problem kan få folk att göra de mest vansinniga saker och det är väl ganska troligt att det så småningom hamnar där när det hela är färdigutrett men ändå att ta livet, och på det sättet, av två tydligen helt fredliga och vänliga personer är ändå ovanligt. De måste ha varit påverkade av droger eller narkotika.

Kan de ha haft stora knarkskulder efter att ha förlorat ett större parti vid något tidigare polisiärt tillslag? De kanske var pressade att ta fram pengar inom en mycket snar framtid just p.g.a partiförlusten?
Senast redigerad av Konrad 2020-02-07 kl. 14:26.
Citera
2020-02-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie

Som sagt, jag tycker inte att de verkar vara några direkta ljushuvuden. Jag har ingen koll alls på vad man eventuellt skulle kunna avtvinga människor med hjälp av bankkonton, överföringar och dylikt. Det kanske går att komma över ganska stora summor?

Eller så kan de ha tänkt att eftersom han nyligen hade fått en stor summa pengar så hade han investerat i dyrbarheter som skulle finnas i hemmet? Jag har ingen aning. Det övergår min fattningsförmåga hur något byte skulle kunna få människor att göra det de gjorde mot Sussie.

Det går absolut. Men dessa två och generellt de människor som begår våldsbrott brukar inte förbereda för detta förfarande. De som kan ägnar sig åt andra former av bedrägerier som visserligen kan drabba människor men som inte kräver människoliv.

Däremot finns det exempel, tex uppsalakidnappningen, där man frihetsberövat en person och trott sig kunna ta emot lösensumman utan att det har bäring i verkligheten. Därför krävs mer information innan ekonomiska motiv kan avskrivas.
Citera
2020-02-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Han hade jobbat på Skattemyndigheten och som kronofogde.

/../?

När gick han i pension?

Kan motivet ha med hans arbeten att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in