Citat:
Ursprungligen postat av
Ree81
Eller är det jag som amatör som missar något här? Finns det inte både återkopplingar, tipping points, ett "momentum" bakom uppvärmningarna då CO2 inte "värmer klart" förrän ~20 år efter utsläpp?
För att ge någon liten kritik på detta; Återkopplingar eller 'feedbackloops' kan vara såväl positiva som negativa. Det blir lätt att folk fokuserar lite väl på positiva feedbackloops och de möjliga tipping points de kan ha, när man endast tittar på just den effekten i ett vakuum.
I olika studier försöker man ju ofta just urskilja enskilda faktorer för att mäta just den faktorns påverkan, men man glömmer lätt då att någonting grundläggande som att klimatet är ett väldigt komplext system av miljontals faktorer som alla påverkar varandra i olika riktningar och olika grader hela tiden i ett slags nätverk, och faktumet att man vid en sådan studie får en kurva som bara pekar uppåt inte nödvändigtvis innebär att det blir resultatet för systemet som helhet, även då det är klarlagt att en viss förändring av faktorn i fråga genererar ett utfall i den riktningen.
Att urskilja så här är så klart fortfarande det mest vettiga sättet vi har att förstå vilka faror vi kan tänkas stå inför givet den förändringen vi håller på att genomföra av jordens kemiska sammansättning, men ibland drar man också för stora växlar av vad dessa studier visar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gusphase
Fast är det rimligt egentligen? Människor är pyttesmå på jorden. Havet är djupt, jordskorpan är tjock och himlen är hög. Jag tror inte vi kunde påverka klimatet om vi så gick in för det med kapitalistisk iver.
Naturen är magnituder mäktigare än människan i alla avseenden.
Om alla människor på jorden samlades på samma plats och hoppar samtidigt - händer ingenting.
Hela mänskligheten får plats på Gotland. Jämfört med planeten är vi helt obetydliga.
Det är inte rimligt att människan påverkar klimatet. Snarare orimligt.
Givet det faktum att vi på lite mer än ett århundrade har genomfört en ganska väsentlig förändring av jordens kemiska sammansättning relativt till innan detta, så borde det vara ganska uppenbart att vi KAN påverka klimatet.
Hur mycket och hur snabbt i förhållande till naturliga variabler är väl i större grad öppet för tolkning, men att det är MÖJLIGT kan jag tycka är ganska uppenbart...
Naturen är absolut fortfarande 'mäktigare' än människan, men problemet är att allting vi gör ackumuleras. Jorden har ju med tiden nått sin egna 'equilibrium' och gör så ständigt, och våra aktioner som art kan sätta denna jämvikt ur spel, i synnerhet sett på lång sikt då det vi gör som sagt ackumuleras över tid.
Jorden kommer så klart att hitta en ny jämvikt helt oberoende av oss, problemet är att denna jämvikt inte nödvändigtvis är kompatibel med de behov vi utvecklats till att behöva, eller på annat vis är beroende av...
Citat:
Ursprungligen postat av
Snullerux
Ett helt samhälle i Afrika utplånades när en sjö plötsligt frigjorde en stor mängd koldioxid. Det kan finnas miljoner andra ställen som pumpar ut gigantiska mängder koldioxid. Människan har utforskat 5 % av havet som täcker 71 % av hela planeten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Nyos_disaster
Ehm, ja, när co2 samlas i hög koncentration på markytan kan människor och djur inte andas in den luften.
Tycker du detta är relevant på något sätt?
Finns det något
skäl att tro att vulkanaktiviteten på planeten ökat något helt extremt de senaste 100 åren, anser du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Jag förnekar inte något, däremot tror jag inte på att människans aktiviteter hotar klimatet och livet på jorden. Det har inte blivit vetenskapligt verifierat än, i alla fall. Att IPCC och liknande fifflar med vissa siffror och modeller, hjälper inte direkt. Man blir bara mer misstänksam.
Även om jag kan dela uppfattningen att det sprids överdrifter och skräckpropaganda i detta ämne så bör man ha i åtanke att det enda det förändrar är tidsramarna efter vilket detta blir ett stort problem...
Utöka din tidshorisont från 'din livstid' till många hundra år. Min preferens är mänskligheten frodas på planeten även då...
Nej, vi bör kanske inte göra helt
extrema livsförändringar idag i så fall, men vi bör alltjämt sträva mot att som art agera på ett mer långsiktigt hållbart sätt.