Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Du missar återigen huvudbudskapen i det jag skrev. Du har uttryckt motvilja mot att läsa långa inlägg, så jag ska försöka fatta mig kort.
– Bilar generellt och i synnerhet elbilar kan göras betydligt mer energieffektiva än dagens.
– Om vi ska satsa stora summor av skattemedel till att subventionera elbilar så måste subventionerna vara så utformade att dom gynnar energieffektivitet och inte energislöseri.
Att genomgående kalla ansträngningar för att uppnå förbättrad energieffektivitet för asketism är retorik på låg nivå, som jag ser det.
–
Jag tycker du helt missförstår hur bilmarknaden funkar, så återigen:
Ja, de kan göras mer energieffektiva, men snålar du på motorstyrkan just på elbilar fär de svårt i konkurrensen, eftersom vi där har motorstarka erbjudanden.
De energieffektiva alternativen når marknaden när de billigare fossila bilarna försvinner och elbilarna blir billigare att göra så att de kan konkurrera.
Du kan inte konkurrera mot dagens sneakmodeller med energisnåla elbilar med svagare drivlinor då dessa blir minst dubbelt så dyra i inköp. Vilket säljargument har du mot en bränslesnål och billig fossil bil?
Vem vill köpa din bil?? Vem är din tänkta kund? Hur ser konkurrensen ut?