2020-02-06, 22:34
Medlem
MenVadVetJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det här betyder inte nödvändigtvis att man ansåg att brodern i sig utgjorde en riskfaktor. Det kan lika gärna tolkas som att oron för hemförhållandena beror bland annat på broderns beteenden, och att det är själva hemförhållandena som utgör en risk för flickan. Jag läste det helt klart mer som att man tolkar pojkens avvikande beteende som en tydlig indikation på att föräldrarna inte är kompetenta, dvs att föräldrarna orsakat det avvikande beteendet hos pojken och därmed bevisligen riskerar att skapa psykisk ohälsa hos sina barn, vilket innebär att det finns en risk för barnets hälsa.

Jag läste detta precis som du, men jag medger att det går att läsa med helt andra ögon.
Jag har sedan du lagt upp dessa undrat vad den här pojkens avvikande beteende egentligen har varit (helt oavsett hur man läser domarna). Det är för mig otroligt svårt att se en så ung pojke ens ha ett sexuellt beteende, att det sedan avviker så pass mycket att han behöver omplaceras. Att det bara inte räcker att förklara att något är opassande, samtal hos kurator, skolsyster eller nära vuxen.
Man kan prata om hemförhållanden givetvis, men det är faktiskt mamman som båda gånger kontaktat soc.
Citera
2020-02-06, 22:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det har jag också funderat på. Att barnet klättrat på någon möbel som satt lös överdelen på en bokhylla eller våningssäng och den kan ha hamnat över halsen där av huvudet var löst eller av. Sen har som fått panik och flyttat kroppen för att det andra barnet som jag fattat var hemma inte ska se.
Ja, att inte paret stämde hemska IKEA för vållande av annans död, istället lät de dottern ligga och ruttna under en säng. Låter väldigt troligt eller? Galna missbrukande pappan och knarkar mamma, ser väldigt oskyldiga ut?

Nog större chans att barnet lindades in i plast och kvävdes av en utomjordning än han hon ramlade, gjorde illa sig på möbler, enligt mig.
Citera
2020-02-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis

Jag förstår inte vad föräldraledighet har med saken att göra, men R kan fortfarande varit föräldraledig med yngste sonen.
Hon fick dessutom hjälp och avlastning från fosterfamiljen (och soc?).
Så jag tror inte att hon fick mindre stöd än man får vid en adoption.

Jag förstår inte varför du hela tiden drar upp adoption? Man får inget speciellt stöd eller avlastning som adoptivförälder. Man är föräldraledig och förväntas klara sig på samma sätt som vilken annan nybliven familj som helst.
Citera
2020-02-06, 23:51
Avslutad
Inte lätt att vara fosterbarn. Soc kastar runt dem mellan placeringshem och föräldrar som om de vore trasdockor. Till slut slits de itu.
Citera
2020-02-06, 23:57
Medlem
Kan storebrodern ha varit på besök för att träffa mamman och de 2 småsyskonen och ngt gått fel där?
Citera
2020-02-07, 00:41
Medlem
Kan ev. ha fått det om bakfoten...

Har för mig att jag läst att Rebeckas äldste son är född -06. Hon o Patrik börjar träffas enligt uppgift -13.
Vem är då den biologiska pappan till den sonen?
Citera
2020-02-07, 01:04
Medlem
Timeouts avatar
Du är inte ensam om att vara i chock CharlieR
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Just det, jag är något i chocktillstånd över att den äldre pojkens vård enligt LVU hade upphört. En familj som alldeles nyss ansågs inkapabel att ta hand om ett barn hade nu tre barn, varav ett en tonåring med tidigare allvarlig problematik, att ta hand om.

Hur fan tänkte socialtjänsten.
Det här är helt sinnessjukt Speciellt när man läser vad 2 § står för och när det har framkommit att det var mamman själv som bad om hjälp för sonen.
Beredande av vård
2 § Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406).
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Undra vad storebrodern gjorde som var så hemskt att soc lvu’ade lilla E för hennes säkerhet var i fara?
Inget vanligt syskonbråk i alla fall.
Svartsjuka mellan syskon kan bli väldigt våldsamt och här har vi en pojke som snart är 14 år och som har varit under LVU i flera år på grund av oro för...
"de beteenden som har observerats hos Es storebror ger upphov till, medför en påtaglig risk för att hennes hälsa och utveckling skadas."

"Utredningen tas upp på nytt under sommaren 2015 efter att uppgifter inkommit om att A har ett avvikande och sexualiserat beteende. Beslut fattas om att A ska placeras hos sina morföräldrar i Ulricehamn, vilket Rebecka samtycker till. Placeringen avslutas den 19 december 2015.
Den 30 december 2015 inkommer Rebecka och Patrik till socialkontoret och redogör för att A har fortsatt med sitt avvikande beteende och att de inte klarar av att ha honom boendes hos dem. A placeras i jourhem samma dag"

11 dagar var pojken hemma då 2015 och då var han bara 9 år, född 200605. Vad är detta?
Nu har han bott hemma sedan ca 1 år om jag minns rätt. Var han helt plötsligt utan avvikande beteende? En kille på snart 14 år och hormonerna flödar...

"den oro för hemförhållandena som de beteenden som har observerats hos flickans bror A ger upphov till, medför en påtaglig risk för att flickans hälsa och utveckling skadas. Det föreligger alltså sådana skadliga hemförhållanden som avses i 2 § LVU. Flickan behöver därför vård."

Beredande av vård
2 § Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406).

Vad har hänt i det hemmet? Låter helt vansinnigt att en snart 14 årig pojke med ett avvikande sexuellt beteende ska få leva under samma tak som hans lillasyster som snart skulle ha fyllt 4 år.
Läser man vad 2 § står för blir man mörkrädd när man tänker på vad det skulle kunna handla om.
Är pojken inblandad i detta?

Edit:
Advokaten: Det fanns inga brister i hemmet
"– Då fanns inga omsorgsbrister. Tvångsvården av hennes äldre son upphörde också, han fick komma hem under våren 2019, berättar Per Oehme, advokat.

Beträffande den äldre sonen var socialtjänsten och mamman överens om att det inte längre förelåg skäl för tvångsvård, enligt kvinnans advokat. Pojken flyttade hem först och flickan, som hade en längre tids återanpassning, kom senare. Uppgifterna kan varken bekräftas eller dementeras av socialtjänsten."
https://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/advokaten-det-fanns-inga-brister-i-hemmet-om6492820.aspx
Senast redigerad av Timeout 2020-02-07 kl. 01:17.
Citera
2020-02-07, 03:13
Medlem
sverjevenns avatar
vad i helvete är det vi läser här?

bl.a. ett barn med "avvikande sexualiserat beteende"
sova i en påse
död flicka under säng inlindad i plast, huvud avskilt från kroppen
Iklädd kalsonger jaga naket barn in i restaurang utan att någon enda vuxen ingriper och hjälper flickstackarn,
vafan är det för fel på folk? Ärligt talat, hur kan man fortsätta svulla sin jävla capricciosa i godan ro efter att ha bevittnat det?

polis och soc på besök i julas, men "fick inte komma in"... buhuhu... bryt upp dörrjäveln då jävla dialogpoliser!

(men ooo det kanske är olagligt... Nej det är så fan heller! Har polisen haft en skälig misstanke om brott och att de har ansett att det förelegat fara i dröjsmål har de rätt att genomföra en husrannsakan. Vifta med husrannsakningsordrar gör man på TV!)
Och i en normal människas hjärna, inte bara RÄTT att kliva in, utan tamigfan SKYLDIGHET då omständigheterna torde vara väl kända både av soc och polis.

Det är många som har barnblod på sina händer i detta ärende, bara för att man är så jävla mån om att vara pk och "laaaglig".

Sunt förnuft, vad hände med det?

Är det nånting i dricksvattnet eller det inavel som gör att alla verkar ha otur när dom försöker tänka.
Man blir ju heligt förbannad på denna flathet hos både myndigheter och privatpersoner.
Tvi fan!

För övrigt hoppas jag att de soc-batiksubbor som villigt delar med sig av (uppenbart felaktiga, kanske saknar läsförståelse) uppgifter till kreti och pleti utreds och straffas, kan inte vara svårt att ta reda på vilka som har "insikt".
Citera
2020-02-07, 04:29
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverjevenn

polis och soc på besök i julas, men "fick inte komma in"... buhuhu... bryt upp dörrjäveln då jävla dialogpoliser!

(men ooo det kanske är olagligt... Nej det är så fan heller! Har polisen haft en skälig misstanke om brott och att de har ansett att det förelegat fara i dröjsmål har de rätt att genomföra en husrannsakan.[/b]

Jeg er så enig med deg.

Hadde polisen hatt misstanke om at det feks. ble oppbevart en større mengde narkotika der hadde dom INTE godtatt att dom inte får komma inn. Då hadde dom slått inn døra og viftat med husrannsakningsordra!!!
Så moralen måste vara att om man någonsin orolarmar om et barn til soc så säg också at der oppbevares masse narkotika, då kommer soc och polis med husrannsakningsordra. RIP vackra oskyldig flicka
Citera
2020-02-07, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomsdaydevice
Om nu den äldsta sonen bott hos sin mamma ett tag, kan det inte vara han som larmat?

Tydligen ska det vara så att den ena av föräldrarna fick kalla fötter när dom påbörjat styckningen för att göra sig av med kroppen. Denne ska då ha larmat polisen.
Citera
2020-02-07, 07:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glitter1
Tydligen ska det vara så att den ena av föräldrarna fick kalla fötter när dom påbörjat styckningen för att göra sig av med kroppen. Denne ska då ha larmat polisen.

Så när huvudet var separerat från övriga kroppen så plastas det in och den ena av föräldrarna larmar då 112?
Citera
2020-02-07, 07:32
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Oerhört märkligt att det kunde godkännas att gå från ensamstående med psykisk ohälsa till ensamstående med 3 barn varav 1 bebis, ett litet barn som hela sitt liv haft andra föräldrar samt ett barn i tonåren som varit placerad pga eget beteende.
Tittar man på de som adopterar så ställs det stora krav och ges en massa stöd eftersom det kan ta oerhört lång tid för barnet att bli tryggt när hela världen som de känner till tas ifrån dem

Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen
Jag förstår inte varför du hela tiden drar upp adoption? Man får inget speciellt stöd eller avlastning som adoptivförälder. Man är föräldraledig och förväntas klara sig på samma sätt som vilken annan nybliven familj som helst.

Lillamopsen: om du följer pilarna till tidigare inlägg så ser du att jag svarar på en annan användares inlägg.
Mina svar på dennes inlägg baseras på vad den användaren har skrivit, och hen har valt att börja snacka om adoption.
Jag å andra sidan försöker ifrågasätta varför hen tror att ett par som adopterar får mer hjälp och stöd, än R fick i detta fall.

Det blir självklart svårt att veta om man inte läser tidigare inlägg, men som sagt: testa att gå bakåt mha pilarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in