2020-02-06, 21:00
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lite om det nya tyska fallet som rapporterades idag. Det handlar om mamman i en familj som delat karantän efter att fadern som jobbar på Webasto smittats. Nu är mor, far och två barn smittade. Bara spädbarnet har klarat sig. Det verkar också som om tillståndet för fadern inte är särskilt milt längre då man har satt in antivirala läkemedel. Men det följer väl mönstret. Även de som drabbas av mild sjukdom kan plötsligt rätt långt in i sjukdomsförloppet försämras och drabbas av den svåra lunginflammationen.

Frågan är hur smart det egentligen var att låta hela familjen dela rum under karantänen? Uppenbarligen visste de inte om fler än fadern var smittade.

Och ytterligare notiser:

https://www.sueddeutsche.de/bayern/coronavirus-bayern-newsblog-muenchen-1.4775078

Allt som står är att fadern behandlas med antivirala läkemedel och du drar slutsatsen att han har svår lunginflammation?

Det står att hela familjen mår bra under omständigheterna, det är en stressad situation att vara i karantän. Pappan är stabil.

Ingenstans står det att pappan skulle vara svårt sjuk.
Citera
2020-02-06, 21:03
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lite om det nya tyska fallet som rapporterades idag. Det handlar om mamman i en familj som delat karantän efter att fadern som jobbar på Webasto smittats. Nu är mor, far och två barn smittade. Bara spädbarnet har klarat sig. Det verkar också som om tillståndet för fadern inte är särskilt milt längre då man har satt in antivirala läkemedel. Men det följer väl mönstret. Även de som drabbas av mild sjukdom kan plötsligt rätt långt in i sjukdomsförloppet försämras och drabbas av den svåra lunginflammationen.

Det här är det som gnager lite. Just nyheterna som kommer hela tiden "de smittade i x har lindriga symptom och mår bra". Sedan smäller det till och blir allvarligt på kort tid. Tidigt i tråden var det någon som lade upp en länk till ett inlägg i 4chan som beskrev just att viruset betedde sig på det sättet. Lindrigt först och sedan slog det ut lungor/organ.

Jag avfärdade det naturligtvis som trams då det skulle varit skrivet av någon inom brittisk militär(eller liknande) och att det var ett bioweapon som släppts loss. Den länken funkar inte längre. Är absolut ingen foliehatt men ändå, det är ett otrevligt sammanträffande med symptomen som beskrevs.
Citera
2020-02-06, 21:04
Medlem
Här är en video från en relativt pedagogisk läkare/lärare som diskuterar "Unsupported Theories, Pneumonia, ACE2 & nCoV".

https://www.youtube.com/watch?v=GT3_A1bf9pU
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag håller med. Försökt hitta på den men hittar den inte nu. Däremot denna länk som jag tror har samma citat från Sverige. Den jag läste igår hade en kommentar kopplat till det.

https://edition.cnn.com/2020/02/05/health/wuhan-coronavirus-flawed-report/index.html
Fan jag blir förvirrad av den artikel, är sveriges hållning ett misstag p.g.a rapporten eller är det tvärtom, jag måste vara trög nu!
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Tyvärr är det nog samma för vårat första fall. hon har blitt sämre och nu har dom valt att lägga locket på, dom skyller på patientsekretess men den var som bortblåst när hon fortfarande mådde ok.

Jaså? Senaste nyheten var att hon mådde bra. Källa på att hon skulle ha blivit sämre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Allt som står är att fadern behandlas med antivirala läkemedel och du drar slutsatsen att han har svår lunginflammation?

Det står att hela familjen mår bra under omständigheterna, det är en stressad situation att vara i karantän. Pappan är stabil.

Ingenstans står det att pappan skulle vara svårt sjuk.

Antivirala beror nog på lunginflammation. Det betyder inte att han är allvarligt däran nu, men han kan ju bli.
Citera
2020-02-06, 21:06
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Både karantän och stängda gränser hjälper givetvis och sänker smittorisken. Sen är det en övervägning hur långt man är beredd att gå.

Ja, och hur realistiskt är det att stänga gränserna?
Citera
2020-02-06, 21:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu gissar jag och jag gillar egentligen inte att gissa men man testar nog de som har symtom och har varit i Kina eller har varit i nära kontakt mef någon eller några som varit i Kina.

Jag har för mig att jag läste att man först tittar på anamnes om du har symptom, har man ingen relevant historia, stanna hemma och kurera dig om du är sjuk, hör av dig om du måste ha sjukhusvård, ring först, och när du kommer in och har en relevant anamnes så blir man testad, ungefär så.
Citera
2020-02-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jaså? Senaste nyheten var att hon mådde bra. Källa på att hon skulle ha blivit sämre?
Jag skrev nog!

Senaste var att hon mådde ok efter omständigheterna, känns lite vagt!
Citera
2020-02-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Okay, du är intresserad inom detta ämnat. Jag ska försöka hitta lite om det.

"Den aktiva substansen i Heracilllin, flukloxacillin, är ett penicillin (antibakteriellt läkemedel), som hindrar bakterien från att bygga upp en normal cellvägg. Utan fungerande cellvägg dör bakterien snabbt. Heracillin skiljer sig från vanligt penicillin genom att det är stabilt mot ett enzym (betalaktamas), som har förmåga att bryta ner vanligt penicillin."

[i]Tala om för läkare eller apotekspersonal om du/ditt barn tar, nyligen har tagit eller kan tänkas ta andra läkemedel. Effekterna av vissa läkemedel kan påverka eller påverkas av behandlingen med Heracillin, till exempel vissa läkemedel mot tumörer och rubbningar i immunsystemet (metotrexat), mot gikt (probenecid) och vissa blodförtunnande läkemedel (warfarin).

Tack för länkarna. Det var främst effekten att antibiotikabehandling försvagar immunförsvaret jag var intresserad av.

Ett förtydligande till Fass-texten du klippte in ovan.
Flukloxacillin elimineras (utsöndras) främst via njurarna. Detta gäller även metotrexat. Detta leder till att de båda substanserna inte kan utsöndras effektivt, vilket leder till att halterna i kroppen av metotrexat ökar. Eftersom metotrexat trycker ner immunförsvaret så kommer de ökade nivåerna leda till en ökad hämning av immunsystemet.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, och hur realistiskt är det att stänga gränserna?

Inte särskilt. Men jag tror inte särskilt många funderar på det. Däremot kan man begränsa inresor från vissa länder.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag skrev nog!

Så vilda spekulationer med andra ord. Senaste nyheten var att hon mådde fortsatt bra men att man inte kommer ge ut information om när hon ska skrivas ut.

Vagt? Hon mår bra efter omständigheterna. Vad är det som är vagt? Omständigheterna är att hon är isolerad och har ett helt nytt virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in