2020-02-06, 21:09
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Såg inte klippet...men.... vad/vem säger att samtliga dessa har dött av corona ?
Liksom det är ju inte så att alla andra förekommande dödsorsaker, satts på paus.

Normal aktivitet är med i beräkningarna.
Citera
2020-02-06, 21:09
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag skrev nog!

Senaste var att hon mådde ok efter omständigheterna, känns lite vagt!

Jag tror nog att hon mår bra känner några i jönköping som ännu inte blivit smittade! Personen har inte sett några vita doktorer i masker och fört in människor i bilar ännu! We are still safe!
Citera
2020-02-06, 21:11
Medlem
Dude The Rudes avatar
Vad vet vi om Li Wenliang, en av läkarna som först varnade för det nya viruset? Media har dödsförklarat honom men det verkar råda osäkerhet kring hans tillstånd:

https://www.svt.se/nyheter/uppgift-lakaren-som-larmade-om-viruset-dod
Citera
2020-02-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har för mig att jag läste att man först tittar på anamnes om du har symptom, har man ingen relevant historia, stanna hemma och kurera dig om du är sjuk, hör av dig om du måste ha sjukhusvård, ring först, och när du kommer in och har en relevant anamnes så blir man testad, ungefär så.
Ja det låter som en bra strategi.
Citera
2020-02-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Precis. Nu tycker jag att kineser är totalt efterblivna, käkar fladdermöss, hundar o allt fan de e.
Men dom är människor dom med, vissa har säkert bättre värderingar.
Fast frågeställningen i tråden gäller inte kineser som människor, utan att dessa okunniga människor reser direkt från Kina till Sverige under 2000-talets hittills värsta pandemi. Ja, vissa via Helsingfors ex Finnair så det landet också blir nedhostat med virus. Om en dödlig smitta spreds från renar och älgar till människor i Sverige, 20.000 var sjuka i Västerbotten etc skulle inte jag hostandes resa till Shanghai. Men för en kines från Wuhan är det motsatta helt naturligt, att resa först till Arlanda och sedan till Jönköping och hosta ned hela tåglinjens stationer och resenärer med virus. Det anses helt oklanderligt i dagens Sverige. ”För viruset kan inte spridas utanför Kina”. Källa: Dr. Tegnell.
Citera
2020-02-06, 21:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Och för att fortsätta vara lite cynisk; hur pass tror du att främst USA/EU har detta i sin åtanke? Skulle inte förvåna mig om vi är sist ut med att återuppta handeln, bara för att krama ur det lilla extra.

Men det är nog ändå så att varken EU eller USA har avbrutit handel med Kina. Det är inte varorna som utgör smittspridningen.

Har du någon annan information så får du den gärna styrka den, så att inte FB i onödan producerar trådsanningar.
Citera
2020-02-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Både karantän och stängda gränser hjälper givetvis och sänker smittorisken. Sen är det en övervägning hur långt man är beredd att gå.

Det är viktigt att helt stänga all trafik som kommer från Kina. Totalt. Visst, Kina kommer att präglas av antivästliga stämningar som det gjorde under Boxarupproret på 1899-1900. Men alternativkostnaden är mycket högre. Om viruset blir vanligt här och muterar för att passa vita är vår ekonomi väldigt sårbar. Jag tänker på alla företag som kommer att konka. Och alla som har dyra lån. Det blir inte bra.
Citera
2020-02-06, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Så vilda spekulationer med andra ord. Senaste nyheten var att hon mådde fortsatt bra men att man inte kommer ge ut information om när hon ska skrivas ut.

Vagt? Hon mår bra efter omständigheterna. Vad är det som är vagt? Omständigheterna är att hon är isolerad och har ett helt nytt virus.

ett av USA.s första fall , en kille i 30-års ålder blev fört på nionde dagen sämre , det stämmer rätt bra med Jönköpingsfallet och nu verkar även den utveckling hända med det första Tyska fallet . man sätter väl inte in antivirala läkemedel för skojs skull!?
Citera
2020-02-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Mm.. det finns beräkningar som vissa gjort i denna tråd när vi kommer att se det.
Men jag hoppas såklart att du har rätt.
Ja jag har sett de beräkningarna och de stämmer inte.
Citera
2020-02-06, 21:20
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Tack för länkarna. Det var främst effekten att antibiotikabehandling försvagar immunförsvaret jag var intresserad av.

Ett förtydligande till Fass-texten du klippte in ovan.
Flukloxacillin elimineras (utsöndras) främst via njurarna. Detta gäller även metotrexat. Detta leder till att de båda substanserna inte kan utsöndras effektivt, vilket leder till att halterna i kroppen av metotrexat ökar. Eftersom metotrexat trycker ner immunförsvaret så kommer de ökade nivåerna leda till en ökad hämning av immunsystemet.

Tack ska du ha.

Du har läst på

Jag blir väldigt uppmuntrad att det finns folk som läser på och ger väldigt fin feedback.

TACK!

För vård personal.
https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19911129000025&userType=0
Citera
2020-02-06, 21:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Allt som står är att fadern behandlas med antivirala läkemedel och du drar slutsatsen att han har svår lunginflammation?

Det står att hela familjen mår bra under omständigheterna, det är en stressad situation att vara i karantän. Pappan är stabil.

Ingenstans står det att pappan skulle vara svårt sjuk.

Nej det står inte det, men naturligtvis sätter man inte in antivirala om hans tillstånd är milt förstår du väl? Hans tillstånd har uppenbarligen försämrats. Att man använder ordet "stabilt" pekar också i den riktningen. Han är inte livshotande sjuk.

Angående lunginflammationen, så är det den enda kända komplikationen av smittan. De som får mer än milda symptom drabbas just av lunginflammation. Jag har väldigt svårt att tro att man sätter in antivirala läkemedel om han inte har början på lunginflammation. Varför annars menar du? För att han är snuvig?
Citera
2020-02-06, 21:21
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Fast frågeställningen i tråden gäller inte kineser som människor, utan att dessa okunniga människor reser direkt från Kina till Sverige under 2000-talets hittills värsta pandemi. Ja, vissa via Helsingfors ex Finnair så det landet också blir nedhostat med virus. Om en dödlig smitta spreds från renar och älgar till människor i Sverige, 20.000 var sjuka i Västerbotten etc skulle inte jag hostandes resa till Shanghai. Men för en kines från Wuhan är det motsatta helt naturligt, att resa först till Arlanda och sedan till Jönköping och hosta ned hela tåglinjens stationer och resenärer med virus. Det anses helt oklanderligt i dagens Sverige. ”För viruset kan inte spridas utanför Kina”. Källa: Dr. Tegnell.

För det första reste väl kvinnan till Landvetter och inte Arlanda? Hur vet du med säkerhet att hon satt och hotade ner hela tåglinjen stationerna? Har du källa på detta eller är det ett av dina antagande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in