Citat:
Skökan (världshandeln) sitter på odjuret, dvs utövar makt och styr odjuret. Tänk lobbyister som får "kungarna" att göra som de vill. Marknaden styr brukar man säga, big business, too big to fail och blahablaha. Det finns flera odjur enligt Uppenbarelseboken, t.ex. här:
"Och jag såg ett odjur stiga upp ur havet...
...Och jag såg ett annat odjur stiga upp ur jorden, och det hade två horn som liknade ett lamms och det talade som en drake. Det utövar det första odjurets hela makt i dess åsyn." (Upp 13:1,11-12 Bibel2000)
Och ytterligare ett scharlakansrött odjur som är den åttonde i världshistorien:
"de är också sju kungar. Fem har fallit, en finns nu, och en har inte kommit än, och när han kommer skall han stanna bara en kort tid. Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång. " (Upp 17:9,10-11 Bibel2000)
När Johannes skrev Uppenbarelseboken så hade "Fem kungar fallit" 1. Egypten 2. Assyrien 3. Babylon 4.Medo-Persien 5. Grekland.
Och "en finns nu" 6. Romarriket
Och "en har inte kommit än" 7. Anglo-Amerikanska riket.
"Och jag såg ett odjur stiga upp ur havet...
...Och jag såg ett annat odjur stiga upp ur jorden, och det hade två horn som liknade ett lamms och det talade som en drake. Det utövar det första odjurets hela makt i dess åsyn." (Upp 13:1,11-12 Bibel2000)
Och ytterligare ett scharlakansrött odjur som är den åttonde i världshistorien:
"de är också sju kungar. Fem har fallit, en finns nu, och en har inte kommit än, och när han kommer skall han stanna bara en kort tid. Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång. " (Upp 17:9,10-11 Bibel2000)
När Johannes skrev Uppenbarelseboken så hade "Fem kungar fallit" 1. Egypten 2. Assyrien 3. Babylon 4.Medo-Persien 5. Grekland.
Och "en finns nu" 6. Romarriket
Och "en har inte kommit än" 7. Anglo-Amerikanska riket.
Upp 17
16Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld
Detta är precis vad som hände 2008 när regeringar (kungar) tillsammans med odjuret (myndigheter) gjorde skökan (världshandeln) utblottad genom bail outs (lån). GM i USA t ex. Krävdes nedläggningar av märken (Saab bl a), sälja av assets osv, för att få lån.