Nu är ju Inspiratoeren dessvärre avstängd, men lär vara på banan igen om några dagar
Jag undrar varför ingen tycks ha reagerat på hans minst sagt alarmerande uttalanden:
Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Jag vet en hel del, MEN jag är ännu EJ med i den inre cirkeln för svenska FFF och jag har därför inte alls hela bilden. Detsamma gäller nästan alla i FFF. Ytterst få är med i den inre cirkeln, och många frågor är obesvarade. Är mera bekymrad idag, inte minst för Gretas säkerhet.
Jag bad förgäves Greta att ta det lugnare och gå seglingskursen. Jag vet lika lite som de ytterst erfarna seglare som erbjöd kursen, varför det blev som det blev. Jag har även efteråt bett Greta ta det lugnare och inte köra slut på sig själv!
OBS! Det verkar som om Greta åtminstone i vissa fall inte kan ta emot råd och stöd, eller inte får ta emot råd och stöd. Greta har en stor passion för klimatet och miljön, men hon är även ofta en stor gåta! Föräldrarnas roll idag är osäker.
Det finns allvarliga kommunikationsproblem i FFF, där även viktiga meddelanden till Greta antingen inte kommer fram eller försvinner. Det första bandet som Greta gjorde en inspelning med, hade först försökt att nå henne via en ström av meddelanden i visst tre veckor utan att ha lyckats få någon kontakt. Av en händelse lyckades till slut de få en personlig kontakt.
Samma öde drabbade nyligen en av Schweiz största tidningar, som på alla sätt försökte få kontakt med Greta utan att lyckas. De klagade i Davos!
Demokratin i svenska FFF hotas, när kommunikationsvägarna i svenska FFF är så dåliga som de är nu!
Informationsförlusterna är alltså mycket stora i svenska FFF. Greta kan ännu inte eller får ännu inte upprätta en WhatsApp-grupp eller två WhatsApp-grupper för svenska FFF, som Tyska FFF gjorde när de fick liknande svårlösta kommunikationsproblem.
Minns att Greta i en känd TV-intervju sa om sin artonårsdag exakt detta: "-Kanske får jag bestämma lite mer då!?" -Det kanske inte alls var ett skämt, utan ett slags nödmeddelande från Gretas sida, vem vet!? Frågan kvarstår!
Vi vet egentligen inte alls, vad Greta har fått uppoffra för att få komma så långt som hon gjort! Börjar tro, att det är mycket mera som hon har uppoffrat, än vad vi idag kan förstå!
Både svenska FFF och internationella FFF är bara nätverk, utan styrelse och stadga, och med ytterst oklara beslutsförhållanden. Har varnat Greta upprepade gånger för att detta EJ håller i längden! -Frågan är om hon här tillåts försöka nå en konstruktiv lösning!? Även om hon får det, är det inte lättlästa problem, ens för den skickligaste!
Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Greta säger, att hon helt själv väljer sina rådgivare, men är det hela sanningen!? Den inre cirkeln kallar sig själva just för den inre cirkeln. Frågan är om Greta i viss mån blir utnyttjad nu? Greta själv har dock tidigare sagt, att bara Greta står bakom Greta!
Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Greta tror mycket på självstyrande arbetsgrupper, både nationellt och internationellt, vilket du kallar celler, vilket är bra. För det högre samordnande arbetet finns däremot bara en mycket flytande inre cirkel, som inte ansvarar inför någon, vilket faktiskt gäller även för Greta själv. Detta är inte bra och här tycks tyvärr Greta hämtat inspiration från Greanpeace, vars brister i inre demokrati många kritiserar.
Det är många även i FFF som skarpt kritiserar bristen på planering och den höga graden av improvisation i FFF, som särskilt Greta själv tillämpar. Det var mycket vanligt att när Greta reste runt i USA, att hon bestämde dag och plats för nästa klimatdemonstration bara två eller tre dagar i förväg. Följden blev att många aktiva då fick jobba dygnet runt utan sömn och var totalt utmattade när arrangemanget var över. Talen Greta håller skriver hon oftast i ststa minuten. I längden håller inte detta arbetssätt!
Vissa i FFS är inte alls nöjda med att Greta bara vinkar åt dem och begär att få betydligt mer kontakt med henne, att hon deltar mycket mer i samråd samt att den interna kommunikationen i FFF, särskilt svenska FFF förbättras betydligt!
Finns det folk som försöker utmanövrera Greta (t.ex. den tyska gruppen)? Redan i Lausanne i augusti rapporterades det om kuppförsök (då hon stängde ute journalisterna) efter missnöjde med att hon gick för långsamt fram.
Var det Greta själv som sammankallade till presskonferens härom veckan med att det är alltför mycket fokus på henne som person?
Att det går rykten om bristfälliga rapporteringsvägar och slarv i den ekonomiska redovisningen kan vara förödande för FFF:s trovärdighet.
*
Är det verkligen ingen som vet något om hur förra skolstrejken avlöpte, efter debaclet med hennes vakter? De lär ju inte ha dykt upp igen ...
I morgon är det dags i Norrland någonstans, om jag förstått saken rätt.