2020-02-06, 17:14
Medlem
Smittan kommer med sannolikhet att spridas hit. om den inte redan finns här.
Problemet är när 20 % av befolkningen behöver intensivvård då svår lunginflammation inträder .så har Sverige endast 6 st Ecmo maskiner som syresätter blodet . de finns på KS i Solna därför dör så många av syrebrist när lungorna blir infekterade .
Antibiotika finns det lagrat .
jag vet inte vad MSB har för planer men tydligen inga ännu.
Citera
2020-02-06, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag menade inte att du var ett otydligt rövhål, utan syftade på alla experter som uttalar sig i media och säger att munskydd inte skyddar. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig.

Då är vi vänner igen. och ser ut att ha samma uppfattning.

Må väl!
Citera
2020-02-06, 17:19
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
"Misstänkt coronafall i Kronoberg
En person med misstänkt coronavirus har kommit in till akuten på Växjö Lasarett."

https://nxt.smp.se/vaxjo/misstankt-coronafall-i-kronoberg/

Jag undrar hur länge tidningarna tycker att en asienresenär som mår lite dåligt efter hemresan har nyhetsvärde. Jag är också nyligen hemkommen från Kina och har lite ont i huvudet nu. Ska jag ringa Aftonbladet så kan de köra en story om mig i stora röda bokstäver, och sedan kan jag ringa efter kvällsmaten när det har gått över så kan de köra en story till.
Citera
2020-02-06, 17:22
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden
Smittan kommer med sannolikhet att spridas hit. om den inte redan finns här.
Problemet är när 20 % av befolkningen behöver intensivvård då svår lunginflammation inträder .så har Sverige endast 6 st Ecmo maskiner som syresätter blodet . de finns på KS i Solna därför dör så många av syrebrist när lungorna blir infekterade .
Antibiotika finns det lagrat .
jag vet inte vad MSB har för planer men tydligen inga ännu.

Det kan vara betydligt fler som faktiskt behöver intensivvård. Flera svårt sjuka kan ha dött i sina hem. Det vet vi inte.
Citera
2020-02-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag undrar hur länge tidningarna tycker att en asienresenär som mår lite dåligt efter hemresan har nyhetsvärde. Jag är också nyligen hemkommen från Kina och har lite ont i huvudet nu. Ska jag ringa Aftonbladet så kan de köra en story om mig i stora röda bokstäver, och sedan kan jag ringa efter kvällsmaten när det har gått över så kan de köra en story till.

Ja de borde skippa misstänka fall och enbart hålla sig till att rapportera bekräftade fall.
Citera
2020-02-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det är dock inte det experterna säger. Dessutom är det knappast rocket science att använda ett andningsskydd på ett korrekt sätt, så då kan de väl passa på att köra lite folkbildning när de har möjlighet? Nä, då ska de alltid trekvartsljuga att det inte hjälper.
Vårdpersonalen prioriteras av FHM,det är dom som skall ha tillgång till masker först och främst , för när verkligheten kokas ner till vem som är vem i en kris finns inte längre allas lika värde.
Citera
2020-02-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med samma logik är krig inte så farligt. 1350000 döda i trafikolyckor vilket är 10 gånger fler än i krig.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_armed_conflicts#Major_wars_(10,000 _or_more_deaths_in_current_or_past_year)

Det är ingen logik utan bara en jämförelse. Har inte eller sagt att viruset är ofarligt utan bara att risken råka ut för en trafikolycka är betydligt större.
Citera
2020-02-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du missade poängen ser jag.

Att gå med munskydd eller andningsmask gör att du inte ventilerar bort virus, det som kommer ut åker in igen, den som skiter i andningsmask och munskydd och istället nyser och hostar i armvecket uppnår samma effekt och får frisk luft, dessutom gratis.

Du hostar i armvecket, sen lägger du handen där när du håller armarna i kors, sedan använder du handen för att öppna dörrar osv.
Det är bättre att hosta i en näsduk eller liknande för att förhindra smitta.
Citera
2020-02-06, 17:27
Medlem
Citat:

Bättre du ringer 1177 om du känner av ngt som påminner om influensa, Så får man ta prov på dig och säga bu eller bä. Att snabbt få grepp om eventuella smittade är bra för både dem och samhället. Tror vi kommer få läsa om många asienresenärer sm blivit smittade den närmaste månaden.
Citera
2020-02-06, 17:28
Medlem
Citat:
Nä , men du bör absolut ringa 1177!
Citera
2020-02-06, 17:29
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Ja de borde skippa misstänka fall och enbart hålla sig till att rapportera bekräftade fall.

Jag tror också det hade varit klokt, eftersom det garanterat finns de som blandar ihop misstänkta fall med bekräftade fall.
Citera
2020-02-06, 17:31
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Jaha sisådär...

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-som-varnade-corona-ar-dod/

Trodde att det var personer redan multisjuka, äldre som stupade under Corona. Han den här läkaren var rätt ung 30+ och inte sjuk överhuvudtaget. Det är skrämmande. rip
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in