2020-02-06, 17:33
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Bättre du ringer 1177 om du känner av ngt som påminner om influensa, Så får man ta prov på dig och säga bu eller bä. Att snabbt få grepp om eventuella smittade är bra för både dem och samhället. Tror vi kommer få läsa om många asienresenärer sm blivit smittade den närmaste månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nä , men du bör absolut ringa 1177!

Min poäng är att influensaliknande symptom är ett rätt diffust och brett begrepp och något man med lätthet drar på sig i Sverige i februari. Sannolikheten att ha blivit smittad med corona, även för någon som varit i Kina, är däremot extremt låg. Alltså bör tidningarna vänta med att skriva om obekräftade fall tills de blivit bekräftade för att inte sprida onödig oro.

Nej, jag tänker inte ringa 1177 för huvudvärk, jag ska laga lite mat istället.
Citera
2020-02-06, 17:35
Medlem
KorvkastarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så är det och man sätter inte städer i karantän eller bygger nya i panik. Frågan är då varför Kineser gör det och skadar sin ekonomi. Håll med om att det är något underligt som pågår här.

En anledning till att man smäller upp sjukhus är för att visa världen hur bra man är på att hantera ”kriser” en annan kan vara för att få folket att tro att det är värre än vad det är. Eller så behöver man mera platser då folket är så pass rädda att så fort dom får symptom rusar iväg för att få vård Och smäller man inte upp nya sjukhus så kommer folk samlas utanför och man ger världen en bild av att man inte kan hantera situationen vilket får kommunist regeringen att se dåliga ut.
Citera
2020-02-06, 17:35
Medlem
different_trips avatar
Det enda som gör mig argare än alla som anser vi ”alla kommer dö” är att läsa om idioter som varit i Kina och sen rest hem som om det var no biggie. Borde vara fullt inreseförbud. Tufft? Absolut men det här med att resa jorden runt är ingen rättighet.

På måndag så kommer en kollega tillbaka som varit i Thailand i två veckor, turistort. Även om jag inte är speciellt orolig för Corona så känns det ändå som att sådana här saker är totalt oansvariga.

Jag har hellre någon som skjuter snorkråkor bredvid mig än som varit i Asien.
Citera
2020-02-06, 17:36
Medlem
Omtankes avatar
Något jag är nyfiken på är hur utbredningen såg ut vid utbrotten av SARS och MERS, var de också liknande detta utbrott? Jag tänker då geografiskt, var det lika stor skillnad vid epicentrum i jämförelse med övriga världen samt närliggande områden/städer/provinser?

Såvitt vi kan se på spridningen här så är det ju Hubei-provinsen som står för 2/3 av insjuknade. Samma sak med andelen döda, som kanske kan förklaras med att sjukvården där går på knäna i bästa fall, men än så länge ser det ju ut som till exempel vid en kärnkraftsolycka. Ett epicentrum och sedan ju längre ifrån man kommer så sjunker både antal smittade/sjuka och antalet döda.

Kina har ju stängt ner vissa områden och det har såklart betydelse åtminstone initialt för att begränsa spridningen. Jag vill inte låta som en konspirationsanhängare men jag är imponerad över hur pass många som blivit smittade, samtidigt som vi inte ser en liknande spridning i andra områden där folk har insjuknat. Fungerar det verkligen att stoppa en smitta som fått så stor spridning?

Något att tänka på är ju att de siffror vi får serverade är alltså antalet bekräftade fall, hur stora är mörkertalen? Om man jämför med hur ofta besöker man sjukvården om man inte verkligen behöver? Jag tror ju att endast de som verkligen blir rejält sjuka är de som besöker sjukhusen samt finns med i dessa siffror, hur många är smittade men har inte behövt uppsöka läkare, ännu?

Med detta sagt så är jag såklart på den sidan som tar all info från regimen i Kina med en gigantiskt stor skopa salt.
Citera
2020-02-06, 17:38
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.krone.at/2092831

På Wienflygplatsen började de igår, att gå ombord på plan från Kina direkt när de har landat, och ta tempen på passagerarna med "infraröd-termometer" innan de får gå av. Hittar de då en patient med feber, så förs denne direkt till sjukhus. (De har tre flygplan från Kina per vecka.)

Men här är väl inga sådana åtgärder i sikte, kan man förmoda..?

Det kan ju vara bra, men väl sent. Jag var i Wien i helgen och det var fullt med kinesiska turister där, så frågan är om smittan i så fall inte redan är på spridning. Hur många har t.ex. inre kommit tillbaka från Wien den senaste tiden?
Citera
2020-02-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det enda som gör mig argare än alla som anser vi ”alla kommer dö” är att läsa om idioter som varit i Kina och sen rest hem som om det var no biggie. Borde vara fullt inreseförbud. Tufft? Absolut men det här med att resa jorden runt är ingen rättighet.

På måndag så kommer en kollega tillbaka som varit i Thailand i två veckor, turistort. Även om jag inte är speciellt orolig för Corona så känns det ändå som att sådana här saker är totalt oansvariga.

Jag har hellre någon som skjuter snorkråkor bredvid mig än som varit i Asien.
Alla som har varit oansvarigt på semester i Asien måste isoleras på egen bekostnad - de ska inte utsätta oss för fara bara att de ville ha roligt med familjen i värme mitt i vintern!!
Citera
2020-02-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Min poäng är att influensaliknande symptom är ett rätt diffust och brett begrepp och något man med lätthet drar på sig i Sverige i februari. Sannolikheten att ha blivit smittad med corona, även för någon som varit i Kina, är däremot extremt låg. Alltså bör tidningarna vänta med att skriva om obekräftade fall tills de blivit bekräftade för att inte sprida onödig oro.

Om detta virus får fäste i Sverige så kommer landet snart vara i en fas då det rapporteras bekräftade fall från många håll. Att man nu rapporterar om misstänkta fall kan ha det goda med sig att folk blir påminda om att det finns skäl att vara försiktiga med vart man reser och beter sig.
Citera
2020-02-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

Låt mig tvivla på att du varit i Kina, för en sån jubelåsna kan man inte vara då, du skiter totalt i andra framförallt dina nära , bra jobbat.
Citera
2020-02-06, 17:42
Medlem
Hur går det för den smittade Smålänningen? Har det kommit något svar på undersökningen än?
I övrigt känns det skönt att det nu äntligen nått kulmen på ~25-30k smittade samt ~500-600 döda. Nu kommer det stagnera som bara den! De är duktiga de där Kinserna.
Citera
2020-02-06, 17:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Du hostar i armvecket, sen lägger du handen där när du håller armarna i kors, sedan använder du handen för att öppna dörrar osv.
Det är bättre att hosta i en näsduk eller liknande för att förhindra smitta.

Och av den anledningen tvättar man händerna ofta och pillar sig inte i ansiktet utan att ha tvättat händerna, hur många gånger ska det behöva upprepas?

Hostar du i en näsduk har du automatiskt händerna med i ekvationen, inte bra, men sannolikt bättre än att hosta och nysa rakt ut i luften, för alla andras skull då.
Citera
2020-02-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden
Smittan kommer med sannolikhet att spridas hit. om den inte redan finns här.
Problemet är när 20 % av befolkningen behöver intensivvård då svår lunginflammation inträder .så har Sverige endast 6 st Ecmo maskiner som syresätter blodet . de finns på KS i Solna därför dör så många av syrebrist när lungorna blir infekterade .
Antibiotika finns det lagrat .
jag vet inte vad MSB har för planer men tydligen inga ännu.

Vi skulle nog ha problem med både utmattade sjuksköterskor, arbetsvägrande sjukhuspersonal samt sjukhusbäddar om ett par hundra i Sverige behöver intensivvård. Vi är väl nästan där idag, utan hjälp från nCov.
Citera
2020-02-06, 17:45
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Hur går det för den smittade Smålänningen? Har det kommit något svar på undersökningen än?
I övrigt känns det skönt att det nu äntligen nått kulmen på ~25-30k smittade samt ~500-600 döda. Nu kommer det stagnera som bara den!

Imorgon (fredag) eftermiddag kommer provresultatet om jag minns rätt. Det står i smålandspostens artikel.

https://nxt.smp.se/vaxjo/misstankt-coronafall-i-kronoberg/

"Personen är inte allvarligt sjuk och befinner sig i hemmet i väntan på provsvar. Provsvaret beräknas komma fredag eftermiddag, skriver Region Kronoberg i ett pressmeddelande."
Senast redigerad av Shep 2020-02-06 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in