Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Det är inte ett dugg allvarligt. Det kritiken består av verkar främst vara att RCP8.5 även benämnts som "business as usual". Det har inte heller något med klimatmodeller att göra. Snarare med modeller av människans energikonsumtion och energiutvinning och population och markanvändning.
RCP är olika forcingscenarior. RCP8. 5 är det högsta scenariet alltså störst ökning av växthusgaser. Ligger över 90 percentilen och har aldrig varit tänkt som "det mest sannolika scenariet. Det är bra om detta scenarie kan uteslutas. Det kan nog även RCP2.6 göras. Vi ser ut, med störst sannolikhet att vara på väg mot RCP4.5 eller RCP6.0 i dagsläget, med en tempökning kring 3 grader vid slutet på århundradet. Och detta står i vad du okunnigt nog märker som din "alternativa källa" (har du hört talas om nature?)
Förstår inte hur vetenskapen, och du, fortfarande tror på detta.
Dra en rak (ej exponentiellt ökande) kurva på den senaste globala temperaturkurvan så ser vi väldigt klart att vi kommer får 1.5 graders uppvärmning
innan 2030.
https://imgur.com/a/jcgtSVH
Det blå och det lila strecket är gjorda av mig, och 2030 ser ut att träffa precis på högersta kanten av grafen.
Så, ca: 0.4 graders uppvärmning på ett årtionde. Att det under de efterkommande 70 åren bara skulle komma ca: 1.5 grader till tycker jag känns skrämmande verklighetsfrånvänt, särskilt med tanke på återkopplingar, som så sent som idag fick en ny artikel om hur "jävla mycket snabbare det händer än vi trodde".
https://www.sciencealert.com/permafrost-collapse-is-speeding-climate-change-according-to-a-new-study?fbclid=IwAR39q00JjZt_Nf_ockZ wRo3NJuWEJ8180bHWrYyXMFmGJf7zq_reCUnwbkA
Eller är det jag som amatör som missar något här? Finns det inte både återkopplingar, tipping points, ett "momentum" bakom uppvärmningarna då CO2 inte "värmer klart" förrän ~20 år efter utsläpp? Känner även till "global dimming", men är osäker på dess trovärdighet. Man borde nog hört mer om det som fenomen om det skulle stämma att jorden direkt skulle värmas ~1C om vi slutar med aerosolutsläpp.