2020-02-06, 12:09
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Om tom snuten är rädd för honom är det väl inte så konstigt om kammarrätten och flickans advokat är livrädda.
Rädsla hos juristerna för den egna säkerheten är troligaste anledningen att det gick som det gick.
Skamligt var ordet.

Ja det är precis vad jag tror. Jag har själv bekanta som polisen låter va ifred för att dom har sån "respekt" (läs feghet) för dom.
Nu är det inte mördare jag känner men ändå.. samma fenomen..
Man kan ju undra hur hur ofta sånt händer inom rättsväsendet.
Citera
2020-02-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
För att exakt ingen som betyder något bryr sig. Det är därför det händer igen och igen. Trots "lex Bobby".

Så jävla skevt.

I vissas ögon borde jag med psykisk ohälsa inte ha barn. Då de anser att alla med psykisk ohälsa är dåliga föräldrar.
Har en liten drös med barn som alla har rena och hela kläder i rätt storlek, tak över huvudet, sköna sängar, mat på bordet/magarna, de har sina diagnoser och jag kämpar för dom alla. De är mitt liv och de får min kärlek.
Jag slår inte mina barn, jag knarkar inte, dricker sällan och inte i deras sällskap.
Så..? Har jag rätt att behålla mina barn?

Anser att oavsett diagnos så så länge du tar hand om ditt barn, håller det rent (menar inte att barn inte ska få skita ner sig när de leker för de tycker jag de ska), bra kläder, mat, kärlek, TRYGGHET!

Men aldrig behöva leva med missbruket under samma tak. Aldrig behöva vara rädda hemma. Aldrig misskötas o.s.v.

Men som sagt då vissa drar gränsen direkt vid psykisk ohälsa så tror jag det är svårt att ha "körkort" för att få bli förälder, för vem bestämmer vart den gränsen går?

Kolla bara på denna sits när soc faktiskt försökt hjälpa detta barn, men kammarrätten skickat barnet rakt ner i vad som blev barnets död.
Citera
2020-02-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Nu vet jag inte hur det funkar när jag svarar på ett inlägg med spoilers, men hoppas att de hänger kvar.
Några punkter jag reagerade på när jag läste besluten i förvaltningsrätten och kammarrätten:

"Den nu aktuella utredningen inleddes den 11 april 2016 efter att en anmälan inkommit från Kvinnokliniken om att Rebecka inte kommit på planerade uppföljningsbesök under graviditeten. Anmälan inkommer också i samband med förlossningen, då Patrik (flickans far, ej vårdnadshavare) är upprörd och hotfull. Han har med sig egenköpt lustgas som han inhalerar inför personal. När verksamhetschefen försöker lugna ner honom blir denne hotad. Vakt får tillkallas för att avhysa Patrik. Avdelningen får hållas låst under den tid som Rebecka vårdas där.
Rebecka är kvar på BB i nio dagar och erbjuds under denna tid att placeras tillsammans med sitt barn. Rebecka samtycker inledningsvis till detta men ändrar sig sedan. När placeringen av flickan ska verkställas har Rebecka redan åkt därifrån och lämnat barnet hos personalen på BB."

Så hon gick inte på regelbundna kontroller hos MVC (som det hette på min tid).
Dessutom var väl E liten vid födseln, och mamman väldigt mager? Oavsett om det beror på tjack eller ätstörningar så har hon bevisligen inte tagit hand om sig (och bäbisen) under graviditeten.
Att E föddes med abstinens och att R inte ens ville ha E hos sig den tiden hon hade möjlighet kan också ses som ett tecken på att R hade abstinens och tyckte att Es skrik var för påfrestande.
Och varför i helvete hade P med sig egen lustgas?! Och till sig själv dessutom?!? Så jävla pinsamt.

"Familjen aktualiserades hos socialtjänsten första gången år 2010 då Rebecka ansökte om kontaktfamilj för sin son A.

Rebecka och Patrik träffades år 2013. Patrik har tre barn från en tidigare relation. I december 2014 inkommer orosanmälan från polisen efter att Rebecka och Patrik betett sig stökigt på ett café. De hade sina barn med sig. Patrik var upprörd och verbalt hotfull mot polisen. Utredning inleds men läggs ner igen, eftersom paret inte önskar ta emot stöd och då det inte finns skäl för akut oro för barnen.
Utredningen tas upp på nytt under sommaren 2015 efter att uppgifter inkommit om att A har ett avvikande och sexualiserat beteende. Beslut fattas om att A ska placeras hos sina morföräldrar i Ulricehamn, vilket Rebecka samtycker till. Placeringen avslutas den 19 december 2015. Den 30 december 2015 inkommer Rebecka och Patrik till socialkontoret och redogör för att A har fortsatt med sitt avvikande beteende och att de inte klarar av att ha honom boendes hos dem. A placeras i jourhem samma dag, med Rebeckas samtycke
"

Hur gammal är hennes förstfödde? Att i tidig ålder uppvisa ett avvikande och sexualiserat beteende bör väl troligen bero på att pojken utsatts för övergrepp?
Vem vet vilka skabb-människor mamman har dragit hem, och vad de har gjort med pojken medan R ligger avdäckad?

I någon av länkarna som finns i tråden står det även att P har förlorat ett barn. Jag tolkar det som att barnet har dött, annars borde de skriva 'förlorat vårdnaden om' eller något liknande.
Någon som vet hur det barnet dog, och hur gammalt det var?

Det fanns så många varningstecken långt innan Es död. Jag är glad att socialtjänsten såg dem, och kämpade för barnen.
Tyvärr räckte det inte, men det verkar som att de har gjort sitt bästa.

Att sådana här människor tillåts skaffa barn är ett jävla mysterium.
Att vuxnas rättigheter går före barnens, som inte har bett om att födas in i en sådan här fruktansvärd omgivning, är för mig oförståeligt.
Man borde återinföra tvångssterilisering.

Är utredningar gjorda av socialen offentliga handlingar? Jag trodde dom hade total sekretess på orosanmälningar/utredningar/åtgärder/mm?? Om så, hur ”läcker” dessa uppgifter ut?
Citera
2020-02-06, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Så jävla skevt.

I vissas ögon borde jag med psykisk ohälsa inte ha barn. Då de anser att alla med psykisk ohälsa är dåliga föräldrar.
Har en liten drös med barn som alla har rena och hela kläder i rätt storlek, tak över huvudet, sköna sängar, mat på bordet/magarna, de har sina diagnoser och jag kämpar för dom alla. De är mitt liv och de får min kärlek.
Jag slår inte mina barn, jag knarkar inte, dricker sällan och inte i deras sällskap.

Anser att oavsett diagnos så så länge du tar hand om ditt barn, håller det rent (menar inte att barn inte ska få skita ner sig när de leker för de tycker jag de ska), bra kläder, mat, kärlek, TRYGGHET!

Men aldrig behöva leva med missbruket under samma tak. Aldrig behöva vara rädda hemma. Aldrig misskötas o.s.v.

Men som sagt då vissa drar gränsen direkt vid psykisk ohälsa så tror jag det är svårt att ha "körkort" för att få bli förälder, för vem bestämmer vart den gränsen går?

Kolla bara på denna sits när soc faktiskt försökt hjälpa detta barn, men kammarrätten skickat barnet rakt ner i vad som blev barnets död.

Handlar inte om psykiatrisk diagnos. Är själv förälder med autism-diagnos. Det är tunga missbrukare som inte kan ta hand om sina barn. Drogen är för stark! Har själv sett detta på nära håll. Hur missbrukare håller sin son som gisslan gentemot soc och hyresvärd. Avskyvärt.
Citera
2020-02-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosered
https://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/advokaten-det-fanns-inga-brister-i-hemmet-om6492820.aspx

Norrköpings tidningar idag sagt av kvinnans advokat.
Låst artikel. Kan du kopiera?
Citera
2020-02-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Är utredningar gjorda av socialen offentliga handlingar? Jag trodde dom hade total sekretess på orosanmälningar/utredningar/åtgärder/mm?? Om så, hur ”läcker” dessa uppgifter ut?

De blir bara offentliga när dessa utredningar används i typ förundersökningar och tas upp i domstol (tingsrätten, förvaltningsrätten osv.) Det är också därför få överklagar beslut från socialtjänsten då alla överklagade beslut blir offentliga.
Citera
2020-02-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Handlar inte om psykiatrisk diagnos. Är själv förälder med autism-diagnos. Det är tunga missbrukare som inte kan ta hand om sina barn. Drogen är för stark! Har själv sett detta på nära håll. Hur missbrukare håller sin son som gisslan gentemot soc och hyresvärd. Avskyvärt.

Stackars alla dessa barn..
Citera
Medlem
Citat:
Tänker du på en fredabedömning? De består av ett antal frågor, vars svar sammanställs till något "poäng" (måste finnas ett bättre ord, men jag kommer inte på något nu).
"Poängen" visar i sin tur hur farlig partnern kan bedömas vara.

Jag har själv gjort en sådan, men det är många år sedan.
Problemet med en fredabedömning är att det är offret som svarar på frågorna socialtjänsten/de anställda på kvinnojouren ställer, vilket leder till att offret styr resultatet genom hur ärlig hen är i sina svar.

I detta fall kan jag tänka mig att en fredabedömning skulle visa att risken för våld vore låg eftersom R troligen hade ljugit. Detta baserar jag på hur hon skyddat och försvarat P tidigare.

https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/evidensbaserad-praktik/metodguiden/freda/

Jo det är väl en av de metoder som används, men trodde även polisen hade något system, men jag kan ha fel.
Citera
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa

Jag tror att sålänge 'bara' socialtjänsten är inkopplad så är det sekretess på dem, men om de anses nödvändiga i polisutredning/rättegång/förvaltningsnämnd/kammarrätt så blir de offentliga.

Är absolut inte säker, utan tror.
Citera
2020-02-06, 12:32
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Jo det är väl en av de metoder som används, men trodde även polisen hade något system, men jag kan ha fel.

Det är möjligt, men jag tror inte det. Polisens jobb är att förebygga och utreda brott, och jag tror att de använder sig av konkreta bevis snarare än skattningsformulär.

(Även jag kan ha fel eftersom jag som sagt bara tror)
Citera
2020-02-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Så jävla skevt.

Precis som du säger är ju skillnaden i hur man prioriterar i sin föräldraroll.

En psykiskt sjuk kan ha det helt förjävligt och ha svårt att klara vardagen pga sin sjukdom. MEN, de kommer alltid att göra allt i sin makt för att deras barn ska ha en bra hemmiljö och trygg uppväxt.

Har man däremot ett missbruk blir prioriteringen annorlunda. Fan jag hade inte ens vågat dricka alkohol till maten hemma med barn, ifall att något händer och man måste sätta sig i bil till akuten eller liknande.

Min inställning till droger och missbrukare är väldigt liberal på många sätt, men jag hade absolut inte köpt att någon planerar att skaffa barn utan att ha lyckats hålla sig rena i ett par år innan.
Citera
2020-02-06, 14:11
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte hur det funkar när jag svarar på ett inlägg med spoilers, men hoppas att de hänger kvar.
Några punkter jag reagerade på när jag läste besluten i förvaltningsrätten och kammarrätten:

"Den nu aktuella utredningen inleddes den 11 april 2016 efter att en anmälan inkommit från Kvinnokliniken om att Rebecka inte kommit på planerade uppföljningsbesök under graviditeten. Anmälan inkommer också i samband med förlossningen, då Patrik (flickans far, ej vårdnadshavare) är upprörd och hotfull. Han har med sig egenköpt lustgas som han inhalerar inför personal. När verksamhetschefen försöker lugna ner honom blir denne hotad. Vakt får tillkallas för att avhysa Patrik. Avdelningen får hållas låst under den tid som Rebecka vårdas där.
Rebecka är kvar på BB i nio dagar och erbjuds under denna tid att placeras tillsammans med sitt barn. Rebecka samtycker inledningsvis till detta men ändrar sig sedan. När placeringen av flickan ska verkställas har Rebecka redan åkt därifrån och lämnat barnet hos personalen på BB."

Så hon gick inte på regelbundna kontroller hos MVC (som det hette på min tid).
Dessutom var väl E liten vid födseln, och mamman väldigt mager? Oavsett om det beror på tjack eller ätstörningar så har hon bevisligen inte tagit hand om sig (och bäbisen) under graviditeten.
Att E föddes med abstinens och att R inte ens ville ha E hos sig den tiden hon hade möjlighet kan också ses som ett tecken på att R hade abstinens och tyckte att Es skrik var för påfrestande.
Och varför i helvete hade P med sig egen lustgas?! Och till sig själv dessutom?!? Så jävla pinsamt.

"Familjen aktualiserades hos socialtjänsten första gången år 2010 då Rebecka ansökte om kontaktfamilj för sin son A.

Rebecka och Patrik träffades år 2013. Patrik har tre barn från en tidigare relation. I december 2014 inkommer orosanmälan från polisen efter att Rebecka och Patrik betett sig stökigt på ett café. De hade sina barn med sig. Patrik var upprörd och verbalt hotfull mot polisen. Utredning inleds men läggs ner igen, eftersom paret inte önskar ta emot stöd och då det inte finns skäl för akut oro för barnen.
Utredningen tas upp på nytt under sommaren 2015 efter att uppgifter inkommit om att A har ett avvikande och sexualiserat beteende. Beslut fattas om att A ska placeras hos sina morföräldrar i Ulricehamn, vilket Rebecka samtycker till. Placeringen avslutas den 19 december 2015. Den 30 december 2015 inkommer Rebecka och Patrik till socialkontoret och redogör för att A har fortsatt med sitt avvikande beteende och att de inte klarar av att ha honom boendes hos dem. A placeras i jourhem samma dag, med Rebeckas samtycke
"

Hur gammal är hennes förstfödde? Att i tidig ålder uppvisa ett avvikande och sexualiserat beteende bör väl troligen bero på att pojken utsatts för övergrepp?
Vem vet vilka skabb-människor mamman har dragit hem, och vad de har gjort med pojken medan R ligger avdäckad?

I någon av länkarna som finns i tråden står det även att P har förlorat ett barn. Jag tolkar det som att barnet har dött, annars borde de skriva 'förlorat vårdnaden om' eller något liknande.
Någon som vet hur det barnet dog, och hur gammalt det var?

Det fanns så många varningstecken långt innan Es död. Jag är glad att socialtjänsten såg dem, och kämpade för barnen.
Tyvärr räckte det inte, men det verkar som att de har gjort sitt bästa.

Att sådana här människor tillåts skaffa barn är ett jävla mysterium.
Att vuxnas rättigheter går före barnens, som inte har bett om att födas in i en sådan här fruktansvärd omgivning, är för mig oförståeligt.
Man borde återinföra tvångssterilisering.

RGs förstfödda är född - 06.
PLs barn som dog, dog i magen på mamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in