Flashback bygger pepparkakshus!
2020-02-06, 06:38
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Det står överallt i alla papper att P är hotfull och obehaglig, det signaleras på flera ställen att myndigheterna är rädda för honom, får låsa dörrar, använda sig av vakter, polisen går inte in, mm. Är alla dessa vuxna människor så pass hotade och rädda för honom att han har fått sin vilja igenom hela vägen genom esm*raldatvisten?
Citera
2020-02-06, 07:27
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Det står överallt i alla papper att P är hotfull och obehaglig, det signaleras på flera ställen att myndigheterna är rädda för honom, får låsa dörrar, använda sig av vakter, polisen går inte in, mm. Är alla dessa vuxna människor så pass hotade och rädda för honom att han har fått sin vilja igenom hela vägen genom esm*raldatvisten?
Om tom snuten är rädd för honom är det väl inte så konstigt om kammarrätten och flickans advokat är livrädda.
Rädsla hos juristerna för den egna säkerheten är troligaste anledningen att det gick som det gick.
Skamligt var ordet.
Citera
2020-02-06, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Har det kommit skrik från platsen och polisen har anledning att misstänka att det beror på brott, så har polisen rätt att gå in i bostaden. Men att polisen skulle ha rätt att gå in i bostaden hos en familj som helt enkelt inte öppnar dörren när de ringer på, utan misstanke om brott, är nonsens. Det krävs brottsmisstanke för att polisen ska få vidta den typen av tvångsåtgärder.
Om det finns misstanke om pågående brott med fara för liv och hälsa får de gå in. Tror jag.
Om de bara vill fråga något får de inte gå in.
Men om en liten flicka kommer springandes naken i januari borde de ha hållit kvar P på platsen och kontaktat socialjouren imo.
Senast redigerad av Yanii 2020-02-06 kl. 08:03.
Citera
2020-02-06, 08:09
Medlem
Citat:
– Då fanns inga omsorgsbrister. Tvångsvården av hennes äldre son upphörde också, han fick komma hem under våren 2019, berättar Per Oehme, advokat.

Beträffande den äldre sonen var socialtjänsten och mamman överens om att det inte längre förelåg skäl för tvångsvård, enligt kvinnans advokat. Pojken flyttade hem först och flickan, som hade en längre tids återanpassning, kom senare. Uppgifterna kan varken bekräftas eller dementeras av socialtjänsten.

Citat:
Kvinnan och den nu häktade mannen har ytterligare ett barn tillsammans, en son som är yngre än den treåriga flickan.

– Han har aldrig varit föremål för tvångsvård, säger Per Oehme.

https://mobil.nt.se/nyheter/norrkopi...om6492820.aspx

Norrköpings tidningar idag sagt av kvinnans advokat.
Citera
2020-02-06, 08:16
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Uppfattar att föräldrarna är klart olämpliga i närheten av framför allt barn.
Uppfattar R som hjärntvättad av Patrik Lingman, som jag uppfattar som en dj*vul.
Citat ur förvaltningsrätten 2016:

Just så. Hon måste av programmeras.
Frågan är om hon orkar med livet så länge till.
Citera
2020-02-06, 08:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Just så. Hon måste av programmeras.
Frågan är om hon orkar med livet så länge till.

Citat:
Uppfattar R som hjärntvättad av Patrik Lingman, som jag uppfattar som en dj*vul.
Spoiler
"Rebecka Gustafsson kan inte sätta gränser gentemot Patrik Lingman. Hon har ständigt negligerat, försvarat och förklarat hans beteende, vilket är en stor osäkerhetsfaktor. "

Spoiler
FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING
DOM
2016-06-16
Meddelad i Linköping

VAD PARTERNA ANFÖRT
Nämnden
Det finns allvarliga missförhållanden i barnets hemmiljö. Båda föräldrarna lider av psykisk ohälsa samt har en överkonsumtion av tabletter och ett missbruk. Missförhållandena medför en påtaglig risk för att barnets hälsa och utveckling skadas. Placering kan inte ske på frivillig väg, eftersom Rebeckas samtycke inte bedöms som tillförlitligt.
Den nu aktuella utredningen inleddes den 11 april 2016 efter att en anmälan inkommit från Kvinnokliniken om att Rebecka inte kommit på planerade uppföljningsbesök under graviditeten. Anmälan inkommer också i samband med förlossningen, då Patrik (flickans far, ej vårdnadshavare) är upprörd och hotfull. Han har med sig egenköpt lustgas som han inhalerar inför personal. När verksamhetschefen försöker lugna ner honom blir denne hotad. Vakt får tillkallas för att avhysa Patrik. Avdelningen får hållas låst under den tid som Rebecka vårdas där. Rebecka är kvar på BB i nio dagar och erbjuds under denna tid att placeras tillsammans med sitt barn. Rebecka samtycker inledningsvis till detta men ändrar sig sedan. När placeringen av flickan ska verkställas har Rebecka redan åkt därifrån och lämnat barnet hos personalen på BB.
Nämnden har även kännedom om Rebecka sedan tidigare utredningar. Familjen aktualiserades hos socialtjänsten första gången år 2010 då Rebecka ansökte om kontaktfamilj för sin son A. Hon hade då bott hos en kompis under en period utifrån en pressad ekonomisk situation och då elen hade stängts av i hennes lägenhet. Utredningen avslutades eftersom ansökan återtogs.

Spoiler
Rebecka och Patrik träffades år 2013. Patrik har tre barn från en tidigare relation. I december 2014 inkommer orosanmälan från polisen efter att Rebecka och Patrik betett sig stökigt på ett café. De hade sina barn med sig. Patrik var upprörd och verbalt hotfull mot polisen. Utredning inleds men läggs ner igen, eftersom paret inte önskar ta emot stöd och då det inte finns skäl för akut oro för barnen.
Utredningen tas upp på nytt under sommaren 2015 efter att uppgifter inkommit om att A har ett avvikande och sexualiserat beteende. Beslut fattas om att A ska placeras hos sina morföräldrar i Ulricehamn, vilket Rebecka samtycker till. Placeringen avslutas den 19 december 2015. Den 30 december 2015 inkommer Rebecka och Patrik till socialkontoret och redogör för att A har fortsatt med sitt avvikande beteende och att de inte klarar av att ha honom boendes hos dem. A placeras i jourhem samma dag, med Rebeckas samtycke. När placeringen ska verkställas åker A i socialtjänstens bil tillsammans med Patrik och Rebecka. Patrik är vid detta tillfälle upprörd och arg, och måste bli tillsagd att inte skrika inför A. När de åker tillbaka i bilen är Patrik mycket arg och skriker åt handläggaren. Situationen är så obehaglig att beslut fattas om att socialsekreterare i fortsättningen inte ska träffa Patrik ensam och att vakt ska närvara vid möten. I jourhemmet berättar A att han är rädd för Patrik och att han har utsatts för bestraffningsmetoder av honom, som att tvingas sova i en plastpåse. När han får veta att socialtjänsten har beslutat att han inte behöver träffa Patrik uppfattas han som lättad.”

Frågan är om det inte är Patrik som bestraffat lilla E och att det slutade så här illa. Och att R, helt styrd av P inte vågat kontakta vården. Domarna visar ju på instabilitet och våldsamhet. Men det låter även som att han inte bara lider av psykisk ohälsa utan även någon personlighetsstörning.
Jag tror det är han som fått ett utbrott som orsakat Es död.

Finnas det nåt foto på denna sjuka Patrik Lingman?
Citera
2020-02-06, 08:47
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Det jag menar är att det finns modeller (kanske inte officiellt men det tillämpas ändå när det gäller män som slår kvinnor för att kunna bedöma om mannen kommer "ta slut" eller fortsätta) för hur "farliga" män anses vara baserat på ett antal frågor som besvaras. Om detta tillämpades i högre utsträckning kanske dessa farliga upprepade våldsamma människor inte skulle kunna mörda fler under sin livstid.

Tänker du på en fredabedömning? De består av ett antal frågor, vars svar sammanställs till något "poäng" (måste finnas ett bättre ord, men jag kommer inte på något nu).
"Poängen" visar i sin tur hur farlig partnern kan bedömas vara.

Jag har själv gjort en sådan, men det är många år sedan.
Problemet med en fredabedömning är att det är offret som svarar på frågorna socialtjänsten/de anställda på kvinnojouren ställer, vilket leder till att offret styr resultatet genom hur ärlig hen är i sina svar.

I detta fall kan jag tänka mig att en fredabedömning skulle visa att risken för våld vore låg eftersom R troligen hade ljugit. Detta baserar jag på hur hon skyddat och försvarat P tidigare.

https://www.socialstyrelsen.se/utvec...dguiden/freda/
Citera
2020-02-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Tänker du på en fredabedömning? De består av ett antal frågor, vars svar sammanställs till något "poäng" (måste finnas ett bättre ord, men jag kommer inte på något nu).
"Poängen" visar i sin tur hur farlig partnern kan bedömas vara.

Jag har själv gjort en sådan, men det är många år sedan.
Problemet med en fredabedömning är att det är offret som svarar på frågorna socialtjänsten/de anställda på kvinnojouren ställer, vilket leder till att offret styr resultatet genom hur ärlig hen är i sina svar.

I detta fall kan jag tänka mig att en fredabedömning skulle visa att risken för våld vore låg eftersom R troligen hade ljugit. Detta baserar jag på hur hon skyddat och försvarat P tidigare.

https://www.socialstyrelsen.se/utvec...dguiden/freda/

Låter troligt.
Min uppfattning om från hur RG var på tiden vi umgicks och vad jag fått höra mer aktuellt så är hennes brist att hon försvarar, skyddar och ljuger för PL.
Även när det drabbar hennes barn. Tyvärr.
Citera
2020-02-06, 09:00
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytsmygaren
Kan detta vara P*trik? https://minfil.com/B1F00bS2na/A665AE...E8C879E8B_jpeg

Puff.
Citera
2020-02-06, 09:18
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Problemet med strängre straff är huvudsakligen att de inte hjälper. Visst kan man tycka att den svenska modellen är mjäkig men i internationell jämförelse har vi låg risk för återfall i brott, vilket väl är det eftersträvansvärda.

Du, jag ser att jag skrivit fel förut, jag glömde läsa igenom texten innan jag postade och skrev helt tokigt. "Uppsåt inkluderar likgiltighetsuppsåt, vilket är när du förstår vad som riskerar att hända men gör det ändå. Vållande får inte inkludera något sådant uppsåt, så det som krävs är att du inte ville döda barnet samt att du inte förstod att barnet skulle dö av händelsen." - För vållandebrott krävs att man förstått att en risk varit aktuell. Det krävs alltså att man förstår att det finns en risk för att barnet skadas allvarligt eller dör för att man ska kunna dömas för vållande till annans död. När det gäller ett barn som har blivit misshandlat till döds över en lång tidsperiod och som dör en tid efter misshandeln, så är det inte mord (om inte syftet varit att döda barnet) eftersom inget uppsåt att döda funnits. Dödsfallet är en oönskad bieffekt, även om den som slog förstod att det riskerade att hända så var det inte det som var avsikten.

Jag förstår att det här kan verka rätt grötigt (särskilt eftersom jag postade tokigt förut), men försök se vållandebrottet för vad det är - ett sätt att försöka fånga upp handlingar som är straffbara men där man inte kan bevisa att det funnits uppsåt att döda.

Det första fetade: det må vara så att det inte hjälper den intagne, men det hjälper ju oss på rätt sida fängelsemuren.

Det andra fetade: var går gränsen för när man kan hävda uppsåt? När ett vapen/tillhygge använts?
Annars borde de flesta som tar död på någon dömas för vållande, såvida de inte själva säger att de planerat att mörda någon?
Att under veckor/månader plåga en annan människa tills den till slut dör, borde räknas som mord även om gärningsmannen säger "ooops, inte trodde jag att det skulle gå så illa"?

Dömdes 'hyresvärden från helvetet' och Bobbys föräldrar till vållande eller till mord? Om de sagt att de inte haft uppsåt att döda, och åklagaren inte funnit bevis för att de planerade att döda någon, så bör vållande vara rubriceringen?

Jag googlade på vållande till annans död, och hittade en artikel som var både intressant och skrämmande (enligt mig).
Visst anser jag att bevisningen måste vara bortom rimligt tvivel, att man inte ska dömas för brott man inte begått osv, men ibland undrar man hur folk resonerar.
Men det är väl tur att jag inte är varken domare eller nämndeman eftersom jag är mer känslostyrd än rationell.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ill-annans-dod

"Enligt åklagaren hade de tre männen tillsammans och i samförstånd dödat mannen genom strypning, för att sedan packa in kroppen i tyg och sätta eld på den i skogen. Åklagaren hade yrkat på att männen skulle dömas för mord till fängelse i 18 år.
(...)
Tingsrätten delar dock inte åklagarens uppfattning om att männen hade för uppsåt att mörda mannen, utan går i stället på åklagarens andrahandsyrkande och dömer dem till synnerligen grov misshandel och vållande till annans död, grovt brott."

Efter att ha googlat samt blivit mer införstådd i kriterierna så misstänker jag att det kanske inte blir mer än vållande i detta fall.

Sista frågan (förlåt att jag trakasserar dig) : kan anledningen till att brott mot griftefriden tagits bort (för tillfället iaf) vara att straffet för det är lägre än straffet för vållande?
Om man begått flera brott så funkar det väl så i Sverige att de brotten med lägre straffvärde "bakas in" i det grövsta brottet?
Om man exempelvis har begått ett mord, en våldtäkt och ett rån, så sätts straffet på mord, medan de andra försvinner (alltså ur straffet, men inte ur belastningsregistret).
Citera
2020-02-06, 09:40
Medlem
Kan bekräfta att bilden ytsmygaren la upp är P.L

P.L Jobbade på pap*a gr*ppa tidigare.
Min vän jobbade där ett tag och beskrev P.L så här:

”Riktigt otrevlig typ. Hotfull på jobbet. Ofta full. Stal även saker”
Citera
2020-02-06, 09:57
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:

Nu vet jag inte hur det funkar när jag svarar på ett inlägg med spoilers, men hoppas att de hänger kvar.
Några punkter jag reagerade på när jag läste besluten i förvaltningsrätten och kammarrätten:

"Den nu aktuella utredningen inleddes den 11 april 2016 efter att en anmälan inkommit från Kvinnokliniken om att Rebecka inte kommit på planerade uppföljningsbesök under graviditeten. Anmälan inkommer också i samband med förlossningen, då Patrik (flickans far, ej vårdnadshavare) är upprörd och hotfull. Han har med sig egenköpt lustgas som han inhalerar inför personal. När verksamhetschefen försöker lugna ner honom blir denne hotad. Vakt får tillkallas för att avhysa Patrik. Avdelningen får hållas låst under den tid som Rebecka vårdas där.
Rebecka är kvar på BB i nio dagar och erbjuds under denna tid att placeras tillsammans med sitt barn. Rebecka samtycker inledningsvis till detta men ändrar sig sedan. När placeringen av flickan ska verkställas har Rebecka redan åkt därifrån och lämnat barnet hos personalen på BB."

Så hon gick inte på regelbundna kontroller hos MVC (som det hette på min tid).
Dessutom var väl E liten vid födseln, och mamman väldigt mager? Oavsett om det beror på tjack eller ätstörningar så har hon bevisligen inte tagit hand om sig (och bäbisen) under graviditeten.
Att E föddes med abstinens och att R inte ens ville ha E hos sig den tiden hon hade möjlighet kan också ses som ett tecken på att R hade abstinens och tyckte att Es skrik var för påfrestande.
Och varför i helvete hade P med sig egen lustgas?! Och till sig själv dessutom?!? Så jävla pinsamt.

"Familjen aktualiserades hos socialtjänsten första gången år 2010 då Rebecka ansökte om kontaktfamilj för sin son A.

Rebecka och Patrik träffades år 2013. Patrik har tre barn från en tidigare relation. I december 2014 inkommer orosanmälan från polisen efter att Rebecka och Patrik betett sig stökigt på ett café. De hade sina barn med sig. Patrik var upprörd och verbalt hotfull mot polisen. Utredning inleds men läggs ner igen, eftersom paret inte önskar ta emot stöd och då det inte finns skäl för akut oro för barnen.
Utredningen tas upp på nytt under sommaren 2015 efter att uppgifter inkommit om att A har ett avvikande och sexualiserat beteende. Beslut fattas om att A ska placeras hos sina morföräldrar i Ulricehamn, vilket Rebecka samtycker till. Placeringen avslutas den 19 december 2015. Den 30 december 2015 inkommer Rebecka och Patrik till socialkontoret och redogör för att A har fortsatt med sitt avvikande beteende och att de inte klarar av att ha honom boendes hos dem. A placeras i jourhem samma dag, med Rebeckas samtycke
"

Hur gammal är hennes förstfödde? Att i tidig ålder uppvisa ett avvikande och sexualiserat beteende bör väl troligen bero på att pojken utsatts för övergrepp?
Vem vet vilka skabb-människor mamman har dragit hem, och vad de har gjort med pojken medan R ligger avdäckad?

I någon av länkarna som finns i tråden står det även att P har förlorat ett barn. Jag tolkar det som att barnet har dött, annars borde de skriva 'förlorat vårdnaden om' eller något liknande.
Någon som vet hur det barnet dog, och hur gammalt det var?

Det fanns så många varningstecken långt innan Es död. Jag är glad att socialtjänsten såg dem, och kämpade för barnen.
Tyvärr räckte det inte, men det verkar som att de har gjort sitt bästa.

Att sådana här människor tillåts skaffa barn är ett jävla mysterium.
Att vuxnas rättigheter går före barnens, som inte har bett om att födas in i en sådan här fruktansvärd omgivning, är för mig oförståeligt.
Man borde återinföra tvångssterilisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in