Som flera har påpekat så håller såklart inte matematiken, du måste höja dina variabler.
du kan tyvärr inte sätta in kronor och tro att de magiskt förvandlas till tusenlappar.
Jag är vanlig löntagare med en firma vid sidan om som inte går plus för närvarande. Har familj, 2 hus och en massa rullande kostnader men jag vägrar bli pensionär fattig.
Jag började själv spara i aktier för första gången för 6 år sedan (köpte 100 Fortnox för 2439 kr),(värde idag 19500) , jag har delat upp mitt kapital i olika riskposter och sedan ökat mitt månadssparande gradvis från 2000kr/mån till 7000kr/mån
Några regler jag följt:
Jag har haft som mål att ha 10% av kapitalet fritt för att ha möjligheten att göra klipp med högre risk.
Om något oförutsett hänt eller om jag vill göra investera i familjen, inköp,resor etc så får det ALDRIG kosta mer än 20% av mitt totala kapital (vilket numera aldrig är aktuellt).
Börsen har ständigt ökat de senaste åren men har på sistone blivit skakig men det är bara ta det lugnt och följa planen.
I början fick man panik när Avansa kontot dök med några hundra kronor så man sålde i panik, men nu ser jag det som naturligt om det dyker 40k som i förra veckan. Då investerade jag mer (mina 10%) och nu efter rekylen som var naturlig är portföljen ännu större.
Allt är matematik och visst är det bättre att spara 2000kr/ mån i fonder och aktier än att bränna dem eller sätta in dem på 0% räntekonton men sätt en plan på att tänka på dina pengar och ge dem den vård de förtjänar så kommer de att växa, inte konstant men börsen har en nettoavkastning som vida överstiger Svensk inflation. Det som oroar mig mer är Svenska kronan, frågan är om vi inte kommer att tappa ytterligare 10% mot Dollarn och det är ett mycket större problem om man sparar i svensk valuta.