2020-02-05, 23:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Det är inte 7% per år, ibland går det ner kraftigt.
Då gäller det att ha is i magen, något dom flesta absolut inte har.

Istället säljer folk på botten, och köper på toppen.
Slutligen har man förlorat mer pengar än vad man stoppade in.

Eller så undviker man att köpa på toppen och sälja på botten utan istället ligger långsiktigt investerad och få ca 7% i snitt efter inflation räknat i USD.
Citera
2020-02-06, 01:22
Medlem
RumpNietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Undansätta pengar är en mycket stor arbetsinsats för mig.

Så din tråd ska alltså tolkas mer som "det är så jävla svårt att bli riktigt snuskigt rik genom att bara sitta på arslet och göra ingenting"? Ja, välkommen till verkligheten.

Jag har för min egen del slagit det långsiktiga börsgenomsnittet (med råge) nästan alla år jag handlat med aktier med bara ett fåtal undantag så du kan absolut klättra mycket snabbare än vad de 7-8 procenten per år tillåter om du lägger manken till, och alltså även nå dina mål bra mycket snabbare än din initiala uträkning om du anstränger dig lite mer än att bara passivt "stoppa pengar i börsmadrassen". Men gillar man inte att anstränga sig så blir det ju inte mycket till resultat heller förstås, oavsett vad det handlar om i livet.

Sen har jag väldigt svårt att förstå varför man måste upp i över 30-50 miljoner innan man börjar känna sig rik eller tycka att det var värt besväret, men det är väl en annan fråga.
Citera
2020-02-06, 02:25
Medlem
Hur fasiken kunde typ lasermannen Ausonius bli miljonär genom börsen på bara nåt år på 80 eller 90talet? Han är inte särskilt intelligent heller. Då borde varenda svensson kunna bli rik där. Vi vanliga dödliga vet inte ens vad börsen är eller hur det funkar liksom.
Citera
2020-02-06, 02:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
Så din tråd ska alltså tolkas mer som "det är så jävla svårt att bli riktigt snuskigt rik genom att bara sitta på arslet och göra ingenting"? Ja, välkommen till verkligheten.

Jag har för min egen del slagit det långsiktiga börsgenomsnittet (med råge) nästan alla år jag handlat med aktier med bara ett fåtal undantag så du kan absolut klättra mycket snabbare än vad de 7-8 procenten per år tillåter om du lägger manken till, och alltså även nå dina mål bra mycket snabbare än din initiala uträkning om du anstränger dig lite mer än att bara passivt "stoppa pengar i börsmadrassen". Men gillar man inte att anstränga sig så blir det ju inte mycket till resultat heller förstås, oavsett vad det handlar om i livet.

Sen har jag väldigt svårt att förstå varför man måste upp i över 30-50 miljoner innan man börjar känna sig rik eller tycka att det var värt besväret, men det är väl en annan fråga.

Glöm inte att dessa 7-8% som det talas om baseras på hur amerikanska börsföretag som är noterade i USD har presterat efter kompensering för inflation. Omräknat till vår svagare valuta SEK blir det en högre avkastning.
Citera
2020-02-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Påstående utan argumentation.

Du blandar ihop att driva enskilda företag med rena investeringar i börsen. Enskilda nystartade företag har extremt mycket högre risk än breda börsinvesteringar.

Förstår inte vad du försöker säga? Jag berättade bara hur vi gjorde.

Edit: Nu förstår jag. Det fanns de som bildade producerande företag, andra som placerade på nystartade projekt men många investerade bara på börsen. Gemensamt var ändå att man belånade sitt aktieinnehav i många fall hårt.
Senast redigerad av Mypointis 2020-02-06 kl. 12:27.
Citera
2020-02-06, 13:03
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Som flera har påpekat så håller såklart inte matematiken, du måste höja dina variabler.
du kan tyvärr inte sätta in kronor och tro att de magiskt förvandlas till tusenlappar.

Jag är vanlig löntagare med en firma vid sidan om som inte går plus för närvarande. Har familj, 2 hus och en massa rullande kostnader men jag vägrar bli pensionär fattig.

Jag började själv spara i aktier för första gången för 6 år sedan (köpte 100 Fortnox för 2439 kr),(värde idag 19500) , jag har delat upp mitt kapital i olika riskposter och sedan ökat mitt månadssparande gradvis från 2000kr/mån till 7000kr/mån

Några regler jag följt:
Jag har haft som mål att ha 10% av kapitalet fritt för att ha möjligheten att göra klipp med högre risk.

Om något oförutsett hänt eller om jag vill göra investera i familjen, inköp,resor etc så får det ALDRIG kosta mer än 20% av mitt totala kapital (vilket numera aldrig är aktuellt).

Börsen har ständigt ökat de senaste åren men har på sistone blivit skakig men det är bara ta det lugnt och följa planen.
I början fick man panik när Avansa kontot dök med några hundra kronor så man sålde i panik, men nu ser jag det som naturligt om det dyker 40k som i förra veckan. Då investerade jag mer (mina 10%) och nu efter rekylen som var naturlig är portföljen ännu större.

Allt är matematik och visst är det bättre att spara 2000kr/ mån i fonder och aktier än att bränna dem eller sätta in dem på 0% räntekonton men sätt en plan på att tänka på dina pengar och ge dem den vård de förtjänar så kommer de att växa, inte konstant men börsen har en nettoavkastning som vida överstiger Svensk inflation. Det som oroar mig mer är Svenska kronan, frågan är om vi inte kommer att tappa ytterligare 10% mot Dollarn och det är ett mycket större problem om man sparar i svensk valuta.
Citera
2020-02-06, 17:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Glöm inte att dessa 7-8% som det talas om baseras på hur amerikanska börsföretag som är noterade i USD har presterat efter kompensering för inflation. Omräknat till vår svagare valuta SEK blir det en högre avkastning.
Dina siffror råkar (?) vara framtagna under den period när USA-börserna stigit längst period genom alla tider (efter börskraschen 2007). De siffrorna faller direkt om man pratar mer långsiktigt än så, t.ex 30 år.

Samtliga snitt-siffror man tar fram över perioder på 5/10/20/30 år är extremt beroende av när man börjar och när man slutar. Alla slutar rimligen idag 2020, vilket råkar vara ATH högsta börsvärdet någonsin i USA. Att ens fantisera att det från detta extremläge ska stiga likadant i 10 år till är ganska korkat. Det skulle sannolikt innebära att Microsoft eller Apple eller Amazon ensamt måste vara mer värt än alla bolag i hela Europa t.ex. Microsoft har redan 4-dubblats på ganska kort tid. Vad är möjligheten för en 4-dubbling till tycker du? Noll.

Dvs köp inte nu. Dina föreslagna siffror är bubbel-siffror.

I övrigt så har TS rätt. Ingen blir rik på börsen som inte är expert och lyckas övertrumfa andra som också anser sig vara experter. Vilket är rimligt. Om vem som helst kunde bli rik på börsen så skulle alla vara rika. Bättre att köpa en bostad, så kan man samtidigt bo billigt. Det är det sättet som flest svenskar blivit miljonärer. Jag tror vi är 370.000 svenskar som är goda för 1M dollar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-02-06 kl. 17:33.
Citera
2020-02-06, 17:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dina siffror råkar (?) vara framtagna under den period när USA-börserna stigit längst period genom alla tider (efter börskraschen 2007). De siffrorna faller direkt om man pratar mer långsiktigt än så, t.ex 30 år.
Sedan 1990 har S&P 500 avkastat 10% om året med återinvesterade utdelningar.

11.7% sedan 1980.

10.5% sedan 1970.
Citat:
Alla slutar rimligen idag 2020, vilket råkar vara ATH högsta börsvärdet någonsin i USA.
Det är ofta ATH.

Tex 1980,82,83,85, 86,87,89,90, 91,92,93 etc.

Jag hade gärna köpt för de priserna.

Citat:
I övrigt så har TS rätt. Ingen blir rik på börsen som inte är expert och lyckas övertrumfa andra som också anser sig vara experter.
Det är ju objektivt fel.

Citat:
Vilket är rimligt. Om vem som helst kunde bli rik på börsen så skulle alla vara rika.
Nej, det följer inte.

Det är ju bara att kolla på lyxfällan.
Citera
2020-02-06, 18:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Fel och fel.

Det inte mina siffror utan detta är siffror som baseras på all historik som finns för USA's börsföretag och inte bara de senaste 30 åren. Det råder också mycket stor enighet om att detta är rimliga siffror att utgå ifrån även om historisk avkastning aldrig är en garanti för framtida avkastning.

Sedan har jag även personligen granskat historiken och också kommit fram till att de här siffrorna är välgrundade.
Citera
2020-02-06, 18:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fel och fel.

Det inte mina siffror utan detta är siffror som baseras på all historik som finns för USA's börsföretag och inte bara de senaste 30 åren. Det råder också mycket stor enighet om att detta är rimliga siffror att utgå ifrån även om historisk avkastning aldrig är en garanti för framtida avkastning.

Sedan har jag även personligen granskat historiken och också kommit fram till att de här siffrorna är välgrundade.
På nasdaq finns Amazon, apple, microsoft, alphabet, facebook, cicsco, intel, netflix, paypal. Samtliga internetföretag, inte ett enda fanns 1975, de är nu dyrast i världen. Enligt dig ska detta fortsätta?

Här är nasdaqs chart sedan 1975.
https://www.macrotrends.net/1320/nasdaq-historical-chart

År 2000 sprack IT-bubblan. Sedan tog det 17 (sjutton...) år innan kurserna hade kommit ikapp.

Jag påstår att vi nu är i IT-bubble-läget. Den som köper nu får vänta 17 år innan han får tillbaka sina pengar. Han får dock ränta på pengarna i form av utdelning.

Här en annan kul kurva. Sales per earning, dvs proportionerna mellan företagens försäljning i USA och börskursen:
https://www.marketwatch.com/story/behold-the-scariest-chart-for-the-stock-market-2018-08-08
Värdet 2018 hade med råge passerat bubbelåret 2000 och är idag ytterligare 25% högre. Den som påstår att vi ska fortsätta rakt uppåt på samma sätt är en orimligt positiv person. Som att köpa en lott och tro att man får högsta vinsten.

Skarp bubbelvarning, alla siffror visar det.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-02-06 kl. 18:45.
Citera
2020-02-06, 18:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
På nasdaq finns Amazon, apple, microsoft, alphabet, facebook, cicsco, intel, netflix, paypal. Samtliga internetföretag, inte ett enda fanns 1975, de är nu dyrast i världen. Enligt dig ska detta fortsätta?

Wow jag är imponerad över att du har upptäckt det men det har inget med det jag skrivit att göra.
Citera
2020-02-06, 18:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Wow jag är imponerad över att du har upptäckt det men det har inget med det jag skrivit att göra.
Jo, de företagen ingår i dina siffror och står för en orimligt stor del av den tillväxt som du räknar som "normalläge". Tvärtom har vi aldrig sett motsvarande företag växa så snabbt någonsin, och med så höga värderingar. Och du tycker det är självklart att det fortsätter likadant i 25 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in