2020-02-04, 13:00
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejda
La in några jobb jag sökt i min aktivitetsrapport idag på arbetsförmedlingen. Något nytt och något jag aldrig sett tidigare (vet dock att det förekommer) var ett litet meddelande om att arbetsförmedlingen gör stickprov och kontroller huruvida man sökt de jobb man uppgett. Detta gick att stänga ned.

Är detta ett tecken på att de just nu kör en kontroll och att jag kan bli utvald? Om kontroll sker... hur ska man bevisa att man sökt de jobb där man enbart ringt till ett specifikt företag och frågat efter jobb?

Såg också det. Alla får det meddelandet nu. Då får du väl gå dit och be om underlag att du ringt in.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/stod-och-ersattning/om-du-behover-redovisa-sokta-jobb
Citera
2020-02-04, 15:21
Medlem
Om man ska deklarera 5-20 jobbrelaterade aktiviteter per månad och man bor i en liten stad/ort hur i hela friden ska det gå till?
Det kanske bara finns 20 arbetsgivare på orten eller inom pendlingsavständ.
Kan man köra repriser på sina aktivitetsrapporter låt säga varje halvår?
Citera
2020-02-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturnatten
Om man ska deklarera 5-20 jobbrelaterade aktiviteter per månad och man bor i en liten stad/ort hur i hela friden ska det gå till?
Det kanske bara finns 20 arbetsgivare på orten eller inom pendlingsavständ.
Kan man köra repriser på sina aktivitetsrapporter låt säga varje halvår?
Förstår heller inte hur det ska gå till. Men rent officiellt så vill ju arbetsförmedligen att man även ska söka jobb utanför sitt bostadsområde, t.ex i en större stad och vara beredd på att flytta. Du får väl fylla ut med några såna aktiviteter.
Citera
2020-02-04, 17:08
Medlem
Christopher.s avatar
Bor du i Malmö, sök jobb i Pajala där du kräver att arbetsgivaren står för boende och reseersättning. Säg att du har dåligt humör och gillar sprit. Sedan spammar du 20 random arbetsgivare, klart. Regelverket är slappt som det redan är, tar 5 minuter i månaden sedan kan du röka hasch.
Citera
2020-02-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Bor du i Malmö, sök jobb i Pajala där du kräver att arbetsgivaren står för boende och reseersättning. Säg att du har dåligt humör och gillar sprit. Sedan spammar du 20 random arbetsgivare, klart. Regelverket är slappt som det redan är, tar 5 minuter i månaden sedan kan du röka hasch.

Tänkte mig nog ett mer seriöst hanterande av aktivitetsrapporteringen för egen del.
Och med det mer intressanta inlägg än ditt, där vi kan tipsa varandra hur man på bästa sätt ska kunna hantera aktivitetsrapporteringen.

Men för min del så får du gärna röka på och söka arbete i Pajala. Lycka till :-)
Citera
2020-02-04, 19:47
Medlem
Under förutsättning att man inte skriver upp väldigt udda jobb som få kan tänkas söka så har jag svårt att se att någon skulle bli påkommen även om AF skulle ringa arbetsgivaren. Om de fick in några hundra sökande så har de varken tid eller lust att leta upp om en viss person sökt jobbet eller inte utan kommer bara svara "ja", eller "Det tror jag", "antagligen" eller nåt sånt.
Citera
2020-02-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Och om du måste visa underlag på att du sökt jobben ?

Från AFs Hemsida:

Om du är arbetslös och får någon form av ersättning kan vi ibland begära underlag som visar att du har sökt de jobb som du har redovisat i din aktivitetsrapport.

Så här går det till
Om du blir utvald för kontroll får du ett brev från oss, tillsammans med en svarsblankett. I svarsblanketten ser du vilka jobb som du ska visa att du har sökt. Du kan visa att du har sökt ett redovisat jobb genom att skicka in till exempel:

Din ansökan
dokumentation som visar att du har sökt jobbet, till exempel ett svar från arbetsgivaren som visar att du har sökt jobbet, eller något annat underlag som visar att arbetsgivaren har tagit emot ansökan från dig
en skärmbild av bekräftelse på att du sökt jobbet.
Spara dokumentation som visar att du har sökt ett redovisat jobb i minst tre månader.

Vad händer om du inte svarar?
Om du inte skickar in den ifyllda svarsblanketten i tid, eller om du inte kan visa att du har sökt de jobb som du redovisat i aktivitetsrapporten, kan det påverka din rätt till ersättning.

Om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller insats är det Arbetsförmedlingen som utreder rätten till ersättning. Om du har ersättning från a-kassan kan Arbetsförmedlingen meddela a-kassan, som då utreder rätten till ersättning.
Senast redigerad av andersimalmo 2020-02-05 kl. 22:04.
Citera
2020-02-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Under förutsättning att man inte skriver upp väldigt udda jobb som få kan tänkas söka så har jag svårt att se att någon skulle bli påkommen även om AF skulle ringa arbetsgivaren. Om de fick in några hundra sökande så har de varken tid eller lust att leta upp om en viss person sökt jobbet eller inte utan kommer bara svara "ja", eller "Det tror jag", "antagligen" eller nåt sånt.

Problemet som jag ser det är hur man ska kunna redovisa ett jobb man sök via formulär på arbetsgivares hemsida och särskilt om man då inte fått något svar eller bekräftelse på ansökan ?

Detta är väldigt vanligt bland arbetsgivare !
Senast redigerad av andersimalmo 2020-02-05 kl. 22:15.
Citera
2020-02-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersimalmo
Problemet som jag ser det är hur man ska kunna redovisa ett jobb man sök via formulär på arbetsgivares hemsida och särskilt om man då inte fått något svar eller bekräftelse på ansökan ?

Detta är väldigt vanligt bland arbetsgivare !
Efter att ha läst denna varning och Arbetsförmedlingens information har jag börjat ta skärmdumpar på alla såna sidor. Det suger att göra men ja, dom nämner ju skärmdumpar specifikt.
Citera
2020-02-05, 22:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Som rubriken lyder,

Kollar de om man sökt jobben man anger i sin rapport och hur gör de isåfall?

Jag har inte sökt jobb på ett bra tag nu hahaha då jag blivit så utbränd och sjukt trött på det. Jag har de senaste 4 månaderna inte sökt ett enda jobb hahahahahaha och har ljugit för AF och angett namn på företag som inte finns utan som jag i min fantasi hittat på haha

Kan detta märkas längre fram och kommer jag hamna i trubbel då och bli återbetalningskyldig?

Jag ljuger i rapporten för att få ersättning vilket alla skulle göra.........

Och ja.....blablabla buuhuu bääää det är ju verkligen så jättesynd för er moderata skattebetalare att jag snyltar på era pengar.....men jag behöver dom haha sluta vara sånna snåla och giriga pengakåta jävlar......är pengar verkligen allt i världen för er??? Om så är fallet så har ni nog verkligen guldfeber och borde söka vård för det

Att AF skulle ha tid för att anstränga sig för att sätta dit fuskare låter väldigt osannolikt. Jag har aldrig hört talas om att någon åkt dit för fusk. Men kan det hända????

Jag är en vit infödd svensk som talar och skriver flytande svenska bara så ni vet och så att jag slipper få massa påhopp om att jag är en bidragsberoende blatte och annan rasistisk bullshit.
Du--- de gjorde stickprover på 90-talet så varför skulle de inte göra stickprover nu? Du kan ju inte vara klok.
Citera
2020-02-11, 20:31
Medlem
blajkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersimalmo
Och om du måste visa underlag på att du sökt jobben ?

Från AFs Hemsida:

Om du är arbetslös och får någon form av ersättning kan vi ibland begära underlag som visar att du har sökt de jobb som du har redovisat i din aktivitetsrapport.

Så här går det till
Om du blir utvald för kontroll får du ett brev från oss, tillsammans med en svarsblankett. I svarsblanketten ser du vilka jobb som du ska visa att du har sökt. Du kan visa att du har sökt ett redovisat jobb genom att skicka in till exempel:

Din ansökan
dokumentation som visar att du har sökt jobbet, till exempel ett svar från arbetsgivaren som visar att du har sökt jobbet, eller något annat underlag som visar att arbetsgivaren har tagit emot ansökan från dig
en skärmbild av bekräftelse på att du sökt jobbet.
Spara dokumentation som visar att du har sökt ett redovisat jobb i minst tre månader.

Vad händer om du inte svarar?
Om du inte skickar in den ifyllda svarsblanketten i tid, eller om du inte kan visa att du har sökt de jobb som du redovisat i aktivitetsrapporten, kan det påverka din rätt till ersättning.

Om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller insats är det Arbetsförmedlingen som utreder rätten till ersättning. Om du har ersättning från a-kassan kan Arbetsförmedlingen meddela a-kassan, som då utreder rätten till ersättning.

Hur fan tänkte AF här ?

Idag ansöker man uteslutande till 95% på länkar till sidor där man manuellt ska fylla i en jäkla massa uppgifter, bara i vissa fall kan man bifoga personligt brev, för det mesta finns bara plats för en cv i formatet CV.doc. Ytterst få arbetsgivare söker själva idag via mail, det går genom massa olika service-företag med helt hopplösa hemsidor som uppenbarligen bara konstruerats för robot-avläsning.

Min gumma sökte tidigare nytt jobb och svor högt över alla jävla sidor som skulle fyllas i, en tjänst hos företag x-y eller z tog i genomsnitt 35-45min när man fyllt i allt, där det sen är en robot som skannar av ansökningarna och börjar oftast med att kasta ut alla över typ 45+. Av 10 ansökningar fick gumman mail i 3 st ansökningar att hon sökt, dom här länksidorna är dessutom svåra att skärmdumpa då det är flera sidor, sitter man sen på en mac och dumpar kan inte AF-personalen läsa filen då dom jobbar i Windows.
Sen får man i c:a 30-35% av ansökningarna svar typ 3-4 mån senare att tjänsten har tillsatts och man tackar för intresset, i övrigt får man aldrig någon kontakt med firma x som man sökt till.

Någon här nämnde nya GDPR-lagen, det blir ju intressant när man fyllt i dessa sidor, den aktören bakom sidan lär inte skicka materialet till AF, även om det nu skulle vara en statlig företag - för urvalet görs ju av ett privat rerykteringsföretag som sållar ut 3-5 pers på 3-400 ansökningar, då ligger bollen hos dom.

Vi har fått ett jävla moment 22 nu om man först nu ska spara ner skärmdumpar på dessa hemsidor, sen har man inte ens tagit fram en standard för hur man tänkt sig detta.
Däremot vet jag nu att AF ska utföra "razzior" i detta ärende senast 1/3-2020, efter att ha fått på skallen vid en större undersökning, så cirkusen har bara börjat.

Det här dokumentet visar vilken cirkus ni har att vänta redan nästa månad:
https://www.iaf.se/globalassets/dokument/rapporter/2019-2020/2019-11-arbetsformedlingens-kontroll-av-deltidsarbetslosas-sokaktivitet.pdf
Senast redigerad av blajkonto 2020-02-11 kl. 20:36.
Citera
2020-02-13, 00:32
Medlem
Musik.mannens avatar
Den nya enheten Granskning och Kontroll är det nya Gestapo?
När det sägs att det inte finns pengar till välfärden eller till arbetsmarknadsutbildningar hur kan dom då skapa en särskild enhet utöver AF som ska kontrollera arbetssökande?
Att dom kommer utföra razzia mot arbetslösa låter väldigt överdrivet.
Blir nästa steg då att dom betalar folk att spionera på sina arbetslösa grannar?

Själv så har jag inget emot att söka dom jobb som jag anser mig vara kvalificerad för med undantag från jobb som kan äventyra min hälsa.

Oftast så har jag sökt jobb som jag kanske är lite för underkvalificerad för men sånt får arbetsgivarna faktiskt ta då vissa jobbannonser ser ut som rena fantasierna när det gäller krav på minst 10 års yrkes erfarenhet mm som ibland kan vara riktigt svårt att uppnå om man är ny inom ett yrke.

Hos jobbcoacher som jag tidigare har gått så pratade dom om att mycket är önskelista från arbetsgivarens sida men ibland kan man ju undra!
Senast redigerad av Musik.mannen 2020-02-13 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in