2020-01-23, 17:50
Medlem
Jag såg meddelandet för första gången idag och jag har inte fått någon information tidigare om att det är jag som ska visa upp underlag för de jobb som jag har sökt. Jag har alltid trott att AF själva kontrollerar med arbetsgivarna om det över huvud taget sker någon kontroll.

Jag rensar min mail varje dag och sparar aldrig på svarsmeddelanden där jag har fått avslag. Har tack och lov sökt de flesta jobb genom olika rekryteringssidor men från och med nu blir det till att spara svarsmailen.
Citera
2020-01-23, 19:00
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
Jag såg meddelandet för första gången idag och jag har inte fått någon information tidigare om att det är jag som ska visa upp underlag för de jobb som jag har sökt. Jag har alltid trott att AF själva kontrollerar med arbetsgivarna om det över huvud taget sker någon kontroll.

Jag rensar min mail varje dag och sparar aldrig på svarsmeddelanden där jag har fått avslag. Har tack och lov sökt de flesta jobb genom olika rekryteringssidor men från och med nu blir det till att spara svarsmailen.

Du rensar givetvis inte skickat boxen så har du allt legit.
Citera
2020-01-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Jag var arbetslös en vecka nu vid månadskiftet. Skulle byta jobb. Pallade 3timmar sen fick det vara nog. Orka gå upp 06.00. Fick gå tillbaks till mitt gamla jobb där jag sitter nu.

För att få A kassa för denna vecka så var jag tvungen fylla i något på arbetsförmedlingens sida. Annars skulle jag få en varning sa dom. En varning kunde man få utan att det påverkade ersättningen.

Min arbetsförmedlare sa att jag behövde inte söka jobb men att jag ändå var tvungen skicka det där. Är så att det automatiskt skickas till min A kassa om man inte skickar in.

Min arbetsförmedlar var trött på sitt jobb sa han. Fick bara skit.

fast varningen ligger kar så blir du arbetslös igen. och den gången kanske något strular eller du inte vill så då blir genast dom där varningarna betydligt hårdare.
Citera
2020-01-24, 00:32
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
fast varningen ligger kar så blir du arbetslös igen. och den gången kanske något strular eller du inte vill så då blir genast dom där varningarna betydligt hårdare.

Vettefan om varningen ligger kvar efter man jobbat ihop och uppfyller ett nytt arbetsvillkor, dvs jobbat 6 månader. Jag har ju jobbat 7 månader nu igen. Och det som är så jävla härligt är att när man har jobbat ihop ett nytt arbetsvillkor så får man börja stämpla på gamla perioden. Jag har 295 dagar kvar nu på förra. Så jag skulle kunna stämpla 295 dagar och sedan tack vare jag uppfyller arbetsvillkoret så får jag 300 nya dagar. Så 595 dagar skulle man kunna stämpla.

Men jag har drömjobbet. Jobbar på ett gym. Börjar när fan jag vill på dagen. Men ska vara där 12.00, men blir väl oftast runt 14.00. Gillar inte tidiga morgnar. Dagen börjar på eftermiddagen. Jobbat här i 10år, med kort avbrott. Fick bara en idé att jag skulle börja jobba som truckförare för jag fyllde 43, snart 44år. FOREVER YOUNG. När jag var 23 jobbade jag på Ica lager, nu skulle jag jobba på coop lager. Men hatar jobba. Är ju jobbigt. Jag vill äta, träna och surfa på internet. Göra vad jag vill på jobbet. Gymmet är ju jag som utrustat och chefen är kanon härlig. Han är inte svensk så vi kör som dom gör i Ungern.

Jag är fan expert på stämpla egentligen. Men var otroligt mkt lättare för 15-20år sedan. Inga jävla aktivitetsrapporter. När jag började stämpla då så hade jag haft 6månader sommarjobb på ica lager. Fick 300 nya stämpeldagar. Hade kvar 265 kanske. Sen sa dom att jag fick 300nya dagar för min arbetsförmedlare godkände det. Dom hade nyss höjt till 730kr dag. Nu om jag stämplar får jag 910kr dag. Inte så mkt pengar jämfört med jobba. Men friheten. Men jag har lika mkt frihet på jobbet på gymmet. Lönen min är anpassad för klara kravet för att få högsta A kassan.

Livet leker helt enkelt. Från 23års ålder till 43år. Lattjo Lajban, lever för att vara en jävla gud bland människor. Bara kör på.

Gällande varningar så gäller:

Första gången: du får en varning.
Andra gången: 1 dag utan ersättning.
Tredje gången: 5 dagar utan ersättning.
Fjärde gången: 10 dagar utan ersättning.
Femte gången: rätten till ersättning upphör tills du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor.
Citera
2020-01-24, 14:14
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Det ryktas om stickprovskontroller. Frågan är dock hur mycket tid och resurser som verkligen avsätts till det, speciellt i dagens läge.
Citera
2020-01-24, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Undrar hur länge man ska spara ev mejl/autosvar från arbetsgivare, Själv brukar jag rensa inkorgen 1 gång i månaden..
Dom kan väl inte kräva att man ska spara mejl i flera månader..vore ju sjukt, men står ingenstans hur lång tid.
Undrar detta jag med. Varför har AF inga tydligare riktlinjer över vad man ska spara eller inte? Helt omöjligt att veta annars.

Nån enstaka jobbportal jag sökt jobb via har inte ens skickat automatiska svarsmail så dom har jag inte ens bevis på att jag sökt. Jag har ju helt 100% ärligt sökt jobbet, men samtidigt blir jag ändå lite nojjig över att faktiskt rapportera det.
Citera
2020-01-25, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonnerBlitz
Det ryktas om stickprovskontroller. Frågan är dock hur mycket tid och resurser som verkligen avsätts till det, speciellt i dagens läge.

Tid och resurser finns redan, med tanke på att Arbetsförmedlingens nya enhet Granskning och Kontroll är i uppstarten och rekryterar för fullt.
Citera
2020-01-25, 13:13
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Vettefan om varningen ligger kvar efter man jobbat ihop och uppfyller ett nytt arbetsvillkor, dvs jobbat 6 månader. Jag har ju jobbat 7 månader nu igen. Och det som är så jävla härligt är att när man har jobbat ihop ett nytt arbetsvillkor så får man börja stämpla på gamla perioden. Jag har 295 dagar kvar nu på förra. Så jag skulle kunna stämpla 295 dagar och sedan tack vare jag uppfyller arbetsvillkoret så får jag 300 nya dagar. Så 595 dagar skulle man kunna stämpla.

Men jag har drömjobbet. Jobbar på ett gym. Börjar när fan jag vill på dagen. Men ska vara där 12.00, men blir väl oftast runt 14.00. Gillar inte tidiga morgnar. Dagen börjar på eftermiddagen. Jobbat här i 10år, med kort avbrott. Fick bara en idé att jag skulle börja jobba som truckförare för jag fyllde 43, snart 44år. FOREVER YOUNG. När jag var 23 jobbade jag på Ica lager, nu skulle jag jobba på coop lager. Men hatar jobba. Är ju jobbigt. Jag vill äta, träna och surfa på internet. Göra vad jag vill på jobbet. Gymmet är ju jag som utrustat och chefen är kanon härlig. Han är inte svensk så vi kör som dom gör i Ungern.

Jag är fan expert på stämpla egentligen. Men var otroligt mkt lättare för 15-20år sedan. Inga jävla aktivitetsrapporter. När jag började stämpla då så hade jag haft 6månader sommarjobb på ica lager. Fick 300 nya stämpeldagar. Hade kvar 265 kanske. Sen sa dom att jag fick 300nya dagar för min arbetsförmedlare godkände det. Dom hade nyss höjt till 730kr dag. Nu om jag stämplar får jag 910kr dag. Inte så mkt pengar jämfört med jobba. Men friheten. Men jag har lika mkt frihet på jobbet på gymmet. Lönen min är anpassad för klara kravet för att få högsta A kassan.

Livet leker helt enkelt. Från 23års ålder till 43år. Lattjo Lajban, lever för att vara en jävla gud bland människor. Bara kör på.

Gällande varningar så gäller:

Första gången: du får en varning.
Andra gången: 1 dag utan ersättning.
Tredje gången: 5 dagar utan ersättning.
Fjärde gången: 10 dagar utan ersättning.
Femte gången: rätten till ersättning upphör tills du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor.

Så på 20 år har du i princip gjort ingenting...? Du vet inte vad du missar. Men visst, slösa du bort ditt enda liv med att kolla på Memes på internet.
Citera
2020-01-25, 15:47
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Så på 20 år har du i princip gjort ingenting...? Du vet inte vad du missar. Men visst, slösa du bort ditt enda liv med att kolla på Memes på internet.

Jag har gjort en jävla massa. Om det är jobb som menas. För mkt. Mitt första jobb var på volvo som montör 1992 som 16åring. Sedan jobbade jag som lagerarbetare på ett Ica lager. Jobbat som kommunalarbetare. Jobbat på Ragnsells, jobbat på Stena Stål. Sedan 10år nu på ett gym. Vet inte om man kan kalla 3 timmar sitta och gapa på Coop lagret att jobba?

Men det är något jag kan skriva i mitt CV det med.

Jag lever mitt liv för att må och se jävligt bra ut. Mitt nuvarande jobb är helt perfekt. Sitter ju på jobbet nu en Lördag och skriver det här. Med en burkletande ASEA/ABB civilingenjör utanför som gapar om kommunister och tyskjävlar.

Min arbetsplats är som mitt andra hem. Här finns allt. Lagar mat, tvättar kläder, kan sova i en säng i källaren om jag vill. Gymmet ligger i en idrottshall. Massa olika kampsporter och sedan i stora hallen så är det skolgymnastik. Det är helt enkelt ett så jävla bra jobb så det kan inte beskrivas i ett inlägg här.

Min anställning är jävligt speciell. Lön har jag både vit och svart. Då jag kan göra vissa jobb åt folk. Jag har en 10årig investering i fastigheter/lägenheter i Kroatien. Ger en jävla massa pengar i framtiden. Så fixar jag pensionen. Tänkte annars bilda ett pensionärsgäng med gubbligan och Nisse Pistol som förebild. Men idag och i framtiden får man väl nöja sig med småpengar från smårån av araber och negrer. Råna banker och postkontor går ju inte längre...

Så trots att jag stämplat i vissa perioder ganska länge så har jag jobbat en hel del under dom 27åren som jag vart i yrkeslivet.
Citera
2020-01-25, 18:09
Medlem
PingPongZongs avatar
Glömde ju bort ett jävligt roligt jobb jag haft. Kanske inte låter så roligt. Men jag var diskare på ett Hotell 1999. Ville bara nämna det. Vill ni veta mer så läs i filmforumet om tårtgeneralen eller FB tråden Hur långt har ni gått? Det mest sexuellt omoraliska ni gjort!
Citera
2020-01-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Du vet väl att allt här i livet inte består om jobb va många av oss jobbar ju enbart för att kunna ha en värdefull fritid och för mig går det mesta ut på att ha det jävligt roligt på fritiden...

jag själv har vart arbetslös en del men betydligt mer på 90-talet. mitt senaste jobb höll i runt åtta år och upphörde ganska nyligen(Gick in i väggen)... jag kliver upp, tränar lite och spelar en jävla massa datorspel, åker och ser band är mitt intresse eller natur vandra , fiska titta på saker, uppleva natur eller vad som helst.

Upplever nua tt folk bara använbder oss människor som nån slags betald slav,,, Säg själv hur man lever ett liv.

Upp och jobba åka hem laga mat muyket mer hinner man inte, gå och lägga sig och sen ringer klockan och man river sig upp fast det känns som mitt i natten. Sen kommer hegen om man orkar iten ett piss vilar kommer till jobbetr på måndag och man är itenutvilad och så jävla trött hela dagarna. Sen upprepa.

vad är det för jävla liv--- Nu är jag hemma och jag har fullt upp och är pigg och glad (fast jag har kämpat med utmattningssyndrom också, är betydligt bättre.).

men jag vet ju vissa gubbar som blir 65 tar ju hela livet slut för helt, dom har ju iten ett annat intresse än V75 och hur kul är det?, dom blir sittades på en sol sura och bittra utan något och dör väl lite senare av bitterhet., mitt liv kommer bara börja , jag längtar till den dan. ja om inte alla pajat hela pensionssystemet... jag är lite rädd för det så jag tänker att det är bättre att jag tar hand om mig nu än att vara helt paj vid 55 liksom. Så blir det ju om jag bara biter ihop och kör på.

Jag lovar allt i livet handlar inte om att alla måste gå till ett jobb.

Allt handlar om att vi ska ha det bra och hitta nya sätta att leva på.
Senast redigerad av Brodrude 2020-01-30 kl. 15:17.
Citera
2020-02-03, 17:24
Medlem
La in några jobb jag sökt i min aktivitetsrapport idag på arbetsförmedlingen. Något nytt och något jag aldrig sett tidigare (vet dock att det förekommer) var ett litet meddelande om att arbetsförmedlingen gör stickprov och kontroller huruvida man sökt de jobb man uppgett. Detta gick att stänga ned.

Är detta ett tecken på att de just nu kör en kontroll och att jag kan bli utvald? Om kontroll sker... hur ska man bevisa att man sökt de jobb där man enbart ringt till ett specifikt företag och frågat efter jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in