Citat:
Ursprungligen postat av
evensteeven
Jag kommer nu ha a-kassa mellan två jobb. Jag har 1 månad där jag är arbetslös. Jag har aldrig varit i denna situation så har lite frågor:
De säger att det är 6 karensdagar - är det 6st arbetsdagar de menar (dvs mån-fre samt mån)
Måste man söka jobb som är i arbetsförmedlingens portal eller kan man söka via andra platser? (t.ex. linkedin)
Hur många jobb räcker det att söka i veckan? (2-3st?)
Jag är ingenjör inom ett visst område men jag är inte intresserad av att bli erbjuden arbete (då jag som sagt är arbetslös mellan två jobb), jag har då tänkt att söka ingenjörsjobb inom en helt annan kompetens/område än det jag har erfarenhet utav. Funkar det? Jag vill ju inte vara kvalificerad.
Kanske skriva om CV'et amatörmässigt?
Har ni andra tips?
Det är sex st arbetsdagar precis som du skrivit där. Du får söka vilka jobb som helst, det kan t..o.m vara låtsasjobb som din katt erbjudit dig, så länge du kan skriva vad de tär och vilket företag det gäller så är de godkända. Arbetsförmedlingen säger hur många jobb du ska söka. Jag har 6-20 jobb i månaden så jag söker givetvis 6 jobb.
Om det bara gäller 1 månad så behöver du inte bry dig så mycket. Skicka in en kass ansökan till det antal jobb du måste söka och blir du kallad till intervju så gör dåligt ifrån dig. Det är inte svårt. Det viktiga är att du inte tackar nej till intervjuer eller vägrar göra nåt de begär.