2020-02-05, 20:16
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dr John Campbell Har mycket informativa videos om Corona o h sjukdomsförloppet. Han jämför även med MERS och SARS.

https://m.youtube.com/watch?v=u7D3AoNdp84

Han verkar vara en sjuksköterska?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har obekräftade uppgifter om ett nytt fall i Wisconsin.
Någon som har en bättre mer seriös källa på det?
vart ligger det?
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Jag är nyfiken på om Sverige visste nått att det inte skulle bli så farligt eftersom dom knappt reagerade? Märkligt.

Man kan ju hoppas att det var så och inte regeringens normalt efterblivna handlingsförmåga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Är det någon som har uppgifter om hur säkert testet för 2019-nCoV är? Under inkubationstiden? När patienten har symptom? Har vi siffror för sensitivitet och specificitet?

Det var en läkare i Kina som testades negativt flera gånger med symptom innan han fick positivt svar
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Lite spontant skulle jag känna att Trump vore en källa här. Den mannen som aldrig annars hade hållit fingrarna i styr tror jag knappast hade suttit lugnt i Ovala Rummet om det var så att folk avled av sjukdomen i USA.

Bättre anledningar till gränskontroll och att stå emot Kina finns nog inte.
Citera
2020-02-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ja det fattar jag, men det kan väl inte hindra resten av världen att använda medicinen? Eller kan det?
Måste man fråga patentinnehavaren om lov då?

Du kan använda den men du kan inte mixtra med den.

Eller forska öppet om den, det krävs patent, patent är en form av rättighet.
Citera
2020-02-05, 20:17
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
"Hur många har blivit friska?

– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJGn4X/smittad-kvinna-pa-planet-med-wuhan-svenskar
Är det inte extremt oseriöst att han spekulerar i att siffran är felöversatt från kinesiska? Det torde vara mycket enkelt för en person i branschen att verifiera huruvida recovery-siffran är felöversatt eller ej.

Jag ser ingen skillnad på Tegnell och en smittskyddsläkare som lägger sig platt i brist på peer-reviewed studier (vilket av förståeliga skäl är få till antalet då sjukdomen är relativt ny). Det känns lite som att Tegnell lika gärna hade kunnat se himlen falla ned men trots detta hänvisa till lugn för att det inte finns någon vetenskaplig siffra som verkligen fastställer att himlen fallit ned...
Citera
2020-02-05, 20:18
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Du sätter verkligen ord på det jag tänker. Jag står på din sida med de andra negativa "domedagsrunkarna" och hoppas innerligt vi har helt åt helvete fel och att de som tycker att vi är foliehattar har rätt.

Jag skäms inte det minsta att säga att det här viruset skrämmer skiten ur mig... något Svininfluensan aldrig ens kom i närheten av att göra. De siffror vi sondmatas med följer en matematisk formel och känns minst sagt tillrättalagda. Man sätter inte 100 miljoner människor i isolation för en hösnuva. Bara det faktum att man gjort det tycker jag säger mer om situationen än något annat.

Vilka officiella personer eller myndigheter har kallat det för en hösnuva? Jag tycker det verkar som att de flesta verkar ta hotet på allvar.
Citera
2020-02-05, 20:19
Medlem
Xehkes avatar
Citat:

Herregud. Dina obekräftade uppgifter kommer från en YouTube-chatt som du sitter och följer slaviskt. Enligt dig skulle en av dom sjuka från York ha avlidit i förrgår. Hände inte. Ge dig.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sluta skitposta sådär, det är 2 dödsfall på 35 utanför Kina som kan ha infekterats bortom 12 dagar. Det är helt orimligt att ta med folk som insjuknat de senaste 12 dagarna om det kan ta mer än 12 dagar för en person att avlida i sviterna.

Det du säger är alltså att antalet friskförklarade kan fullständigt springa ur hus de närmsta dagarna? Tar garanterat längre tid att bli frisk än att avlida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej tror medianvärdet är 8 dagar men tror inte det är något "minst" 7 dagar.

Nej antagligen smittar det även innan men antagligen börjar det bli mest viruskroppar max någon dag eller två innan och då handlar det antagligen mest om luftvägsinfektioner via andningsorganen direkt från människa till människa.

Den stora komplikationen verkar vara lunginflammation, vet inte när den brukar uppstå men från informationen jag sett uppstår den generellt i slutet av infektionen.

Det är högt individuellt hur mottaglig man är. Notera att det kan vara stor skillnad mellan att vara infektionsbenägen och vara i riskzonen för komplikationer.

Angående punkt 4 och 5 beträffande smittsamheten:

Undrar om inte en ansiktsmask ändå fyller sin funktion och inte bara ger falsk trygghet. Och då menar jag individer som inte är smittade.

Borde en ansiktsmask inte ge ett extra skydd när någon nyser på ett flygplan tex. Eftersom viruset verkar smitta vid närkontakt som man har inom familjen/släkten, trångboddhet, ev marknader/ platser med mycket folk i rörelse. Ingen blev smittad på flyget enligt artikeln i CNN som det tidigare har hänvisats till i tråden.

Ber om ursäkt om detta redan har avhandlats!
Senast redigerad av bombayduck1 2020-02-05 kl. 20:23.
Citera
2020-02-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Han verkar vara en sjuksköterska?
Kontot heter i alla fall Dr John Campbell så jag betvivlar det. Varför skulle man välja att kalla sig Dr om man inte är det, man skulle ju direkt bli avslöjad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in