2020-02-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ja, om nu vi får en exponentiell ökning av smittade bland icke.-asiater borde hypotesen kunna avfärdas, eller hur?
Nej, bara om vi får en exponentiellt ökning av antalet med lunginflammation även i Europa.
Citera
2020-02-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så det har du visst påstått.

Har jag inte, du läser det fel. Deghammar jobbar för staten och därmed regeringen men är inte medlem, läs rätt.

Å,för visso, han kan ju vart röst boskap åt sosseriet när det vart val dags.
Citera
2020-02-05, 20:03
Moderator
Tinuviels avatar
Är det någon som har uppgifter om hur säkert testet för 2019-nCoV är? Under inkubationstiden? När patienten har symptom? Har vi siffror för sensitivitet och specificitet?
Citera
2020-02-05, 20:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej, men om situationen är som alarmisterna säger - dvs att testkit används vid svårt sjuka patienter så betyder det ändå att majoriteten av allvarligt sjuka tillfrisknar.

Ibland känns det som man kan räkna bort Hubei, gör man det ser det helt plötsligt inte alls speciellt dåligt ut. Två dödsfall på ~400 sjuka världen över, även om det nu såklart laggar efter.

Jag är inte helt säker på att jag vill räkna in BBC och New York Times till alarmisterna. Det är deras reportage från Wuhan de senaste dagarna som avtecknar en relativt dyster bild.

Hubei province har ca 2/3-delar av de rapporterade bekräftat smittade (inte 80% som jag såg att DN skrev i någon artikel). Så 1/3, i nuläget 7953 fall, är utanför Hubei province. Naturligtvis finns det ingen större anledning att lita på siffrorna från andra provinser i Kina heller, men om vi gör det, och räknar på ökningstakten av bekräftade fall i olika delar, de senaste 4 dagarna, så ser det ut så här:

- Hubei province: +22% per dag
- Övriga provinser i Kina, förutom Hubei: +13% per dag
- Andra länder än Kina: +20% per dag

Så jag är inte beredd att säga att det inte ser speciellt dåligt ut om man räknar bort Hubei. Alla siffrorna ovan är helt skräckinjagande ökningstal för vilken sjukdom som helst.
Citera
2020-02-05, 20:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
1. Inkubationstiden är lång, oftast minst 7-14 dagar, eller till och med längre.

Nej tror medianvärdet är 8 dagar men tror inte det är något "minst" 7 dagar.

Citat:
2. Man smittar inte under inkubationstiden, som har framkommit på senare tid, däremot smittar man precis då sjukdomen bryter ut (eller kanske 24 timmar innan man känner sig krasslig).

Nej antagligen smittar det även innan men antagligen börjar det bli mest viruskroppar max någon dag eller två innan och då handlar det antagligen mest om luftvägsinfektioner via andningsorganen direkt från människa till människa.

Citat:
3. Väl sjuk, så är man initialt ganska lindrigt sjuk, men vissa fall blir efter 2-3 veckor sjukare och sjukare och det kan leda till döden för dessa. Vissa tillfrisknar redan efter 1-2 veckor.

Den stora komplikationen verkar vara lunginflammation, vet inte när den brukar uppstå men från informationen jag sett uppstår den generellt i slutet av infektionen.

Citat:
4. För att smitta, så behöver man ganska tät kontakt, dvs nysa "på" någon, nysa på en yta som någon tar på direkt, komma i kontakt med snor eller saliv eller liknande.

Det är högt individuellt hur mottaglig man är. Notera att det kan vara stor skillnad mellan att vara infektionsbenägen och vara i riskzonen för komplikationer.
Senast redigerad av Melange5738 2020-02-05 kl. 20:10.
Citera
2020-02-05, 20:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Två dödsfall på ~400 sjuka världen över, även om det nu såklart laggar efter.

Sluta skitposta sådär, det är 2 dödsfall på 35 utanför Kina som kan ha infekterats bortom 12 dagar. Det är helt orimligt att ta med folk som insjuknat de senaste 12 dagarna om det kan ta mer än 12 dagar för en person att avlida i sviterna.
Citera
2020-02-05, 20:09
Medlem
Dr John Campbell Har mycket informativa videos om Corona o h sjukdomsförloppet. Han jämför även med MERS och SARS.

https://m.youtube.com/watch?v=u7D3AoNdp84
Citera
2020-02-05, 20:13
Medlem
Grollarens avatar
Jag har obekräftade uppgifter om ett nytt fall i Wisconsin.
Någon som har en bättre mer seriös källa på det?
Citera
2020-02-05, 20:14
Medlem
Bra sammanfattning om CPCs underraportering:
https://www.youtube.com/watch?v=AbuqmziQ28I&t

"China's propaganda machine is using the Coronavirus to promote its leadership. Here's why this is dangerous."
Citera
2020-02-05, 20:15
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Jag är inte helt säker på att jag vill räkna in BBC och New York Times till alarmisterna. Det är deras reportage från Wuhan de senaste dagarna som avtecknar en relativt dyster bild.

Hubei province har ca 2/3-delar av de rapporterade bekräftat smittade (inte 80% som jag såg att DN skrev i någon artikel). Så 1/3, i nuläget 7953 fall, är utanför Hubei province. Naturligtvis finns det ingen större anledning att lita på siffrorna från andra provinser i Kina heller, men om vi gör det, och räknar på ökningstakten av bekräftade fall i olika delar, de senaste 4 dagarna, så ser det ut så här:

- Hubei province: +22% per dag
- Övriga provinser i Kina, förutom Hubei: +13% per dag
- Andra länder än Kina: +20% per dag

Så jag är inte beredd att säga att det inte ser speciellt dåligt ut om man räknar bort Hubei. Alla siffrorna ovan är helt skräckinjagande ökningstal för vilken sjukdom som helst.

Så om jag förstår dig rätt och vi säger att hela det här med att man inte testas om man inte är mycket sjuk och man testas definitivt inte för att friskförklaras om man inte varit så pass dålig att det varit ett måste.

Då är siffran ~35% av de mycket svårt sjuka som avlider, resten tillfrisknar. Om vi bara höftar enkla siffror så har vi 1000 tillfrisknade från critical, 500 döda från critical och 23500 som inte hamnat i det tillståndet (än). Det ger 6% blir allvarligt sjuka av/med Corona och 35% av dessa avlider som ger oss ~2.5% mortalitet.

Räknar vi bara globalt exkl Kina som insjuknade och dödsfall så får vi 0.5%. Det är klart att vi ska ta detta på allvar men det är inga siffror som får en att sitta och skaka framför datorn i Sverige.

Edit - En nolla fel
Senast redigerad av different_trip 2020-02-05 kl. 20:20.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sluta skitposta sådär, det är 2 dödsfall på 35 utanför Kina som kan ha infekterats bortom 12 dagar. Det är helt orimligt att ta med folk som insjuknat de senaste 12 dagarna om det kan ta mer än 12 dagar för en person att avlida i sviterna.

Beror väl på när det tidigaste dödsfallet inträffat? Om folk har dött redan dag 7 så kan man inte gärna räkna på att det tar 14 dagar att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag vill inte ha rätt.
Jag vill VERKLIGEN inte ha rätt. Jag skulle bli vansinnigt glad om jag har fel.
Det är väl ingen vettig människa som förutspår en global katastrof och önskar att han har rätt?
Jag vet att jag får motstånd, varför vet jag inte. Syftet med information och teorier, är väl att få fram en vettig strategi för allas överlevnad. Inte för att få rätt.

Om jag nu skulle få rätt, finns det ändå ingen kvar att gapa "vad var det jag sa" åt. Så det finns ingen vinst här, varken för mig eller för de andra som lägger fram teorier och information.
Jag är dessutom väldigt angelägen om att kunna lämna vettig information till de mina, då den allmänna informationen från myndigheter så många gånger visat sig felaktig, och då det nu är allvar.

Du sätter verkligen ord på det jag tänker. Jag står på din sida med de andra negativa "domedagsrunkarna" och hoppas innerligt vi har helt åt helvete fel och att de som tycker att vi är foliehattar har rätt.

Jag skäms inte det minsta att säga att det här viruset skrämmer skiten ur mig... något Svininfluensan aldrig ens kom i närheten av att göra. De siffror vi sondmatas med följer en matematisk formel och känns minst sagt tillrättalagda. Man sätter inte 100 miljoner människor i isolation för en hösnuva. Bara det faktum att man gjort det tycker jag säger mer om situationen än något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in