Citat:
Ursprungligen postat av
different_trip
Nej, men om situationen är som alarmisterna säger - dvs att testkit används vid svårt sjuka patienter så betyder det ändå att majoriteten av allvarligt sjuka tillfrisknar.
Ibland känns det som man kan räkna bort Hubei, gör man det ser det helt plötsligt inte alls speciellt dåligt ut. Två dödsfall på ~400 sjuka världen över, även om det nu såklart laggar efter.
Jag är inte helt säker på att jag vill räkna in BBC och New York Times till alarmisterna. Det är deras reportage från Wuhan de senaste dagarna som avtecknar en relativt dyster bild.
Hubei province har ca 2/3-delar av de rapporterade bekräftat smittade (inte 80% som jag såg att DN skrev i någon artikel). Så 1/3, i nuläget 7953 fall, är utanför Hubei province. Naturligtvis finns det ingen större anledning att lita på siffrorna från andra provinser i Kina heller, men om vi gör det, och räknar på ökningstakten av bekräftade fall i olika delar, de senaste 4 dagarna, så ser det ut så här:
- Hubei province: +22% per dag
- Övriga provinser i Kina, förutom Hubei: +13% per dag
- Andra länder än Kina: +20% per dag
Så jag är inte beredd att säga att det inte ser speciellt dåligt ut om man räknar bort Hubei. Alla siffrorna ovan är helt skräckinjagande ökningstal för vilken sjukdom som helst.