2020-02-05, 19:29
Medlem
V.A.Kants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja det fattar jag, och det kan jag leva med så länge det inte kostar 20 000 per tablett.
Frågan var om alla ändå måste få köpa den, eller om Kina genom patent kan hindra andra länder att ens få tag på den?
Sedan kan de behålla medicinen för sig själva medan resten av världen kolar vippen.
Kineserna blir ensamma kvar.
Jag har ju helt fel i min teori, eftersom ett patent inte skulle hindra andra länder att få tag på ett sådant botemedel, eller hur??

Något förenklat:
Det är innehavaren till patentet som har rättigheterna till uppfinningen, vilket är fysiska eller juridisk person (företag). Så rättigheten ägs inte av ett land alltså.

Rättigheten är som längs 20 år och måste betalas (kostnad >1 miljon om man vill ha rättigheter lång tid i många länder för ett patent) för att ha i respektive land man vill ha patentet i. Sedan får ägaren "i princip" göra vad hen vill med rättigheten. Licensiera till villiga till rimligt eller hutlöst pris... eller ge bort gratis licens om man vill.

Oftast tas patent för att få tillbaka investeringen på forkningen/uppfinnigen man gjort. Pris är ju avvägt för t.ex. maximal inkomst ... eller något annat
Senast redigerad av V.A.Kant 2020-02-05 kl. 19:32. Anledning: förtydligande
Citera
2020-02-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vilket undantagstillstånd?
Även en muterad variant faller ju inom smittskyddslagen.
bara om du definerer den annars kan du inkludera alla mutationer äve dem som inte är farliga.
Citat:
Jag är inte något fan av sossarna i allmänhet och inte av Löfvén i synnerhet men i den här affären har regeringen inte gjort något fel.
De har gjort en massa fel, speciellt epidemiologen Teghammar, Tellhammr eller vad han nu heter.
Citat:
Jag ogillar den här Sverigefientliga propagandan som en del sprider i tråden.
Det är bara en av dina hallucinationer.Många ogillar att du springer omkring och håller skitskallen RÖVEN om ryggen när han begår landsföräderi om och om igen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Efter att ha studerat siffrorna och presskonferenser från Kina, framförallt från Hubei då, så är min lekmannamässiga åsikt att det som klassas som "recovered" i rapporten är de som varit så pass sjuka att de legat inne på sjukhus för lunginflammation. Precis som Tegnell säger bör det finnas tusental fler som tillfrisknat, det bör även vara tiotusental fler smittade än vad statistiken säger samt även fler döda även om den sista kategorin är absolut svårast att bedöma.
Ja det låter rimligt att fler blivit friska. Det jag reagerade på var att det inte bara var det Tegnell sa.
Tillfrisknade och friskförklarade är olika saker.

Han sa att siffran för friskförklarade var konstig.
Där tror jag helt enkelt han var ute och cyklade. Han förklarar iaf inte vad som är konstigt med den siffran.

Eftersom han också klämmer in "felöversatt" så undrar jag verkligen vad han pratar om...är det själva siffran för friskförklarade som är fel?

"Hur många har blivit friska?

– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJGn4X/smittad-kvinna-pa-planet-med-wuhan-svenskar
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Patent sökes för en viss region/land. Det finns inget hinder för kinesiska patent i Sverige vad jag vet.

Vid patent för ett land/region måste locens sökas för att få tillverka samma typ av produkt. Och det kostar pengar.

Så det innebär alltså att Kina genom att söka patent inte kan hindra att resten av världen kan få tag på medicinen?
Jag behöver bara ett ja eller nej på den.
Citera
2020-02-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast enligt artikeln så var det flera oberoende källor som tog skärmdumpar från originalsidan, inte modifierade fejksidor.

Ja, enligt artikeln så var det.... och vi vet ju alla att det måste vara otroligt svårt att påstå något dylikt utan att faktiskt delge dessa så kallade källor.

"Sources say", "Netizens say, speculate.. and masturbate"

Det är inte särskilt svårt att vara kritisk till Kinas siffror och samtidigt vara källkritisk till någon slumpmässig nyhetstidning. Det går alldeles utmärkt att vara både och, d.v.s att vara konsekvent.

Ett utdrag från en kommentar angående Taiwannews
Citat:
.. they have very shady practices on social media whether they try to share their content (they have several spam accounts) or get content (they will often steal content from social media or use Reddit as a crowdsourced proofreading platform).

It's very low quality in general, probably because they usually hire only free interns and the few permanent positions are very lowly paid. Turnover is pretty high and the working conditions look like shit (from the few job descriptions I saw), so it tells you a lot about the people who manage to work there for years. They either don't care anymore or can't find a job elsewhere.

Ironiskt att AB, Expressen, m.fl anses vara pest.. men Taiwannews, nu snackar vi! Sannerligen legit. Journalister som brinner för att helt onyanserat återberätta den faktiska verklighet vi befinner oss i, glöm click-baits och fake news! Because, taiwannews!
Senast redigerad av Helvetica 2020-02-05 kl. 19:38.
Citera
2020-02-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ja det fattar jag, och det kan jag leva med så länge det inte kostar 20 000 per tablett.
Frågan var om alla ändå måste få köpa den, eller om Kina genom patent kan hindra andra länder att ens få tag på den?
Sedan kan de behålla medicinen för sig själva medan resten av världen kolar vippen.
Kineserna blir ensamma kvar.
Jag har ju helt fel i min teori, eftersom ett patent inte skulle hindra andra länder att få tag på ett sådant botemedel, eller hur??
Om du bpr i Sverige har du ju isf ur. Kostar de 20000 per tablett kommer du ju snabbt upp i högkostnadsskyddet.
Citera
2020-02-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
bara om du definerer den annars kan du inkludera alla mutationer äve dem som inte är farliga.

De har gjort en massa fel, speciellt epidemiologen Teghammar, Tellhammr eller vad han nu heter.

Det är bara en av dina hallucinationer.Många ogillar att du springer omkring och håller skitskallen RÖVEN om ryggen när han begår landsföräderi om och om igen!
Tegnell (som jag antar att du menar) sitter inte i regeringen.

Resten kan du ta i politik inrikes.
Citera
2020-02-05, 19:34
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Om du bpr i Sverige har du ju isf ur. Kostar de 20000 per tablett kommer du ju snabbt upp i högkostnadsskyddet.

Möjligt.
Men bara för att vi har ett högkostnadsskydd betyder ju inte det att statskassan är obegränsad. När pengarna är slut är de slut.
Precis som i allas plånböcker.
Citera
2020-02-05, 19:36
Medlem
Citat:
Tegnell (som jag antar att du menar) sitter inte i regeringen.
Resten kan du ta i politik inrikes.
Har inte påstått det heller. Och dra inte up det du då till att börja med utan ta ditt gnäll i "politik personer"!
Citera
2020-02-05, 19:37
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
"Hur många har blivit friska?

– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJGn4X/smittad-kvinna-pa-planet-med-wuhan-svenskar
Det kanske måste vara att man genomgår någon speciell behandling. Om det nu skulle råda viss brist på testkit och man bara testar "allvarligt sjuka" så måste siffran också vara från samma kategori, allvarligt sjuka som tillfrisknat.

Jag menar leker vi med tanken att 25.000 har insjuknat så är det orimligt att endast 1000 av dessa skulle vara på fötter igen.
Citera
2020-02-05, 19:38
Medlem
Citat:
Möjligt.
Men bara för att vi har ett högkostnadsskydd betyder ju inte det att statskassan är obegränsad. När pengarna är slut är de slut.

Staten kan att printa stålar hur lätt som helst precis som FED hela tiden gör. pengar är inte problemet.
Citera
2020-02-05, 19:38
Medlem
Citat:
Möjligt.
Ja visst. Nu kommer ju det här eventuella, läkemedlet att vara utsatt för marknadskrafter så att det är inte vettigt att ha ett alltför högt pris på medicinen, för då har ju inte ens rika länder råd att köpa den.

Här kan du få litet reell kunskap om läget vad gäller antivirala:

Citat:
Nu testas olika läkemedel på patienter som drabbats av coronasmittan. Olika kombinationer av HIV-medel och antivirala mediciner prövas i flera länder.

Den enda behandling som funnits för dem som drabbats av det nya coronaviruset har varit symptomlindrande, som exempelvis febernedsättande mediciner. Men nu testas olika kombinationer av hiv-mediciner och anti-virusläkemedel i flera länder. Men även om några patienter verkar ha blivit bättre är det för tidigt att dra några slutsatser, enligt professor Jan Albert vid Karolinska Institutet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7401921
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in