2020-02-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag vill hellre ha den långa förklaringen.
Betyder det att Kina är de enda som kan använda medicinen?
Måste andra fråga Kina om lov?
Så kan det väl inte vara?
Det skulle ju betyda att i längden är de enda som är kvar Kineser? Efter ett visst bortfall, men ändå?
Eller hur funkar ett sådant patent?
Vore glad om du nu kan svara du som är insatt kanske?

Ok. Skyll dig själv.

Snarare att de får tillverka medicinen och licensiera den. Andra får sedan betala medicinen eller licensen. Precis som Astra har ensamrätt till sina patenterade mediciner. Vilket folk får betala för. Så har det varit i evigheter. Hur trodde du att det var?

Det som är intressant här så handlar det om sammanslagning av amerikanska Gileads patenterade medicin och malariamedicin där jag inte tror att det finns någon patent. Medicinpatenten går ut efter ett antal år. Gilead får naturligtvis betalt för sin medicin vid tillverkningen medan malariamedicinen kan kineserna tillverka själva och sedan slå ihop medicinerna. Fast jag vet inte hur lätt det är att få medicinpatent.

Medicinpriser har alltid debatterats. I varje presidentvalskampanj i USA har alla kandidater lovat att göra något åt de dyra priserna. Tycker mig inte ha sett någon aktion utan det har varit bråk om olika mediciner som det tagits hutlösa priser för. Den senaste jag kommer ihåg är en kille som heter Martin Shkreli som köpte rätten till en livsviktig medicin och höjde priset något hutlöst. Bara googla Martin Shkreli så får du se. Var några år sedan.

Hörde eller läste någonstans att det fanns ett SARS-vaccin på gång men sedan dog SARS ut och man iddes inte göra vaccinet färdigt. Nu säger britterna att de kan ha ett vaccin mot Wuhan-coronan som kan börja testas om några månader. Vi får se om det blir något av det för finansmarknaderna som brukar ha koll räknar med att viruset är borta då. Så det kanske inte bli något vaccin denna gång heller.
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2020-02-05 kl. 19:42.
Citera
2020-02-05, 19:40
Medlem
Du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
De ( regeringen) har gjort en massa fel, speciellt epidemiologen Teghammar, Tellhammr eller vad han nu heter.

!

Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Har inte påstått det heller. Och dra inte up det du då till att börja med utan ta ditt gnäll i "politik personer"!
Så det har du visst påstått.
Citera
2020-02-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då får väl ni göra som i Hongkong o strejka tills myndigheterna tar detta på allvar. Men svenskar är lika flata som regeringen o kommer inte protestera ett skit
de kan s-ga oss jämn med fotknölarna, ingen reagerar
Citera
2020-02-05, 19:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Så om man bor i tex Sthlm eller annan stad som ej har något konkret fall, ska man ändå gå runt och vara orolig?

Why?

Nej, varför det?

Det är väl upp till dig att tolka, eller vantolka, tillgänglig information.
Citera
2020-02-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det finns ju en hypotes att asiater skulle vara känsligare för smittan än exempelvis europeer. Om nu ökningen blir exponentiell även fortsättningsvis utanför Asien kan då den hypotesen avfärdas?
Hypotesen var väl att kineserna skulle bli sjukare?
Citera
2020-02-05, 19:44
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok. Skyll dig själv.

Snarare att de får tillverka medicinen och licensiera den. Andra får sedan betala medicinen eller licensen. Precis som Astra har ensamrätt till sina patenterade mediciner. Vilket folk får betala för. Så har det varit i evigheter. Hur trodde du att det var?

Det som är intressant här så handlar det om sammanslagning av amerikanska Gileads patenterade medicin och malariamedicin där jag inte tror att det finns någon patent. Medicinpatenten går ut efter ett antal år. Gilead får naturligtvis betalt för sin medicin vid tillverkningen medan malariamedicinen kan kineserna tillverka själva och sedan slå ihop medicinerna. Fast jag vet inte hur lätt det är att få medicinpatent.

Medicinpriser har alltid debatterats. I varje presidentvalskampanj i USA har alla kandidater lovat att göra något åt de dyra priserna. Tycker mig inte ha sett någon aktion utan det har varit bråk om olika mediciner som det tagits hutlösa priser för. Den senaste jag kommer ihåg är en kille som heter Martin Skreli som köpte rätten till en livsviktig medicin och höjde priset något hutlöst. Bara googla Martin Skreli så får du se. Var några år sedan.

Hörde eller läste någonstans att det fanns ett SARS-vaccin på gång men sedan dog SARS ut och man iddes inte göra vaccinet färdigt. Nu säger britterna att de kan ha ett vaccin mot Wuhan-coronan som kan börja testas om några månader. Vi får se om det blir något av det för finansmarknaderna som brukar ha koll räknar med att viruset är borta då. Så det kanske inte bli något vaccin denna gång heller.

Jag vet väl att tillverkaren har licens och ensamrätt på att tillverka den.
Frågan jag egentligen ställer om än tydligen luddig är att:
Kan Astra som exempel säga till Afrika att nej ni får inte köpa denna medicin?
Finns det NÅGRA restriktioner globalt för hur man kan hindra länder att få tag på medicin?
Citera
2020-02-05, 19:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det kanske måste vara att man genomgår någon speciell behandling. Om det nu skulle råda viss brist på testkit och man bara testar "allvarligt sjuka" så måste siffran också vara från samma kategori, allvarligt sjuka som tillfrisknat.

Jag menar leker vi med tanken att 25.000 har insjuknat så är det orimligt att endast 1000 av dessa skulle vara på fötter igen.

Tänk nu på att det troligtvis tar minst 10 dagar innan du konstateras frisk. För 10 dagar sedan hade vi 2700 smittade, enligt den officiella statistiken. Och 2-300 fler döda idag än då.
Citera
2020-02-05, 19:46
Medlem
V.A.Kants avatar
Citat:
Finns det NÅGRA restriktioner globalt för hur man kan hindra länder att få tag på medicin?

I princip ja om Astra äger patentet ... men vilket företag vill inte tjäna pengar. se mitt tidigare inlägg
Citera
2020-02-05, 19:49
Medlem
Citat:
intressant fråga..undrar verkligen hur det fungerar?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja det låter rimligt att fler blivit friska. Det jag reagerade på var att det inte bara var det Tegnell sa.
Tillfrisknade och friskförklarade är olika saker.

Han sa att siffran för friskförklarade var konstig.
Där tror jag helt enkelt han var ute och cyklade. Han förklarar iaf inte vad som är konstigt med den siffran.

Eftersom han också klämmer in "felöversatt" så undrar jag verkligen vad han pratar om...är det själva siffran för friskförklarade som är fel?

"Hur många har blivit friska?

– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJGn4X/smittad-kvinna-pa-planet-med-wuhan-svenskar

Dödligheten blir ju avsevärt mycket högre med de kinesiska "friskförklarade", sålunda kan de inte stämma enligt Tegnell, ty WHO har sagt att dödligheten bara ska vara på 2%.

WHO begår samma felslut som flertalet användare i denna tråd och väljer (utan att veta) det mest positiva utfallet (okänd parameter) av flera andra lika giltiga men mindre positiva utfall (okända parametrar). Man antar helt sonika att det måste finnas flera tillfrisknande ute i samhället. Varför? Det kan lika gärna ligga massvis med kvävda och döda människor i hemmen. Det råder karantän i Wuhan.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det kanske måste vara att man genomgår någon speciell behandling. Om det nu skulle råda viss brist på testkit och man bara testar "allvarligt sjuka" så måste siffran också vara från samma kategori, allvarligt sjuka som tillfrisknat.

Jag menar leker vi med tanken att 25.000 har insjuknat så är det orimligt att endast 1000 av dessa skulle vara på fötter igen.

Vi ska tänka på att 2/3-delar av fallen är i Hubei-provinsen, och som situationen är där (speciellt i huvudstaden Wuhan) så går det inte att räkna på vanligt sätt vad gäller friskförklarade, sjukhusinlagda osv:

https://www.nytimes.com/2020/02/02/world/asia/china-coronavirus-wuhan.html
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51379088

Citat:
"Weak with fever, An Jianhua waited in line for seven hours outside the hospital in the cold, hoping to get tested for the new coronavirus"

"They finally got an intravenous drip for Ms. An’s fever, but that was all. Since then, Ms. An has quarantined herself at home."

"Now, many residents say it is nearly impossible to get the health care they need to treat — or even diagnose — the coronavirus."

"In recent days, some say they have called 120, China’s equivalent of the emergency number 911, only to be told that there were already hundreds of people in the queue."

I ett sådant kaos, och sjukhussystem som har kollapsat (Kina är annars inget U-land och har ett välfungerande samhälle och sjukhussystem i annat fall) så går det helt enkelt inte att räkna på vanligt sätt.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helvetica
Ja, enligt artikeln så var det.... och vi vet ju alla att det måste vara otroligt svårt att påstå något dylikt utan att faktiskt delge dessa så kallade källor.

"Sources say", "Netizens say, speculate.. and masturbate"

Det är inte särskilt svårt att vara kritisk till Kinas siffror och samtidigt vara källkritisk till någon slumpmässig nyhetstidning. Det går alldeles utmärkt att vara både och, d.v.s att vara konsekvent.

Det är väl ingen som inte fattar att det inte behöver vara sant bara för att det står i Taiwan News. Det märkliga är att så många Kinakramare i tråden tror att de stänger igen halva Kina för ett virus som dödat färre än 500 personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in