2020-02-05, 04:33
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En direktöversättning blir: Kremlologi, pucko!

Kremlinologi är en anglicism.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anglicism

("Pucko", intressant ordval. Går du på dagis?)
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-02-05 kl. 04:54.
Citera
2020-02-05, 05:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Kremlinologi är en anglicism.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anglicism

("Pucko", intressant ordval. Går du på dagis?)
Nej, men språkvetenskap är en del av min examen.
Citera
2020-02-05, 10:11
Medlem
Citat:

Bra, då vet du nog om språk för att inte uppröras över om någon skriver kremlologi eller kremlinologi.

(Språkvetenskap ingick även i min första examen.)
Citera
2020-02-05, 10:55
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Pucko, hade du det på din examen? Drack du det eller du sa det till dig själv hela tiden, tyst?
Citera
2020-02-05, 14:22
Medlem
Citat:
Kremlinologi är direktöversättning från engelskans Kremlinology.

Kan du engelska?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kremlinology
En mer relevant fråga är om du kan svenska?
Citera
2020-02-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
En mer relevant fråga är om du kan svenska?

Nej "vår Rysslandkännare", jag är uppenbarligen inte lika bra som vad du är på svenska.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-02-05 kl. 14:53.
Citera
2020-02-05, 16:02
Medlem
Citat:
Nej "vår Rysslandkännare", jag är uppenbarligen inte lika bra som vad du är på svenska.
Jag kallar mig inte, har aldrig kallat mig, och kommer aldrig att kalla mig "Rysslandskännare"; och på svenska heter кремль "Kreml" och ingenting annat.
Citera
2020-02-05, 18:45
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jag kallar mig inte, har aldrig kallat mig, och kommer aldrig att kalla mig "Rysslandskännare"; och på svenska heter кремль "Kreml" och ingenting annat.

Nä du är ingen kännare, heller ingen debattör, inte ett enda ord har du att säga om vad du tror om framtiden, bara löjlig upprapad propaganda , med 0 i värde.

Du har fått frågan flera ggr, vad händer när diktatorn dör/ blir senil / alt. måste avgå, tror du allt bara knallar på som vanligt? fattar du inte vilken skitstorm som byggs upp av en repressiv diktatur?

Det du i din sanslösa enfald inbillar dig som svart konservatism lugn och ro och stabilitet är ju bara ett tungt lock som ligger på tryckkokaren, vad händer när, inte om, när locket tas bort?
Citera
2020-02-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du har fått frågan flera ggr, vad händer när diktatorn dör/ blir senil / alt. måste avgå, tror du allt bara knallar på som vanligt? fattar du inte vilken skitstorm som byggs upp av en repressiv diktatur?
Frågan bygger på en löjeväckande felaktig verklighetsbeskrivning och är därför inte värd att tas på allvar och definitivt inte värd att slösa tid på att besvara.
Citera
2020-02-05, 19:36
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Frågan bygger på en löjeväckande felaktig verklighetsbeskrivning och är därför inte värd att tas på allvar och definitivt inte värd att slösa tid på att besvara.

??

Vilken beskrivning är felaktig? tror du Putin lever för alltid?
Vet du ingenting om politik och vad som brukar hända när envåldshärskare lämnar in?
För det mesta går det åt helvete, undantagen är få.

Du må vara ett skämt,det vet vi ju,
men var så säker på att frågan är nåt som alla världens underrättelsetjänster redan har förberett sig på och övar på.
Citera
2020-02-05, 19:40
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
??

Vilken beskrivning är felaktig? tror du Putin lever för alltid?
Vet du ingenting om politik och vad som brukar hända när envåldshärskare lämnar in?
För det mesta går det åt helvete, undantagen är få.

Putin är ingen envåldshärskare, Putin kommer lämna makten om fyra år för alltid, eftersom den nuvarande konstitutionen kräver det, och kommer om konstitutionsändringarna som lagts fram (av honom, från början) i år träder i kraft heller inte kunna återväljas 2030* då tillägget "i följd" tas bort.**

Ingen seriös statsvetare, "Rysslandskännare", "kremlolog" osv. för sig med de superlativ du gör. Endast de mest infantila avdelningarna inom den inhemska ryska oppositionen gör det, och det på samma nivå som att Trump är satan eller nåt. Totalt överdrivet, av en smula barnsliga retoriska skäl.

Du har uppenbarligen noll intresse av landet, och noll koll i övrigt. Jag förstår inte varför du envisas med att skriva i detta underforum faktiskt.

* Då är han 77, som presidentkandidat Joe Biden idag. Men eftersom nämnda kategorier faktiskt insatt folk gång efter annan de senaste 3-4 åren sagt att Putin verkar trött och att han vill bort så är det högst tveksamt att han skulle ställa upp 2030 ens om han kunde lagligt sett.

** OM Putin hade vart en envåldshärskare hade gubben så klart sett till att sitta på livstid f.ö, vilket hade vart enkelt gjort som envåldshärskare, då en envåldshärskare kan göra allt själv precis hur som helst. Det kan inte Putin och det har han heller inte gjort.
Senast redigerad av ceph 2020-02-05 kl. 19:48.
Citera
2020-02-05, 19:46
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Putin är ingen envåldshärskare, Putin kommer lämna makten om fyra år för alltid, och kommer om konstitutionsändringarna som lagts fram i år träder i kraft heller aldrig kunna återväljas.

Ingen seriös statsvetare, "Rysslandskännare", "kremlolog" osv. för sig med de superlativ du gör.

Du har uppenbarligen noll intresse av landet, och noll koll i övrigt. Jag förstår inte varför du envisas med att skriva i detta underforum faktiskt.

Det går inte att ta er på allvar, ni har ju politiska kunskaper som får en att ta fram skämskudden.

Självklart är ni störda när det ställs relevanta och korrekta frågeställningar som är på riktigt, inte era löjeväckande fantasier i er propagandavärld.

Självklart har alla journalister och "rysslandskännare" denna fråga högt ( högst?) upp på sin dagordning.

Ni är 2 strutsar som inte vill tala om vad som kan ske, och ni fattar nog inte heller? Har ni redan glömt stridsvagnarna på Moskvas gator? det kan lätt hända igen.

En diktatur , utan undantag, bygger upp spänningar som på ena eller andra sättet exploderar när diktatorn lämnar, det finns som sagt få undantag från den regeln, och Ryssland har väldigt små möjligheter att vara bland undantagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in