2020-02-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Apropå diskussionen om fast eller flytande tvål. Det är inte tvålen utan vattnet som sköljer bort bakterierna och viruspartiklarna, tvålen hjälper bara till. Det spelar ingen roll vad man använder för sorts tvål. Det kan dessutom vara knepigt att komma ihåg att ta med sig sin egen tvålbit överallt. För det är ju för det mesta flytande tvål som tillhandahålls på de offentliga toaletterna.

Jag har endast hittat en studie som belyser frågan. Det kan finnas fler om man letar, men det har jag just nu inte tid till.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/13/ny-forskning-om-handtvatt-kyligt-vatten-och-snabb-tvatt-racker-att-avlagsna
Hårda tvålar har oftast ett högre ph värde, vilket gör tvålen alkaliskt , alkaliska medel löser upp organiska ämnen lättare som t.ex fett.
Citera
2020-02-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Regeringen införde, mycket skyndsamt, den här smittan i smittskyddslagen. Det skedde i lördags och började gälla 00:00 i söndags.

I smittskyddslagen ja men undantags tillståndet infördes tidigare. ock vad ska de göra när den muterat igen`då?
Citera
2020-02-05, 19:17
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Om Kina har patent på medicinen får bara de tillverka den, alltså måste alla köpa av dem. Det ger ju bra inkomster att vara enda försäljare av en medicin som många vill köpa mycket av.

Ja det fattar jag, och det kan jag leva med så länge det inte kostar 20 000 per tablett.
Frågan var om alla ändå måste få köpa den, eller om Kina genom patent kan hindra andra länder att ens få tag på den?
Sedan kan de behålla medicinen för sig själva medan resten av världen kolar vippen.
Kineserna blir ensamma kvar.
Jag har ju helt fel i min teori, eftersom ett patent inte skulle hindra andra länder att få tag på ett sådant botemedel, eller hur??
Citera
2020-02-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
I smittskyddslagen ja men undantags tillståndet infördes tidigare. ock vad ska de göra när den muterat igen`då?
Vilket undantagstillstånd?

Även en muterad variant faller ju inom smittskyddslagen.

Jag är inte något fan av sossarna i allmänhet och inte av Löfvén i synnerhet men i den här affären har regeringen inte gjort något fel.

Jag ogillar den här Sverigefientliga propagandan som en del sprider i tråden.
Citera
2020-02-05, 19:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
man vet inte om man ska skratta eller gråta

Då får väl ni göra som i Hongkong o strejka tills myndigheterna tar detta på allvar. Men svenskar är lika flata som regeringen o kommer inte protestera ett skit
Citera
2020-02-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Hur ser det ut på skolor och dagis hos er? Är de evakuerade tillåtna att vistas i dessa miljöer trots hemkarantänen?
Vi bor i nedre delen av landet och här har nu hela staden gått ut med informationen att alla som kommer tillbaka från Kina är välkomna till skola och förskola.
Ingen hemkarantän där inte!

Vi fick samma Mail! Också södra Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Helt fel aktigt info, som långt tidigare noterat i denna trådan staten infört undantags lagar och med dem
kan de göra hur de vill även avrätta dig på ort och ställe, se tidigare fall, bankrånet östermalm tex.
Vad som krävs för sistnämda är statsministerns underskrift, ring till RÖVEN och fråga vad han skrivit under senast.
Han är nog i ide`måste grubbla lite innan sitt nästa uttalande
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jo, vem som helst kan gå in på sidan och via "inspect element" ändra siffrorna för att sedan ta en skärmdump och påstå att det såg ut såhär "innan dom ändrade tillbaka".

Ingen har publicerat informationen på Tencent, vad är det du inte förstår? Det enda "beviset" som Taiwan News har är en skärmdump.

Fast enligt artikeln så var det flera oberoende källor som tog skärmdumpar från originalsidan, inte modifierade fejksidor.
Citera
2020-02-05, 19:23
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
ja och nej, patent sökes per land och garranteras per land.

Se ovan

se ovan

nej naturligtvis inte. ja om du är en hypokondriker

ja nej. se ovan

som de flesta andra patent men med mer restriktioner för patenthavarna, fins special klausuler i patent lagen om detta.

Grund principen bakom patent är monopoli under en tids period. Dvs kunna tjäna grova pengar i detta fallet på andra personers bekostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av justina
Om Kina har patent på medicinen får bara de tillverka den, alltså måste alla köpa av dem. Det ger ju bra inkomster att vara enda försäljare av en medicin som många vill köpa mycket av.
Alla kan köpa den ja, så brukar det vara. Det som blir lite fel här är att lm-bolaget som har tagit fram ett nytt preparat och därmed har patent på det (5 år brukar det vara), har satsat miljarders miljarder på forskning, framtagande och testning nog vill ha tillbaka det de har satsat innan andra kan kopiera och tjäna på det också.
Citera
2020-02-05, 19:24
Medlem
sinewaves avatar
Världsbörserna fortsätter upp idag också,

DJ World Index: +0.72%
-
OMX Nordic 40: +2.34%
DJ USA: +0.71%
DJ Russia: +1.11%
Hang Seng: +0.42%

'Jorden kanske går under' nästa månad, men marknaderna verkar anse att det åtminstone inte sker i absoluta närtid.
Citera
2020-02-05, 19:24
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tar det inte alls som någon pik Jag och många andra här i tråden diskuterar bara vad som händer, och framkommer nya uppgifter så får man justera sin bild efter detta.

Vad gäller Kina så är situationen apokalyptisk i Wuhan och andra delar av Hubei, som vi kan läsa i de skräckinjagande skildringarna. Sjukvården har sannerligen kollapsat helt, folk dör hemma eller på andra ställen. Endast de allra mest sjuka kan få någon sorts vård på de kaosade sjukhusen:
https://www.nytimes.com/2020/02/02/world/asia/china-coronavirus-wuhan.html
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51379088

Detta är precis vad som även skildras på de Youtube-filmer som smuggas ut. Det handlar definitivt inte om "400-500 döda". Många provinser i övriga Kina följer efter, men 1-2 veckors fördröjning.

Vad gäller övriga världen: Vi ser att fallen tickar upp ganska stadigt med ca 20% per dygn. Väldigt snabbt men ändå långsammare än man först såg. Så där ligger Excelkalkylen efter.

Men vi har helt klart att göra med en svårstoppad pandemi.

Det finns ju en hypotes att asiater skulle vara känsligare för smittan än exempelvis europeer. Om nu ökningen blir exponentiell även fortsättningsvis utanför Asien kan då den hypotesen avfärdas?
Senast redigerad av bartram 2020-02-05 kl. 19:27.
Citera
2020-02-05, 19:25
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja det fattar jag, och det kan jag leva med så länge det inte kostar 20 000 per tablett.
Frågan var om alla ändå måste få köpa den, eller om Kina genom patent kan hindra andra länder att ens få tag på den?
Sedan kan de behålla medicinen för sig själva medan resten av världen kolar vippen.
Kineserna blir ensamma kvar.
Jag har ju helt fel i min teori, eftersom ett patent inte skulle hindra andra länder att få tag på ett sådant botemedel, eller hur??

Patent sökes för en viss region/land. Det finns inget hinder för kinesiska patent i Sverige vad jag vet.

Vid patent för ett land/region måste locens sökas för att få tillverka samma typ av produkt. Och det kostar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in