Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Du vet iofs inte vad USA och Nato kommer att välja om utvärderingen av 6,8 mm går bra. Byter de så är 5,56 död.
Vad är det för officiell utvärdering om 6.8 SPC menar du, eller är det något som börja ta fart igen? SPC har väl varit högaktuellt och "inaktuellt" i typ 20år eller nått. Jag vet att det florerar extrema mängder information på nätet men det är inte så lätt att hitta ny och relevant officiell information om ämnet.
Hur som helst så finns det ingen "magisk" enhetspatron. En annan kaliber flyttar bara runt olika parametrar som volym, vikt, kulvikt, innerballistik, ytterballistik och anslagsenergi. Skytteförband som idag normalt använder båda 5.56x45 och 7,62x51 förstår jag inte riktigt vad vitsen skulle vara med 6.8 SPC. Mindre medburen ammunition, sämre ballistik än 5.56x45 och mindre anslagsenerg än 7,62x51, tyngre magasin, tyngre laddade vapen, mer vikt i den personliga utrustning. Sämre ballistik och anslagsenergi jämfört med 7,62x51. Säger ju sig själv att ett förband med båda kalibrarna har bättre verkan och ballistisk förmåga än en enhetlig .30 kaliber i en .22 hylsa... Den perfekta "mittimellan" kalibern i teorin blir antagligen en dålig kompromiss i verkligheten. Att ha två kalibrar skulle vara en logistiskt katastrof köper jag ej.
Mycket kaliber-runk från "nördarna" om Creedmoor, SPC, .300 blackout o allt vad det heter och dess överdrivna överlägsenhet. Kul att lyssna på dock.