Citat:
Ursprungligen postat av
liffen
Om jag ligger på sängen och fryser drar jag täcket över mig. Nu blir det varmare under täcket men en observatör ute i rummet ser toligen en kallare säng eftersom hen nu ser den kalla utsidan av täcket. Observatören i rummet kan inte mäta temperaturen i det varma området under täcket men om man lägger en termometer där kan man se att den visar högre temperatur än den som observatören ser som sängtemperaturen. Det är det som vi brukar kalla "växthuseffekt". Koldioxid fungerar som ett tunt täcke som absorberar några ganska smala frekvensband. Vattenånga fungerar som ett betydligt tjockare täcke och moln fungerar som ett riktigt tjockt täcke. Moln har dessutom egenskapen att de påverkar albedon.
Att mäta temperaturer i en atmosfär som inte är helt genomskinlig för alla frekvenser är inte helt enkelt. Kanske är det så att man måste göra ett stort antal mätningar och fundera på mätresultaten för att få en känsla för hur det fungerar. Prova att mäta från jordytan mot rymden och fundera på hur det blir om man i stället mäter från rymden mot jordytan.
Jo men det var det fetmarkerade som jag undrade över:
"men nog borde vi ibland tänka på att en temperaturändring som en IR-termometer mäter från en satellit inte kan bero på koldioxid."
Som jag förstår mäter satelliterna temperaturen i troposfären. Är det att likställa med att mäta utsidan av filten? Eller någonstans halvvägs genom filten?
Vad innebär det då att satelliterna mäter motsvarande temperaturhöjning i troposfären som nere på ytan?
Att "filten" inte blivit tjockare?
Jordytan måste ha ändrat temperatur av andra orsaker än koldioxid?
Jag har inte någon IR-termometer, så kan inte göra de enkla mätningar som du beskrivit i tråden. Men jag märker ju såklart att det blir kallt på vintern vid högtryck, och varmare vid lågtryck, vilket ju tyder på att molnen är en mycket effektiv "filt".