Citat:
Ursprungligen postat av
magpest
Det är inte tillförlitligt, du kan ligga nästan döende i respirator utan att testet ger positivt utslag. Det vill säga det kommer tillbaka som ett falskt negativ - d.v.s. säger att du inte har sjukdomen (när du faktiskt har den). Ett sådant fall utgör läkaren Li Wenliang.
Jag har blivit tvekande till denne smått hysteriska ögonläkaren som uppenbarligen trakasserat sina kollegor för att få förmånen att bli testad om och om igen. Fast han har styrkt min uppfattning om testet att det visar positivt då viruskoncentrationen uppnått viss nivå. Alltså kan man vara smittad utan att det syns i testet. Testet utesluter nog inte men bekräftar för vårdpersonalen att här har vi corona och inte säsongssnuva.
Eftersom testkittet är en produkt som har knappt två veckor på nacken och det finns brist på sådana så tror jag att vården bara testar där patienten visar symptom. Kan tänka mig att de inte vill testa för kråkorna i självaste vården. De vill veta om en "riktig" patient har coronan eller ej så de vet vad de ska göra. Tror det är deras prio.
Men jag antar att de håller på att kalibrera testet fortfarande. De har omöjligtvis hunnit göra omfattande tester av testkittet utan nu får de testa sig fram as they go. Förhoppningsvis tar de ett gäng på måfå som kommer in för att testa och de som inte visar något får direktlinje att ringa till om de så mycket som nyser.