2020-02-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad tycker du själv? Om jag säger ”det är ingen fara, krama barn och fru nu”, skulle du då ta mitt ord för sanning?

Haha, är väl det att man inte vet. Inga fall i London iallafall.. så känns ju otroligt att jag ska fått det men ingen annan.
Citera
2020-02-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är inne på samma linje som du.

Dock vill jag ha med ytterligare en punk, 3. aerosol(utandningsluft) under prodromalfasen eller sjuk med lätta symptom, som en möjlighet.

Om ditt alternativ 3 gäller så insjuknar man mycket tidigare än vad vi trott dock (med Bayern som mall), eller så smittar man alltså via aerosoler under prodromalfasen.

Det är lika illa det.

Så vi har tre alternativ vilka inte är så bra. Men det verkar bara vara vissa personer som smittar så här lätt, det får mig att tro att det är smitta via ytor, dvs att vissa personer kladdar runt med virus överallt. Exempelvis att kinesiskan snorar lite överallt och lämnar detta snor på handtag mm. Man kan ju hoppas att det är så i alla fall.
Citera
2020-02-04, 18:06
Medlem
Theforeigners avatar
LIVE NU! .

live video update WHO https://www.youtube.com/watch?v=XgBz...ature=emb_logo

WHO holds technical briefing on coronavirus outbreak
Citera
2020-02-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
När man konstaterat smitta hos någon kan det däremot bli tal om tvångsisolering.

Så tolkar jag också det, men då är det nog lite för sent att sätta in åtgärder.

Undantagstillstånd för alla inblandade? Går det? Borde finnas något form av kryphål för att sätta hårdare restriktioner när något sånt här händer.
Citera
Medlem
xXoyKillSss avatar
Hjälp!!1

Min mor har fått hem ett paket från Kina och vägrar hämta upp det, borde jag uppmuntra till det beslut eller inte? Hur fungerar det med varor från Kina, är även de smittade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
LIVE NU! .

Videon är inte tillgänglig
Citera
2020-02-04, 18:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
LIVE NU! .

WHO holds technical briefing on coronavirus outbreak

Länken fungerar inte, ville WHO något?
Citera
2020-02-04, 18:09
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Ok. Har du någon artikel som styrker det? Om så vore fallet, att män röker betydligt mer än kvinnor, så är det ju naturligt att männen också dör i högre utsträckning av Corona-influensan(som angriper lungorna).

Då kan vi dra slutsatsen att ni som röker mycket ska passa er för Corona-influensan, medan övriga lugnt kan fortsätta leva som vanligt.

2016: 48,4% av männen, 1,9% av kvinnorna.

https://www.statista.com/statistics/916348/china-share-of-smoking-adults-by-gender/
Citera
2020-02-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Varför skulle vi ha dessa siffror? En dos av realism kanske kan vara på plats när man diskuterar?

Sverige skulle aldrig få samma utbrott och vi skulle inte heller få en lika hög andel allvarligt sjuka. Men vår vård skulle givetvis gå på sina knän oavsett.

Jag är väldigt nyfiken på varför vi inte skulle få ett lika allvarligt utbrott.

Jag har några tankar som skulle bromsa utbrottet:
1) vi äter inte ur samma kärl
2) vi är mer hygieniska (tvättar händerna betydligt oftare)

Men varför skulle inte ett utbrott kunna nå lika många svenskar (procentuellt sett)? Färre samtidigt kanske då viruset bromsas av punkterna ovan (och säkerligen fler punkter), men förkylningar och influensa sprids som en löpeld och detta virus har vi ingen immunitet mot...
Citera
2020-02-04, 18:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är inte luftburet. Det är redan testat och klart. Att det sprider via sk. droppsmitta/aerosol är inte = luftburet.

Var har man testat det, finns det någon rapport att ta del av?

Jag hävdar att ett givet virus kan smitta på mer än ett vis, till exempel;

Kontaktsmitta
Droppsmitta
Luftburet

Novel coronaviruset kan smitta via droppsmitta(hosta/nysning).

När man hostar eller nyser slungas droppar ut i luften, de söker sig nedåt på grund av jordens dragningskraft och når således inte jättelångt. Droppsmitta.

Samtidigt som man hostar eller nyser slungas även mindre droppar ut i luften, aerosol. Aerosol kan kvarstanna i luften betydligt längre tid än större droppar. Luftburen smitta.

Jag har tangerat ämnet, men pratar för döva öron.

Kontaktsmitta och droppsmitta tycks vara givet i det aktuella fallet, men vem har visat att coronaviruset inte kan smitta luftburet?
Citera
2020-02-04, 18:12
Medlem
WHO håller en LIVE-sändning nu: https://www.youtube.com/watch?v=XgBzmohE92A

De vill ha: 61 miljoner €.
Citera
2020-02-04, 18:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om ditt alternativ 3 gäller så insjuknar man mycket tidigare än vad vi trott dock (med Bayern som mall), eller så smittar man alltså via aerosoler under prodromalfasen.

Det är lika illa det.

Så vi har tre alternativ vilka inte är så bra. Men det verkar bara vara vissa personer som smittar så här lätt, det får mig att tro att det är smitta via ytor, dvs att vissa personer kladdar runt med virus överallt. Exempelvis att kinesiskan snorar lite överallt och lämnar detta snor på handtag mm. Man kan ju hoppas att det är så i alla fall.

Min lekmannaåsikt, som jag bygger på allt jag läst hittills, så är det troligt att man smittar en bit in under inkubationstiden. Själva insjuknandet verkar ske efter 5-7 dagar. Troligtvis är det mellan dag 3-5 som man börjar bli smittsam i någon form, vilket accelererar fram tills att sjukdom brutit ut rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in