2020-02-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
2016: 48,4% av männen, 1,9% av kvinnorna.

https://www.statista.com/statistics/916348/china-share-of-smoking-adults-by-gender/

Nu finns det ju en rapport som säger att en viss typ av receptorer är mycket vanligare hos asiatiska män än hos européer och kvinnor. Dessa receptorer skall då vara kopplade till lunginflammation från detta virus. Om man nu skall lita på den förstås...
Citera
2020-02-04, 18:13
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Hjälp!!1

Min mor har fått hem ett paket från Kina och vägrar hämta upp det, borde jag uppmuntra till det beslut eller inte? Hur fungerar det med varor från Kina, är även de smittade?

Att bli smittad av ett paket är högst otroligt. Sätt på dig handskar och öppna det utomhus om ni är nojiga. Handsprita lite.
Citera
2020-02-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är inte tillförlitligt, du kan ligga nästan döende i respirator utan att testet ger positivt utslag. Det vill säga det kommer tillbaka som ett falskt negativ - d.v.s. säger att du inte har sjukdomen (när du faktiskt har den). Ett sådant fall utgör läkaren Li Wenliang.

Jag har blivit tvekande till denne smått hysteriska ögonläkaren som uppenbarligen trakasserat sina kollegor för att få förmånen att bli testad om och om igen. Fast han har styrkt min uppfattning om testet att det visar positivt då viruskoncentrationen uppnått viss nivå. Alltså kan man vara smittad utan att det syns i testet. Testet utesluter nog inte men bekräftar för vårdpersonalen att här har vi corona och inte säsongssnuva.

Eftersom testkittet är en produkt som har knappt två veckor på nacken och det finns brist på sådana så tror jag att vården bara testar där patienten visar symptom. Kan tänka mig att de inte vill testa för kråkorna i självaste vården. De vill veta om en "riktig" patient har coronan eller ej så de vet vad de ska göra. Tror det är deras prio.

Men jag antar att de håller på att kalibrera testet fortfarande. De har omöjligtvis hunnit göra omfattande tester av testkittet utan nu får de testa sig fram as they go. Förhoppningsvis tar de ett gäng på måfå som kommer in för att testa och de som inte visar något får direktlinje att ringa till om de så mycket som nyser.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.sueddeutsche.de/muenchen/freising/freising-corona-coronavirus-buergerin-infektion-kein-kontakt-1.4784730

Det som var en falsk nyhet här i morse, har under dagen blivit en sann nyhet. Två av de evakuerade tyskarna som suttit i karantän i kasernen, är nu sjuka och har förts till isolation på sjukhus... Den ena är en 45-årig kvinna, och hennes tillstånd är stabilt. Av någon märklig anledning får man inte veta kön eller ålder på den andra.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är väldigt nyfiken på varför vi inte skulle få ett lika allvarligt utbrott.

Jag har några tankar som skulle bromsa utbrottet:
1) vi äter inte ur samma kärl
2) vi är mer hygieniska (tvättar händerna betydligt oftare)

Men varför skulle inte ett utbrott kunna nå lika många svenskar (procentuellt sett)? Färre samtidigt kanske då viruset bromsas av punkterna ovan (och säkerligen fler punkter), men förkylningar och influensa sprids som en löpeld och detta virus har vi ingen immunitet mot...

De flesta kineser äter väl inte ur samma kärl, har jag aldrig varit med om. Pinnar ja men en egen tallrik
Citera
2020-02-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Min lekmannaåsikt, som jag bygger på allt jag läst hittills, så är det troligt att man smittar en bit in under inkubationstiden. Själva insjuknandet verkar ske efter 5-7 dagar. Troligtvis är det mellan dag 3-5 som man börjar bli smittsam i någon form, vilket accelererar fram tills att sjukdom brutit ut rejält.

Ja, det stämmer med Bayern, men frågan är varför patient 1 i så fall smittar så många jämfört med de andra? Och andra i andra länder? Någon vana som han har då? Hosta i handen? Peta sig i näsan?
Citera
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Finns ju vissa som har påstått det, det har viftas bort som en konspirationsteori , vi får hoppas att så är fallet annars är vi mitt uppe i en mardröm.

Det är en konspiration, vissa har dragit den slutsatsen på grund av att antiretroviral medicin använts tillsammans med förkylningsmedicin. Vi vet att viruset har uppvisat likheter hiv-viruset men det gör flera andra virus också.

Jag har dock en fråga till er andra:

Borde inte denna magiska cocktail som använts i Thailand kunna användas mot andra former av virus också? T.ex. hjärnhinnesinflammation orsakad av virus eller andra livshotande åkommor där vi idag enbart kan behandla symtomen.
Citera
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Nu finns det ju en rapport som säger att en viss typ av receptorer är mycket vanligare hos asiatiska män än hos européer och kvinnor. Dessa receptorer skall då vara kopplade till lunginflammation från detta virus. Om man nu skall lita på den förstås...

Intressant! Kan säkert stämma.
Citera
2020-02-04, 18:16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Jag är väldigt nyfiken på varför vi inte skulle få ett lika allvarligt utbrott.

Jag har några tankar som skulle bromsa utbrottet:
1) vi äter inte ur samma kärl
2) vi är mer hygieniska (tvättar händerna betydligt oftare)

Men varför skulle inte ett utbrott kunna nå lika många svenskar (procentuellt sett)? Färre samtidigt kanske då viruset bromsas av punkterna ovan (och säkerligen fler punkter), men förkylningar och influensa sprids som en löpeld och detta virus har vi ingen immunitet mot...

Nu pratar vi givetvis om det här viruset och idag, ite om någon framtid med annat virus. Vi har inte alls samma grundläggande grogrund för ett så stort utbrott som Kina och Wuhan har.

Vi är mycket mer glesbefolkade och vi har generellt bättre sjukvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De flesta kineser äter väl inte ur samma kärl, har jag aldrig varit med om. Pinnar ja men en egen tallrik

De använder pinnarna till att lyfta maten från gemensamma kärl till sin egen tallrik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Så tolkar jag också det, men då är det nog lite för sent att sätta in åtgärder.

Undantagstillstånd för alla inblandade? Går det? Borde finnas något form av kryphål för att sätta hårdare restriktioner när något sånt här händer.

Ja man kan ju låsa in folk som bär på smittan:

Från Kap 5, smittskyddslagen

Citat:
12 § Den som är isolerad enligt 1 eller 3 § får hindras att lämna vårdinrättningens område eller den del av inrättningen där han eller hon skall vistas och får i övrigt underkastas den begränsning av rörelsefriheten som är nödvändig för isoleringen. Rörelsefriheten får också inskränkas när det behövs av hänsyn till den isolerades egen eller andras säkerhet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
2020-02-04, 18:17
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kht86
Det råder en stor osäkerhet kring många saker just nu vilket borde leda till försiktighet. Det vi kan vara säkra på är att antalet smittade är betydligt högre än de som anges som konstaterat smittade. För att bli konstaterat smittad så ska du först ha fått smittan, sedan genomgått inkubationstid, fått tillräckliga symtom för att söka läkarvård, blivit intagen och testad och därefter fått testresultaten bekräftade. Säg att fördröjningen ligger på runt 10 dagar, grovt uppskattat. OM den uppskattningen stämmer någorlunda var det alltså över 20000 smittade för 10 dagar sedan när antalet bekräftade fall var 1400.

Angående dödstalen så finns det också en osäkerhet, eftersom det rapporterats att Kina redovisar antalet i just Coronavirus på ett annat sätt som vi kanske skulle gjort här i Sverige. Den verkliga siffran kanske aldrig kan redovisas men i vilket fall som helst är det alldeles för tidigt att dra några slutsatser kring hur dödlig sjukdomen är.

För mig, som befinner mig i en riskgrupp, så är det ett ganska enkelt beslut att hålla mig isolerad tills jag ser var detta landar. Jag bunkrade upp det sista i helgen och har därefter inte lämnat lägenheten och kommer inte göra så heller förrän jag känner mig säker på att inte bli smittad. Och detta är inte för att jag är säker på att det blir en jätteepidemi över hela världen, utan enbart som en extrem försiktighetsåtgärd och för att jag har möjlighet att göra detta.

Det finns många experter på området, både riktiga och självutnämnda, som med säkerhet kan hävda både det ena och det andra, åt båda håll. Alltså att detta både kan bli en katastrof som vi aldrig sett förut och att detta inte är något att oroa sig över. Det jag skulle vilja veta är dessa ”experters” tidigare träffsäkerhet i sina utlåtanden samt med vilken felmarginal de uttalar sig. Det enda jag är säker på, det är att ingen kan vara säker på någonting.

Jag håller helt med, det enda vi vet är att vi inte vet särskilt mycket mer än att det härjar ett virus. Jag skulle vilja göra ett tillägg till din uppskattning att antalet smittade har en tiodagars backlogg, jag gör bedömningen att det troligtvis är ännu större fördröjning med tanke på den stora brist på tester som Kineserna haft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in