2020-02-04, 17:55
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Källa på det? Får inte kroppen liknande anfall vid syrebrist? Du känns som en typisk 'FB-expert' som aldrig ens haft ett jobb i ditt liv.

OnT: Fortfarande stabilt runt ~20k smittade + ~500 avlidna. Detta kommer gå vägen!

Även de som lagt upp filmen skriver "Correction: This man had a most likley a epileptic seizure and it was not caused by the coronavirus."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Du tolkar rätt. Hårdare restriktioner är tydligen att kränka den personliga integriteten
När man konstaterat smitta hos någon kan det däremot bli tal om tvångsisolering.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
HIV är ett virus som leder till Aids vilket gör att man blir extremt känslig för infektioner (vilket är dödligt). Detta coronavirus kan ha en liknande egenskap som försöker slå ut immunsystemet. Så liknelsen med HIV behöver inte vara så långsökt.

Din tankebana verkar inte helt fel. Det kan ju knappast vara en slump att läkarna experimenterar med en läkemedelscocktail innehållande HIV medicin.

Edit stavfel
Senast redigerad av 57Emma 2020-02-04 kl. 18:03.
Citera
2020-02-04, 17:56
Medlem
Om man varit på en stor internationell flygplats i veckan (Heathrow) och känner sig rejält sjuk (hög feber, hosta och snor) bör man fråga efter att testa sig eller är det troligtvis en vanlig förkylning?
Citera
2020-02-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är inte luftburet. Det är redan testat och klart. Att det sprider via sk. droppsmitta/aerosol är inte = luftburet.
Jag tänker inte ge mig in i den debatten, men även om det nu "bara" skulle vara droppsmitta är det illa nog, jag vill inte ens tänka på konsekvenserna.
Citera
2020-02-04, 17:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Härligt att höra! Då är du säkerligen uppdaterad, så som du bör.

Jag har inte en susning om vad Tegnell vet, däremot vet jag att WHO mest troligt har mer information än vad som framkommit hittills.

Mest troligt?

Dina inlägg är irrelevanta och hör hemma i
------------> konspirationstråden, tycker jag.

Ut med språket om du har information om viruset som är relevant.

Vad tror du själv om viruset, är det inte vad det tycks vara, berätta.
Citera
2020-02-04, 17:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Om man varit på en stor internationell flygplats i veckan (Heathrow) och känner sig rejält sjuk (hög feber, hosta och snor) bör man fråga efter att testa sig eller är det troligtvis en vanlig förkylning?
Vad tycker du själv? Om jag säger ”det är ingen fara, krama barn och fru nu”, skulle du då ta mitt ord för sanning?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag tänker inte ge mig in i den debatten, men även om det nu "bara" skulle vara droppsmitta är det illa nog, jag vill inte ens tänka på konsekvenserna.

Ja, det är illa som det är. Det sprids som en löpeld om man inte sätter in ganska extrema åtgärder. Den enda ljusglimten är att dödligheten är så pass låg och att det verkar som att det finns hopp om att få skiten under kontroll inom några veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mest troligt?

Dina inlägg är irrelevanta och hör hemma i
------------> konspirationstråden, tycker jag.

Ut med språket om du har information om viruset som är relevant.

Vad tror du själv om viruset, är det inte vad det tycks vara, berätta.

Det är upp till dig att tycka som så. Jag ställde en fråga eftersom jag inte följt hela tråden, för jag ville veta vad som diskuterats och vad som är dokumenterat. Det handlar inte om en konspiration. Jag väljer att inte delge någon information just av den anledningen att det endast skulle tolkas som en konspiration om jag valde att göra det i så tidigt skede.
Citera
2020-02-04, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är inte luftburet. Det är redan testat och klart. Att det sprider via sk. droppsmitta/aerosol är inte = luftburet.

Droppsmitta kan även spridas som luftburen smitta, exempelvis influensa och tuberkulos.
Citera
2020-02-04, 18:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Droppsmitta kan även spridas som luftburen smitta, exempelvis influensa och tuberkulos.

Det är skillnad på ren luftburen smitta och droppsmitta. Kinesiska experter har testat och det är inte luftburet. Det är dock en klen tröst i dagsläget, särskilt för över 20 000 personer.
Citera
2020-02-04, 18:05
Medlem
Det råder en stor osäkerhet kring många saker just nu vilket borde leda till försiktighet. Det vi kan vara säkra på är att antalet smittade är betydligt högre än de som anges som konstaterat smittade. För att bli konstaterat smittad så ska du först ha fått smittan, sedan genomgått inkubationstid, fått tillräckliga symtom för att söka läkarvård, blivit intagen och testad och därefter fått testresultaten bekräftade. Säg att fördröjningen ligger på runt 10 dagar, grovt uppskattat. OM den uppskattningen stämmer någorlunda var det alltså över 20000 smittade för 10 dagar sedan när antalet bekräftade fall var 1400.

Angående dödstalen så finns det också en osäkerhet, eftersom det rapporterats att Kina redovisar antalet i just Coronavirus på ett annat sätt som vi kanske skulle gjort här i Sverige. Den verkliga siffran kanske aldrig kan redovisas men i vilket fall som helst är det alldeles för tidigt att dra några slutsatser kring hur dödlig sjukdomen är.

För mig, som befinner mig i en riskgrupp, så är det ett ganska enkelt beslut att hålla mig isolerad tills jag ser var detta landar. Jag bunkrade upp det sista i helgen och har därefter inte lämnat lägenheten och kommer inte göra så heller förrän jag känner mig säker på att inte bli smittad. Och detta är inte för att jag är säker på att det blir en jätteepidemi över hela världen, utan enbart som en extrem försiktighetsåtgärd och för att jag har möjlighet att göra detta.

Det finns många experter på området, både riktiga och självutnämnda, som med säkerhet kan hävda både det ena och det andra, åt båda håll. Alltså att detta både kan bli en katastrof som vi aldrig sett förut och att detta inte är något att oroa sig över. Det jag skulle vilja veta är dessa ”experters” tidigare träffsäkerhet i sina utlåtanden samt med vilken felmarginal de uttalar sig. Det enda jag är säker på, det är att ingen kan vara säker på någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in