2020-02-04, 15:46
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Yep, har också åkt med Jeju Airways.

Precis KTX kör enbart snabbtåg till Busan(om jag minns rätt) och man måste byta för att ta sig till Gwanju. Troligast är att hon flög via Jeju med just Jeju Airways.

Yes, tåg Incheon-Seoul o sen Tåg Seoul-byte-Gwanju är ju som att flyga till Malmö o sen ta tåget upp till Kiruna. Ingen logik.
Citera
2020-02-04, 15:49
Medlem
Ett till fall i Japan bekräftat.

Cirka klockan 16 idag (4 februari) rapporterade Local Health Research Institute i Chiba Prefecture ett fall av infektionssjukdom i samband med denna nya typ av coronavirus.
Patienten var bosatt i Wuhan, Kina och rapporterades ha blivit förklarad bosatt i Wuhan när han besökte en medicinsk institution den 31 januari. sak är.
Det är det 17: e fallet i Japan som utbrottet av patienter med den nya koronavirusrelaterade infektionen har bekräftats.
Vi kommer att genomföra proaktiva epidemiologiska undersökningar i denna fråga, inklusive identifiering av nära kontakter.

Kontur (1) Ålder: 30-tal (2) Kön: Kvinna (3) Bostadsort: Kina (Wuhan)

Källa: https://www.mhlw.go.jp/stf/newpage_09310.html
Källa 2: https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-04, 15:50
Medlem
Sheps avatar
Live stream, finns några i kommentarerna som översätter lite.

https://youtu.be/9c3uU9qHZEk
Citera
2020-02-04, 15:50
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killemedstil
Fast det är ingen kris i Sverige ännu.
Vi måste lita på att myndigheterna löser det här på sitt sätt och vi kan börja kalla saker kris om det verkligen blir kris.

Svenska myndigheter har gång på gång bevisat att de inte är att lita på. Varför skulle det vara annorlunda denna gång? Svenska politiker och myndighetschefer har ljugit sig blåa många gånger de senaste åren och oavsett om det har gällt migration eller kriminalitet, så ska vi inte glömma bort vad de sa innan de plötsligt insåg att lögnerna inte flög längre...

Jag tycker att alla ska vara enormt skeptiska till vad myndigheter säger och kommer med för rekommendationer när det gäller denna epidemi. Det betyder inte att man måste måla fan på väggen, men det kan faktiskt vara läge att tänka till lite själv och söka fler källor.
Citera
2020-02-04, 15:51
Medlem
WHO har nu en tabell över antal konfirmerade fall per region/land med lite extra data. 24 fall hittills där smittan skett utanför Kina

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200203-sitrep-14-ncov.pdf
Citera
2020-02-04, 15:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Lite intressant att siffrorna som Kinas regering släpper tas emot här på Flashback som en sanning.
Men Kineser som skriker på hjälp förtvivlat, och som får sina videos raderade inom en timme eller två, ses som bluff?
Fakenews brukar youtube och andra sociala medier inte rensa. Skräp ligger kvar i flera år. Så varför rensas just dessa nu akut?
Är det verkligen ingen som frågar sig detta???

Instämmer i vad du säger. Har tittat på så många olika filmer med människor som bara faller ner stendöda, alla dessa gula kroppspåsar som ligger överallt, döda sitter i stolar i väntrummen, liksäckar staplas på hög. Människor som inte vet vart sina anhöriga tagit vägen. Människor låses in i sina lägenheter om smittas misstänks, kråkor som har ett rykte om sig att de kan t o m känna doften av lik innan personen är död, cirkulerar över Wuhan.
Jag tror inte vi kan föreställa oss vilken mardröm de lever i.
Citera
2020-02-04, 15:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Jag får det till 7 liksäckar om jag ser rätt, två i första rummet och fem i andra. Dvs de tre vita i slutet som är staplade på varandra. Men kan vara tvätt eller?

Sjukt om det är äkta.
7? Jag såg nog minst 11
Citera
2020-02-04, 15:54
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Yes, tåg Incheon-Seoul o sen Tåg Seoul-byte-Gwanju är ju som att flyga till Malmö o sen ta tåget upp till Kiruna. Ingen logik.

Det blir väl en kostnad på ca 800kr enkelväg? En biljett till Busan ligger väl på typ 60K won, eller det kanske var första klass. Men i alla fall tåget blir definivt dyrare och enbart krångligare, så våran slutsats om hon tog flyget stämmer säkert väldigt bra.

Sen vet jag att Jeju har haft flera misstänkta fall av corona och att man i övrigt i Sydkorea har infört hårda kontroller för alla nationaliteter som flyger in från Kina.
Citera
2020-02-04, 15:55
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Efter regeringens beslut om att det nya Coronaviruset skulle falla under smittskyddslagen fick jag i söndags så äntligen komma in för provtagning.

Som jag sagt hela tiden har jag aldrig trott att jag var smittad även om symptomen stämde på pricken. Har heller inte varit orolig för min egna hälsa, det enda jag ville var att bli testad.
Inte för min egen del utan samhällets! Det var inte på något vis otroligt att jag bar på smitta.

Jag hade varit instängd med Wuhanbor på en liten passagerarbåt i fem timmar (Wuhanbor som hade lämna staden innan utbrottets omfattning var känd).
Tiden för mitt insjuknande passade in på när kontakten med dessa kineser inträffade.
Symptomen stämde på pricken.

Det sammantaget + att jag blev sjuk rätt i tiden,, ett dygn efter hemkomsten, lite mer än två dygn efter kontakten, gjorde mig tillräckligt orolig för att försätta mig i självpåkallad karantän. När jag blev riktigt dålig kontaktade jag sjukvården. Där blev det som jag berättat tidigare tvärstopp.

En sak man ska komma ihåg är det "lidande" som drabbar de som hamnar i karantän. När så lite är känt om hur länge man är smittsam vet man heller inte när man är fri att lämna. Mentalt tycker jag det här har varit riktigt jobbigt. Att inte bli trodd, all okunskap och olika svar hos myndigheter o sjukvård och att behöva bråka, ringa o mejla o be om att få bli testad.

Nåväl, i söndags gick proppen och jag beordrades in omedelbums, blev efter provtagning inlåst på ett rum i väntan på provsvar. Proverna sändes med taxi till Smittskyddsmyndigheten i Sto.

Personal i rymddräkter och speciella rutiner för allt. Jag kan säga att personalen behövde den träning dom fick pga av mig. När man gör någonting sällan kan det vara bra att få öva lite.

Åter en fri man efter +30 timmar inlåst,, proverna var negativa. Precis som jag misstänkt själv är det någon annan typ av influensa. Kanske en helt ny dödlig eftersom testet bara verkar köras mot corona vet man alltså inte vad jag drabbats av.

Epilog

Myndigheterna här i landet läser WHO:s rekommendationer som fan läser bibeln
För att provtagning skulle vara aktuell skulle alltså:Jag bevisa att jag varit i kontakt med en konstaterat smittad I WUHAN, (mötet ska alltså ha skett i staden) Det är så dumt att klockorna stannar.
Myndigheter, sjukvård, sjukvårdsupplysningen: verkar vara vattentäta skott emellan dessa instanser
Informationen på vissa hemsidor och hos personal slackar 8-10 dagar..
Alla test av prover sker på Smittskyddsmyndigheten i Sto. Det betyder att prover måste transporteras dit utifrån landet. Av vad jag lyckats få fram, vid ett större utbrott finns inte en chans att hinna med

Tack för att du berättade din story för oss, och hur allt slutade.
Måste säga att det var både dåraktigt och tragiskt av din husläkare att agera som denne gjorde, solklart fall av byråkrati som kunde riskerat både dig, läkaren och hans egna familj samt övriga samhället risken att bli smittade av viruset.
Hoppas läkaren lärde sig av sin arrogans mot dig (troligtvis inte)
Citera
2020-02-04, 15:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Lite intressant att siffrorna som Kinas regering släpper tas emot här på Flashback som en sanning.
Men Kineser som skriker på hjälp förtvivlat, och som får sina videos raderade inom en timme eller två, ses som bluff?
Fakenews brukar youtube och andra sociala medier inte rensa. Skräp ligger kvar i flera år. Så varför rensas just dessa nu akut?
Är det verkligen ingen som frågar sig detta???
Jag har sen andra dagen av bevakningen sagt att man ska lägga till två nollor på slutet på Kinas officiella bullshit-siffror.
Citera
2020-02-04, 15:56
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killemedstil
Fast det är ingen kris i Sverige ännu.
Vi måste lita på att myndigheterna löser det här på sitt sätt och vi kan börja kalla saker kris om det verkligen blir kris.

Ja, det är bara jämföra svenska myndigheters grepp mot det övriga runt om i världen som evakuerade sina medborgare från Wohan.
Citera
2020-02-04, 15:58
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Fetmarkerade stämmer. Kinesiska män röker avsevärt mer än kvinnor.

Som i Sverige på 1940- och 50-talen: Rökning är manligt. (Men både kinesiska män och kvinnor dricker kopiöst.)

Kinesisk tobak dessutom avsevärt farligare än västerländsk tobak. Kina använder en typ av tobaksplantor som ger avsevärt större hälsoproblem, än de typer som är tillåtna i Sverige och EU.

I min ungdom kunde man köpa Kinesiska marlboro under disk på en turkaffär för en spottstyver av Svenska priserna. Smakade sinnessjukt i jämförelse, som avgaser nästan, klibbigt skulle jag beskriva det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in