2020-02-04, 13:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
jag har dålig hjärta och diabetes så kanske det gäller

Varför vill du ta ett vaccin mot bakteriell lunginflammation?
Är det för att vara skyddad vid en säsongsinfluensa, helt rimligt.

Är det på grund av det nya viruset, så finns ingen anledning. Vaccinet hjälper inte mot den (primära) virala lunginflammation.
Citera
Medlem
Vanliga virus och bakterier trivs inte i sommarväder.

Det är därför man inte blir sjuk i influensan under sommarmånaderna tex.

Gäller samma med detta virus, att det troligen stannar av under sommaren i Sverige?
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Vart är alla svenskar som inte tog detta på allvar från början? Aldrig förstått mig på svenskarnas naiva tankesätt. Jag själv har alltid haft "tänk om scenario". Så har alltid bunker redo med massa tillbehör då jag aldrig litat på människor som är högt uppsatta. Tips är att bunkra nu för kommer bli tufft framöver.

Varit tyst fram till nu följt tråden och läst mycket källor och vad som kan stämma eller inte. Och det jag stör mig mest på är hur svenskar är så naiva. Det är läskigt.

När hade vi krig senast? INGET dåligt kan hända oss.
Citera
2020-02-04, 13:43
Medlem
Ot, men ändå inte, jag var på ett rutin läkarbesök idag, jag och läkaren kom in på coronaviruset, vi diskuterade lite och det visade sig att jag hade bättre koll än hen, då gick hen till personligt angrep och började i nedsättande ton ifrågasätta min kropp, jag är 195 cm lång och väger 120kg, vältränade 120 kg, det tyckte hen ändå inte var sunt.
Citera
2020-02-04, 13:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Vanliga virus och bakterier trivs inte i sommarväder.

Det är därför man inte blir sjuk i influensan under sommarmånaderna tex.

Gäller samma med detta virus, att det troligen stannar av under sommaren i Sverige?
Jag har läst någonstans att nCoV peakar under senvår/sommar, det låter inte orimligt.
Citera
2020-02-04, 13:44
Medlem
Citat:
can man vaccinera sig redan nu mot lunginflammation?? Vad kostar det?

Det går inte att vaccinera sig mot 19nCov och den lunginflammation som kan bli följden om man blir sjuk av det viruset.

Men bakterieorsakade lunginflammationer av pneumokocker kan man vaccinera sig mot. Det är vanligt att vanlig influensa får följder i form av pneumokockinfektioner och (nu gissar jag bara) det skulle kunna vara en orsak till att många också blir svårt sjuka av det nya viruset. Dvs att de får det som brukar kallas en sekundärinfektion och som är orsakad av bakterier.

Riskgrupper får i många regioner i Sverige gratis vaccin både mot influensa och pneumokocker. I vissa regioner måste dock riskgrupperna betala för pneumokockvaccinet. Kostnaden skiljer sig också åt. På en del ställen är det ganska dyrt, det kan kosta upp mot 500 kronor.

Men alla kan alltså betala för att få vaccin mot pneumokocker. Både riskgrupper och andra. Det är bara att uppsöka en av alla kliniker i landet där man kan vaccinera sig.

Skickar med två länkar. En är från Stockholmsegionen (även om du inte bor där så kan det ge dig info). Den andra är från Vaccinationsgruppen och där beskrivs två olika vaccin mot pneumokocker och hur de fungerar.

https://www.slso.sll.se/aktuellt/nu-kan-du-vaccinera-dig-mot-influensa-och-lunginflammation/

https://www.vaccinationsgruppen.se/lunginflammation/
Citera
2020-02-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Han har politiska orsaker till att uttala sig som han gör, det förstår alla men vem på Flashback har större koll på vad som händer i Sverige än Tegnell? Om han säger att någon testats så är det nog så.

Men var har han sagt att de testats?
Kontrollerna som gjordes före och efter resan är inte ett virustest. Det är en kontoll av symptom, tex feber.
Vi vet att symptomfria kan bära smittan och smitta, det har vi sett några ggr nu.
Citera
2020-02-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det går inte att vaccinera sig mot 19nCov och den lunginflammation som kan bli följden om man blir sjuk av det viruset.

Men bakterieorsakade lunginflammationer av pneumokocker kan man vaccinera sig mot. Det är vanligt att vanlig influensa får följder i form av pneumokockinfektioner och (nu gissar jag bara) det skulle kunna vara en orsak till att många också blir svårt sjuka av det nya viruset. Dvs att de får det som brukar kallas en sekundärinfektion och som är orsakad av bakterier.

Riskgrupper får i många regioner i Sverige gratis vaccin både mot influensa och pneumokocker. I vissa regioner måste dock riskgrupperna betala för pneumokockvaccinet. Kostnaden skiljer sig också åt. På en del ställen är det ganska dyrt, det kan kosta upp mot 500 kronor.

Men alla kan alltså betala för att få vaccin mot pneumokocker. Både riskgrupper och andra. Det är bara att uppsöka en av alla kliniker i landet där man kan vaccinera sig.

Skickar med två länkar. En är från Stockholmsegionen (även om du inte bor där så kan det ge dig info). Den andra är från Vaccinationsgruppen och där beskrivs två olika vaccin mot pneumokocker och hur de fungerar.

https://www.slso.sll.se/aktuellt/nu-kan-du-vaccinera-dig-mot-influensa-och-lunginflammation/

https://www.vaccinationsgruppen.se/lunginflammation/
Ok Tack!
Citera
2020-02-04, 13:46
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Men var har han sagt att de testats?
Kontrollerna som gjordes före och efter resan är inte ett virustest. Det är en kontoll av symptom, tex feber.
Vi vet att symptomfria kan bära smittan och smitta, det har vi sett några ggr nu.
En fråga, hur vet du vilka tester som gjorts?
Jag har inte sett någon information gällande detta sen de failade screeningarna på flygplatserna.
Citera
2020-02-04, 13:47
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Corona är INTE ENS EN BAKTERIE!!!

"När en bakteriell infektion uppträder som komplikation till en virusinfektion i de övre luftvägarna (till exempel i anslutning till influensa) är det i regel pneumokocker som är orsaken."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/pneumokocker/

Ibland dör folk i lunginflammation som överlevt influensan, eftersom deras immunförsvar blir nedsatt. Min bror fick lunginflammation efter att ha överlevt en influensa som dödade hans arbetskamrat på samma skift. Turligt nog överlevde han lunginflammationen. Men jag tar inga risker jag tar hellre en spruta.
Citera
2020-02-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag har läst någonstans att nCoV peakar under senvår/sommar, det låter inte orimligt.
Hoppas på det. Gäller att förbli frisk i några månader till innan våren och sommaren tar vid och man kanske kan pusta ut en bit.

Undertiden kanske läkarna hittar något vaccin.
Citera
2020-02-04, 13:51
Medlem
kazangass avatar
Citat:
människor med stor kropp brukar dö först!
Undrar hur långa personer klarar corona, sämre eller bättre?
Hjärtat får arbeta hårdare och lungorna är belastade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in