2020-02-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, jo det framgick av länken att det var en Metro-artikel från 11 juni 2018.

I Aftonbladet-artikeln som du länkade till stod det att "man har teknisk bevisning" och det har man säkert, det tvivlar jag inte en sekund på. Och med lite tur så kanske vi snart får reda på hur pass bra och med vilken styrka man lyckats koppla den till den misstänkte.

Så är det naturligtvis. Men det som Draifos efterfrågade och som mitt inlägg handlade om var huruvida åklagaren sagt att det finns teknisk bevisning eller inte.
Citera
2020-02-04, 13:36
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag antyder inte att du far med osanning. Jag frågade bara efter en källhänvisning till det du skrev om att åklagaren hade sagt sig ha teknisk bevisning mot SD, eftersom jag tvivlar på att hon har uttryckt sig så. I SVT-inslaget pratar hon alltså om teknisk utredning som hon inte vill gå in på vad den innehåller, och det är kanske inte riktigt samma sak som att säga att det finns teknisk bevisning mot SD. Men hur uttrycker hon sig i den låsta NA-artikeln du länkar till?

Du får väl låsa upp artikeln och kolla.

Åklagaren avser åtala SD och hon anser att bevisningen håller för en fällande dom.
Försvaret räknar med åtal.

Jerzy Sarnecki hedrade polisen i en artikel i NA i lördags:
"Åtalet i Hjärstamordet har skjutits fram flera gånger. En av anledningarna är den omfattande förundersökningen – 14000 sidor och en nästan lika stor ”slask”. Kriminologen Jerzy Sarnecki ser det som ett bevis på ett bra arbete.
– Det hedrar polisen att de gjort en väldigt noggrann förundersökning, säger han."

Jag dubbelkollade med Rotel 7 idag angående datumet för åtalsförlängningen och 14 februari är fortfarande datumet som gäller.

Jag gör ett antagande om att åtalsdatum kan dröja eftersom att FUP måste sekretessprövas innan det kan bli offentligt material och prövningen lär enligt dagens samtal med roteln "ta lång tid i anspråk". De visste inte idag om FUP kommer bli digital eller i pappersform.

Trots att det är uppenbart att åtal är på gång, så fortsätter Draifos ifrågasätta om åklagaren har underlag som räcker för ett åtal. Varför?

-----------------

630 dgr sen LW mördades
SD misstänkt på Sannolika Skäl är inlåst sen 161 dgr
Åtal i mål B2705-18 ska vara väckt senast 14 februari

En SAMMANFATTNING modell light

- endast 12 sidor med närmare 50 bilder och mindre med text

För läsning online - Välj full screen
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_p__lena

Sammanfattning modell light för anonym nedladdning
www.filedropper.com/mordetplena

Häktningsprotokoll, beslut m m online
https://issuu.com/honan6/docs/h_ktning_och_beslut

Hypotetisk bevisning
www.bildtagg.se/bild/tjo2x12jizisnvvz4n2nd01

-----------

Sammanfattning för läs online
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning:
www.filedropper.com/hjrstamordet
Senast redigerad av Honan6 2020-02-04 kl. 13:39.
Citera
2020-02-04, 13:40
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, jo det framgick av länken att det var en Metro-artikel från 11 juni 2018.

I Aftonbladet-artikeln som du länkade till stod det att "man har teknisk bevisning" och det har man säkert, det tvivlar jag inte en sekund på. Och med lite tur så kanske vi snart får reda på hur pass bra och med vilken styrka man lyckats koppla den till den misstänkte.
Den "tekniska bevisningen" (typ jordprov) räckte till sannolika men det räcker inte till att få honom lagförd. Om så vore skulle Åkl inte försöka vinna målet på utmattning,
Citera
2020-02-04, 13:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Trots att det är uppenbart att åtal är på gång, så fortsätter Draifos ifrågasätta om åklagaren har underlag som räcker för ett åtal. Varför?
Jag har ingen aning om vad åklagarens beslut kommer att bli, eller vilken bevisning som kan finnas. Jag frågade bara efter en källhänvisning till det du skrev om att åklagaren hade sagt sig ha teknisk bevisning mot SD, och någon sådan källhänvisning kunde du alltså inte ge.
Citera
2020-02-04, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
För att det blir käppar i hjulet för Lenas dejtingliv om dessa män som umgås i samma kretsar kommer på att Lena lovat dem seriösa förhållanden.

Varför skulle Lena ta den risken? Det är lättare att vara ärlig med sina intentioner från början. Då kan man dejta hur många man vill utan dåligt samvete.

Inte alls säkert att LW har lovat någon någonting. Hon har knappast haft sex med hela ge-gänget.. Vad vet vi om det? Kanske sitter önskemålen om ett förhållande bara i männens fantasier. Finns det öht några bevis för att LW skulle ha lovat någon man nåt? Att vara allmänt flörtig är en sak. Att hoppa i säng med alla bara för att man kan, det har jag svårt att tro. Man har knappast riggat upp spionkameror i Lenas sovrum, eller?
Senast redigerad av zilvereko 2020-02-04 kl. 13:52.
Citera
2020-02-04, 13:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har så svårt att se att SD skulle hellre åka till Sala ensam, än att delta på Läcköeventet. Det är absolut något som skaver i honom. Det verkar ju också som att han är anmäld till eventet? Han klarar nog inte av att se LW där med någon annan.
Kl 11.12 fotar han "mammas bullar". Oklart när han beger sig därifrån. Besöker enligt egen uppgift T*dö-L*ndö som ligger 20 min bilfärd från föräldrahemmet.
Låt oss ponera att han lämnar T-L kl 12.30. Avstånd T-L - Läckö via Ö*ebro är dryga 28 mil. Med en genomsnittshastighet på 120 km/h kan han vara på plats inom 2 h och 20 min ungefär. - Kan han ha anlänt till eventet vid 15-tiden på em?

Citera
2020-02-04, 14:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
För att det blir käppar i hjulet för Lenas dejtingliv om dessa män som umgås i samma kretsar kommer på att Lena lovat dem seriösa förhållanden.

Varför skulle Lena ta den risken? Det är lättare att vara ärlig med sina intentioner från början. Då kan man dejta hur många man vill utan dåligt samvete.
Tror hon skrämde dom som hade huvudet på skaft. Var man borde få rysningar att inleda någon som helst relation med en kärring som har såna problem. Här kommer SD in i bilden. Kan varit så att han från början blind av kåthet & åtrå tog seriöst på relationen men när han kom under ytan förstod att det hade blivit ett H-E med henne. Att vara människa är väl tillräckligt svårt utan att en rådig karl inte behöver binda ris till egen rygg.

Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Ja, jag kände till relationen med SD. Vet inte exakt hur länge, men länge. Jag tror att L*na länge såg SD som en nära vän. Hon trodde att de skulle bilda familj, att de skulle gå från hemligt till officiellt. Det var också något som SD bedyrade att de skulle. Det bedyrade han dock inte inför andra. Det är möjligt att han menade det när han sa det, men det var inget han tog fasta på.

Lena såg inte HD som en vän. JG har jag ingen aning om. Hon berättade om diverse personer hon försökte få i hop det med genom åren, men jag har aldrig riktigt orkat sätta mig och jämföra alla namn på alla möjliga snubbar i min konversation med L*ena med de namn som förekommer här i tråden. Jag är en usel FB-deltagare. Alls inte lika driven som dig och flera av dina kreativa kollegor.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Detta var namn som hen sa spontant när jag frågade vilka som passerat genom åren. Hen inledde med "det måste ju vara någon av alla karlar!". Ju mer jag frågade desto mer obekväm kände sig personen. Man snackar liksom inte skit om de döda. Men ändå återkom hen hela tiden till BOs dejtande. Att BO "var duktig på att hålla isär alla världar och kretsar".

Det finns en hel del som talar för att LW var som bör beskrivas som nästan i desperat "jakt"efter en ny snubbe när det sket sig med UW.

Dock är det svårt att borste från att då geokretsen är så snäv /tight att jag tror hon var bränd och att några såg henne som nån att doppa sin snoriga Johan i.
Vad som föregivits oss är väl att Lena såna problem av den digniteten att hon inte klarade av djupare relationer?

Ujujuj sånt sjå Åkl och & haft att grotta in sig i hennes relationer om såtillvida hon inte ska bjuda försvaret öppna mål.
Hon hade väl flera mobiler också?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-04 kl. 14:15.
Citera
2020-02-04, 14:14
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kanske "beviset" på att SD med berått mod mosade en broms till en blodig massa som sjätte Hönan luskat fram för att få SD att framstå som lite mer mördare. Bevisen på hans grymhet är nu så många att några medlemmar väl tycker att rättegång är överflödig. Det är väl alltför väl han slog bromsar istället för sina egna försvarslösa barn. (Innan dom var stora nog att slå tillbaka. )

Undrar om postaren har vävt in sig i sin alldeles egna "hela värden" symbios med MGM.?
Detektiverna snokade väl fram Stefan "mördat" ett rådjur också?

Det var Letsdoit som "luskade" fram loggningarna med bromsen och kraniet. Efter att de blev uppmärksammade så har även jag lyft in dem i inlägg eftersom de visar hur sugen SD är på att skapa effekt.
Om inte SD varit misstänkt för mord, skulle ingen ha reagerat på innehållet i hans loggtext och han hade antagligen varit den enda som läst den.
Citera
2020-02-04, 14:54
Medlem
Citat:
Återupprepar en tidigare misstanke om att SD tog sig till Läckö-eventet lörd 21 april -18
Detta för att när eventet skulle arkiveras efterlyste EO loggningar från närvarande cachare som inte hade loggat och på den namnlistan fanns HerrTeamDavidsson http://coord.info/GLVVD08H

Jag har alltså misstänkt att SD tog sig till eventet under eftermiddagen efter att han kört ett FTF-kamp med serien Långforsen i Sala. Enligt m*g*l loggning tar serien ca 1 timme och 20 minuter i anspråk om man gör den utan stress.

Den 21 april gav sig SD ut vid soluppgången och han FTF:ade "Långforsen 1" kl 7.37
, tar "Långforsen 3" kl 8.09 och "Långforsen 4" kl 8.17 som han delar med S*U*W.

I dokumentationen har han blandat ihop de flesta bilderna, så de stämmer inte i tid med loggarna. Sen är det uppenbart att han kan misstänkas för att ha nätloggat falskt för en Letterbox Hybrid vid Sala Silvergruva för till cachen "Drottning Christinas Skatt"
har han lagt ut en bild på "mammas bullar" som enligt bildens detaljer är tagen kl 11.11 på Varmfrontsvägen 1 i Västerås (mamma bor på Barometergatan 2 km bort). Två minuter senare är platsen "Kärleksön"
i Sala loggad (enligt bilddetalj) trots att det skiljer 36 minuters bilresa mellan platserna.
Beteendet tyder på att SD vanemässigt har manipulerat sin tidslinje i mobilen, så enda chansen att exakt veta var han varit är att vittnen och mastningar av mobilens position kan vidimera.

Jag håller med om att det går att ändra sin tidslinje i mobilen förhållandevis enkelt och att det kan vara en faktor att ta hänsyn till. I det här fallet så har de båda bilderna lite olika information med sig, men bilden från kanotturen verkar ändå vara två timmar tidigare än bullbaket.

För att undvika missförstånd kan man ange vilken läsare man använt för att se metadata och tidpunkter, jag har nedan använt exiftool och bara kopierat tidsuppgifter. Jag antar att det är de fetade tiderna nedan som kan vålla ett missförstånd.

Kanotturen har ett par tidsangivelser, samtliga 09:13 (vid slutet av kanotturen)

Modify Date : 2018:04:21 09:13:47
Date/Time Original : 2018:04:21 09:13:47
Create Date : 2018:04:21 09:13:47

Bullarna har fler tidsangivelser (09:11Z bör vara 11:11 svensk sommartid)

Modify Date : 2018:04:21 11:12:01
Date/Time Original : 2018:04:21 11:12:01
Create Date : 2018:04:21 11:12:01
GPS Time Stamp : 09:11:55
GPS Date/Time : 2018:04:21 09:11:55Z

Skillnaderna kan möjligen förklaras om SD haft positioneringstjänsten på eller av och hur han ställt in sin lokala tidszon som kanske inte stämmer med mobilen i övrigt. En gissning är att mobilen dessutom hunnit bli ganska urladdad under kanotturen och att vissa angivelser därför saknas, tex GPS tiden, beroende på att dessa tjänster stängts ner. Han kan också ha använt olika appar för att ta de båda bilderna vilket kan förklara skillnader i bildstorlek och metadata.

Förutom den vanliga kamerafunktionen så har geoappen också en möjlighet att ta bilder själv eller från kamerabiblioteket vilket ger ytterligare några kombinationer av möjliga bilddata. GPS tiden är förmodligen inte ögonblickstiden utan den tid den senaste GPS koordinaten laddades. Till detta kommer att geoappen och geotjänsten av och till har censurerat metadata för att försvåra fusk.

Positionsangivelsen för bullbaket verkar dock inte vara mer än hundra meter fel, man kan hamna på Varmfrontsgatan om man använder samma decimaler för norr och öst koordinaten.
Citera
2020-02-04, 15:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
/.../

Fetad stil: kontrollerat detta nu och det stämmer bra att tiden för GPS UTC flyttas fram 2 timmar under svensk sommartid.
Citat:
Skillnaderna kan möjligen förklaras om SD haft positioneringstjänsten på eller av och hur han ställt in sin lokala tidszon som kanske inte stämmer med mobilen i övrigt. En gissning är att mobilen dessutom hunnit bli ganska urladdad under kanotturen och att vissa angivelser därför saknas, tex GPS tiden, beroende på att dessa tjänster stängts ner. Han kan också ha använt olika appar för att ta de båda bilderna vilket kan förklara skillnader i bildstorlek och metadata.

Förutom den vanliga kamerafunktionen så har geoappen också en möjlighet att ta bilder själv eller från kamerabiblioteket vilket ger ytterligare några kombinationer av möjliga bilddata. GPS tiden är förmodligen inte ögonblickstiden utan den tid den senaste GPS koordinaten laddades. Till detta kommer att geoappen och geotjänsten av och till har censurerat metadata för att försvåra fusk.

Positionsangivelsen för bullbaket verkar dock inte vara mer än hundra meter fel, man kan hamna på Varmfrontsgatan om man använder samma decimaler för norr och öst koordinaten.
Citera
2020-02-04, 15:34
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag håller med om att det går att ändra sin tidslinje i mobilen förhållandevis enkelt och att det kan vara en faktor att ta hänsyn till. I det här fallet så har de båda bilderna lite olika information med sig, men bilden från kanotturen verkar ändå vara två timmar tidigare än bullbaket.

För att undvika missförstånd kan man ange vilken läsare man använt för att se metadata och tidpunkter, jag har nedan använt exiftool och bara kopierat tidsuppgifter. Jag antar att det är de fetade tiderna nedan som kan vålla ett missförstånd.

Kanotturen har ett par tidsangivelser, samtliga 09:13 (vid slutet av kanotturen)

Modify Date : 2018:04:21 09:13:47
Date/Time Original : 2018:04:21 09:13:47
Create Date : 2018:04:21 09:13:47

Det jag egentligen ville påvisa var det som framgår i inläggets inledande rubrik - d v s att jag misstänker att SD tog sig till Läckö-eventet. Kanske han tryckte i buskarna och inte ville ge sig tillkänna, men blev uppmärksammad av EO? Spekulationer p g a att hans loggning efterfrågades och tid fanns efter hans turné i Sala.

Det kommer nog framgå i FUP om det visat sig att han och LW:s mobiler har triangulerats till samma platser innan mordet. Om det då indikerar att SD har förföljt henne, så har han nog fått det lite besvärligt med att ge godtagbara förklaringar - särskilt om han t ex har uppgett annan fakta vid ett 1:a förhör.
Det kan också visa sig vara tvärtom - att LW synts följa efter honom.

Ingen av dem har gjort några GC-loggningar mellan 11 och 14 maj (vad jag erinrar mig), så vad hände helgen innan mordet?
Citera
2020-02-04, 15:38
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det var Letsdoit som "luskade" fram loggningarna med bromsen och kraniet. Efter att de blev uppmärksammade så har även jag lyft in dem i inlägg eftersom de visar hur sugen SD är på att skapa effekt.
Om inte SD varit misstänkt för mord, skulle ingen ha reagerat på innehållet i hans loggtext och han hade antagligen varit den enda som läst den.
Okey fel, my bad!
Jo jag känner väl till hans loggingar vilka vi varit inne på vid flera tillfällen. Tror t.o.m oavsett han är GM du kan ha rätt att han retats med dig för att du är utpräglat lättretad. Jävligt dåligt av honom må jag säga.

Men förklara gärna vad en mosad broms och hans tunga har med mordet på Lena Wesström att göra?
Vad gäller SDs utsträcka tunga eftersökte du väl någon forskning för att koppla den till mordet?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-04 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in