2020-01-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Last first: jo, och jag har typiskt hållt umgänget till ett absolut minimum om det inte är möjligt att helt välja bort dem.

Beträffande punkt 5. behöver SDs uttryck om detta avse något erkännande av misshandel, utan helt enkelt att han kunde freda sig om det var så att LW var aggressiv? I tråden tog några upp att han kunde ringt polisen om hjälp att exempelvis få ut LW ur bilen men det behöver man ju inte om man fysiskt och psykiskt kan få ut en oönskad person från sitt hem, bil eller dylikt. Han kanske har varit trakasserad, eller utsatt för försök till trakasserier, i någon utsträckning men menar sig inte behövt kalla på polis?

I övrigt, ja det var ungefär de tankegångarna jag hade med att de haft ett "missbrukarbeteende"

Jo, jag har fått korrigera nr 5. Skulle snarare uttrycka att fysiskt tumult uppstått dem emellan oklart vem som tagit initiativ och vem som måste försvara och freda sig.(med undatag för bilinciidenten där vi redan har svaret). Likväl vem som trakasserat och kanhända stalkar den andra parten.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-01-15 kl. 22:26.
Citera
2020-01-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du vet att det endast är psykos vid gärningstillfället som sökes svar på vid dessa sinnesundersökningar? Att SD inte led av det är närmast solklart om än en misstanke om en lindrig sådan också lett till den större undersökningen.

Det finns i nuläget inga förutsättningar för att få utföra den större undersökningen,
RPU:n, det krävs mer för att få göra den än en §7.

Det är inte uteslutet att TR begär att det görs en RPU om skuldfrågan
avgörs till SDs nackdel, och då innan påföljden bestäms.
Citera
2020-01-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det finns i nuläget inga förutsättningar för att få utföra den större undersökningen,
RPU:n, det krävs mer för att få göra den än en §7.

Det är inte uteslutet att TR begär att det görs en RPU om skuldfrågan
avgörs till SDs nackdel, och då innan påföljden bestäms.

Sa inget om det, handlade om syftet med en P7a som skall indikera om en RPU bör/ska göras. I SDs fall fanns inga tecken som indikerade det.

Varför skulle TR begära att en RPU görs? Kan dom det?

EDIT. Domen kommer säkerligen att överklagas.
Senast redigerad av Remark 2020-01-16 kl. 00:05.
Citera
2020-01-16, 00:03
Medlem
Citat:
Sa inget om det, handlade om syftet med en P7a som skall indikera om en RPU bör/ska göras. I SDs fall fanns inga tecken som indikerade det.

Varför skulle TR begära att en RPU görs? Kan dom det?

Naturligtvis för att avgöra om det blir fängelse eller RPV med SUP.

Ja, det är just dom som kan göra det.
Citera
2020-01-16, 00:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Naturligtvis för att avgöra om det blir fängelse eller RPV med SUP.

Ja, det är just dom som kan göra det.

Ja bedömningen i P7 är inte hugget i sten utan skall snarare ses som en rekommendation.

Psykiatern där hade inte tillgång till allt utredningsmaterial och under rättegången kan det framkomma sådant som väcker funderingar hos TR om SD:s sinnesstämning och psyke igen.

Hur ska TR då med gott samvete kunna döma fängelse som påföljd till någon som egentligen har rätt till RPV?
Citera
2020-01-16, 08:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD kanske råkade bryta sin egen tumme när han skulle dra och bryta av Lenas naglar. Enligt henne gjorde han så.

Det där är något jag har missat.
Vad hade L*ena sagt om tummen och naglarna?
Citera
2020-01-16, 08:19
Medlem
Citat:
SD kanske råkade bryta sin egen tumme när han skulle dra och bryta av Lenas naglar. Enligt henne gjorde han så.

Var har du läst det?
Citera
2020-01-16, 08:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Var har du läst det?

PM men bara från en källa.
Blessedfruit, Sh.Holmes, Strof eller någon annan här som kände Lena kanske kan bekräfta eller dementera uppgiften.
Citera
2020-01-16, 09:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Hej!

Har inte läst på ett tag men om FUP kostar pengar vill jag vara med och betala. Snälla PM:a mig då.

Antar att det inte hänt nåt viktigt den senaste tiden, om det har det får ni gärna uppdatera mig. 😃

Hejsan!

Välkommen tillbaka.

Nu vet jag inte hur länge du har varit borta från tråden, och jag förmodar att du har läst NA och följt fallet den vägen? Det kanske är därför du är tillbaka ?

Åtalet är ju något vi alla (nåja, de flesta är bäst är säga) ser mycket fram emot!

Här är en lite sammanfattning jag gjorde för några dagar sedan om vad som har hänt den senaste tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske inte är betrodd, men jag kan hänvisa till Honan6 uppdateringar i hennes sammanfattningar:

www.filedropper.com/hjrstamordet

Tillägg:
Annars superkort:
  • Början av nov-19- liten rättspsykiatrisk undersökning visar att SD frisk nog för fängelse * 1.
  • Nov-19 avslöjas att polisen har flera timmar inspelade samtal*2.
  • SDs hus fortsatt avspärrat, velat få avspärrningarna hävda, men nekats
  • Försvaret har fått svar från NFC på sådant de velat få undersökt
  • 17/12- HD helt avskriven från misstankar *3
  • SD överklagade häktningen, men fick avslag i Hovrätten 11/9-19
  • SD gått med på de senaste omhäktningarna som skett ca 1 gång per månad.
  • NU pågår slutdelgivning, åklagaren verkar tycka sig klar med utredningen och försvaret läser in sig i den massiva utredningen
  • Nästa datum för åtal är 16 januari

* 1.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbXn1d/misstankt-for-mord-pa-lena-wesstrom-kande-ilska-och-hat-mot-henne

*2. "Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten."
https://www.na.se/logga-in/na-avslojar-polisens-hemliga-bevis-mot-misstankte-hjarstamordaren-flera-timmar-inspelade-samtal#mer- i-story

*3.https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvinna-frias-fran-misstankar-om-mordet-pa-lena-wesstrom/

Efter detta så har ju:
  • åklagaren sagt att FU i princip är klar
  • åklagaren sagt att hon kommer att åtala SD.
  • försvaret har begärt två veckors förlängning, vilket åklagaren har begärt att få beviljat.
  • om försvaret därefter behöver kompletteringar av FU får bestämmas därefter och hur lång tid det tar till åtalet kommer kan avgöras utefter det.

"– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding."
[...]
"– Jag hade kontakt med försvaret i fredags. De vill ha ett par veckor till på sig för att läsa det omfattande materialet. När försvaret är klara med det kommer de behöva ta ställning till om de vill ha in kompletteringar. Vi får se hur lång tid det kan ta."

https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom
Citera
2020-01-16, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
PM men bara från en källa.
Blessedfruit, Sh.Holmes, Strof eller någon annan här som kände Lena kanske kan bekräfta eller dementera uppgiften.

Ok, så hade L*ena menat att han bröt tummen när han försökte bryta hennes naglar eller något liknande?
Citera
2020-01-16, 09:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, så hade L*ena menat att han bröt tummen när han försökte bryta hennes naglar eller något liknande?

Det låter ju som en udda sak att göra, försöka bryta hennes naglar? Var det månne så att hon bröt någon nagel om hon försökte drämma till eller klösa honom?
Citera
2020-01-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det låter ju som en udda sak att göra, försöka bryta hennes naglar? Var det månne så att hon bröt någon nagel om hon försökte drämma till eller klösa honom?

Inte särskilt långt ifrån saker som SD gjort tidigare. Så det låter mycket troligt. Kan dock inte verifiera detta själv. Men jag förstår att du hemskt gärna vill vända på det till något annat för att passa din världsbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in